Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard Goed Slaggitaar leren spelen

    In interviews met bekende gitaristen lees ik altijd dat zij de tip geven dat je je meer op slaggitaar moet richten.
    Daar zit denk ik zeker een kern van waarheid in, ook omdat je niet altijd een solo kunt spelen (90% van de tijd zou een gitarist aan het begeleiden zijn).

    Ik ben eigenlijk vanaf dat ik begon met gitaarspelen ook altijd bezig met solo gitaar dingetjes te oefenen (bends hamer ons/ pull ofs). Ik heb daarvoor ook altijd de lesboeken van Loek van der Knaap, Speel blues en rock gebruikt.
    Het probleem is dat ik daarom heel erg weinig van slaggitaar afweet en het zeker moet en wil verbeteren.

    Hebben jullie tips om goed slaggitaar te leren spelen bijvoorbeeld met oefeningen of een goed lesboek hiervoor.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Berichten
    861

    Standaard

    Misschien is dit wat voor je

    http://www.youtube.com/watch?v=nhnmPadl290
    Laatst gewijzigd door rpl; 27 november 2010 om 15:39

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 27 november 2010 om 16:31

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Goed punt.
    Ik zie niet zoveel goeie slaggitaristen op de Nederlandse podia voorbij komen. Ik denk dat het de cultuur is, bovenop de beat.
    Ik ben opgegroeid met bands als Talking Heads, Gang of Four en XTC, veel ska en reggae, later de funk van Brown en vooral flamenco gitaar, dat zijn allemaal muziekjes die niet zonder een goede slaghand kunnen.
    Nadeel is dat ik nooit die snelle downbeats heb geleerd die ook totaal belachelijk zijn vanuit een economisch oogpunt maar toch een andere sound geven.

    Maar meespelen dus, bij dit bijvoorbeeld

    Edit, het tegenovergestelde van status Quo wilde ik zeggen, harken op de tel maar ik zie nu waar rpl mee aankomt. Zo zie je maar weer...
    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 november 2010 om 16:46
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Berichten
    861

    Standaard

    Of in de trend van Malcolm Young:

    http://www.youtube.com/watch?v=VAyGD_QzRE8
    Laatst gewijzigd door rpl; 27 november 2010 om 17:37

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ah, ik zie al waar rpl en ik uit elkaar gaan.
    Ik heb het over de rechterhand, voor rpl is slaggitaar vooral je linkerhand.

    Ik hou het op rechts eerlijk gezegd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Berichten
    861

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ah, ik zie al waar rpl en ik uit elkaar gaan.
    Ik heb het over de rechterhand, voor rpl is slaggitaar vooral je linkerhand.

    Ik hou het op rechts eerlijk gezegd.
    Ik doel ook op de rechterhand want beide gitaristen Rick & Malcolm zijn meesters in het beuken

  8. #8

    Standaard

    een ding wat je kan doen is met simpele akkoordenschema's ouderwetse rudiments van drumpatronen te gaan spelen.

    Met een drumcomputertje aan
    1 - x - 3 - x
    1 - 2 - x - 4
    gaan slaan en constant krijgen.

    Strontvervelend maar wel essentieel.

    Let ook op.
    Het meest onderschatte deel van slaggitaar is de harde tel die je krijgt wanneer je een akkoord mute.
    Dus oefenen om niet alleen de aanslag op een gewenst punt te zetten, maar vooral ook om het akkoord te muten op een gewenst punt. Een hoop slechte slaggitaarpartijen ontstaan door de onregelmatige tellingbrei van mutes in een prima slaggitaarpartij.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Wat je goed moet begrijpen is dat je als je slag speelt, onderdeel uitmaakt van de ritmesectie. Je moet dus heel goed weten en horen wat de bassist en drummer doen. Afhankelijk van het genre speel je dan op dezelfde plekken als zij, of juist eromheen, of een mix daarvan. Een slagpartij is dus altijd een deel van een geheel. Zelf probeer ik meestal strak mee te gaan op de hi-hat, waarbij ik de accenten van de snare vaak meepik. Maar in een punkband zou ik de bassist dubbelen, bijvoorbeeld.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard

    Dat is precies wat ik bedoel. Het gaat inderdaad om meer aandacht besteden aan ritme en slaghand.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top