Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2007
    Locatie
    Lommel (België)
    Berichten
    77

    Standaard Hoe gitaarles geven aan beginner?

    Dag allemaal

    Ik ben gevraagd om een beginner gitaarles te geven. Hij heeft geen enkele ervaring met notenleer en heeft nog nooit een gitaar vast gehad. Nu vroeg ik mij af, waar moet ik beginnen? Ik heb al eerder gitaarles gegeven, maar dat was telkens aan mensen die al een beetje konden spelen..

    Even een paar dingen waar ik aan denk:

    - Wat info over de gitaar & stemming.
    - Hoe plectrum vasthouden
    - Een paar gemakkelijke nummers om mee te beginnen (Seven Nation Army, Come As You Are, ... ? )
    - Akkoorden?


    Als jullie mij kunnen helpen met nog wat ideetjes wat een beginner aan te leren en hoe ik dit best kan aanpakken, hoor ik het graag!


    Alvast Bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Vooral veel aandacht aan de houding besteden, die moet echt goed zijn, anders komt hij later in de knoop.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Squire heeft net een nieuwe badr hari signature voor mensen met agressieve slag.

  3. #3

    Standaard

    Verplaatst naar Speeltechnieken & Theorie.

    Vragen/opmerkingen? Stuur me een PM
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    410

    Standaard

    Persoonlijk denk ik dat je vooral plezier en nieuwsgierigheid moet triggeren.

    Ik heb vroeger jaren een instrument gespeeld en daarna 15 jaar niet meer. Toen ik begon met de gitaar voelde ik me net weer een klein kind. Elk ding wat ik speelde vond ik mooi (al was dat het natuurlijk helemaal niet).

    Ik vond het dan ook geweldig dat ik dmv de easy songs van Justin al vrij snel liedjes kon spelen. Dat het niet strak was en dat de wisselingen niet zo goed gingen maakten op dat moment niet uit.

    Door gebruik te maken van het oor van mijn leraar kreeg ik constant punten om op te verbeteren (constante slag, timing, volle slag etc.) waardoor ik weer langzaam mijn oor begon te ontwikkelen en daarmee ook hoorde wat er niet goed was. Wat ik de ene week mooi vond klinken vond ik de week erop (na het verkrijgen van nieuw inzicht) vreselijk en vond ik mijn nieuwe stijl geweldig.

    Mijn advies is dus om de fascinatie en nieuwsgierigheid te triggeren. De rest komt dan vanzelf (en waarschijnlijk wil je leerling dan alles in één keer, je taak is dan structureren)

    Hierbij nog de link van Justin Guitar het gaat om easy songs 1,2,3. Hoe mooi is het als je na je eerste les naar huis kan en de hele week Wild thing (simplified) kan spelen.

  5. #5

    Standaard

    Ik zou ook vooral vragen in welke richting zijn interesse ligt; en dan proberen daar eenvoudige dingen bij te zoeken.
    Iets leren spelen dat je leuk vindt, motiveert volgens mij.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik zou niet beginnen met de stemming. Ze horen het vaak niet, dat komt later pas.

    Zoals al gezegd begin ik ook met te vragen welke muziek ze leuk vinden en wat ze zouden willen leren. Daar pas ik me dan op aan, door dat waar ze heen willen in stapjes te verdelen.

    Om een nummer als Knocking On Heavens Door te leren bijv (schijt nummer!!!) leer ik ze eerst die akkoorden spelen met 2 vingers (G=320000 D=000230 C=032000) en dan de volgende les meteen de ontbrekende vingers erbij. De aanslag hou ik ook eenvoudig (neer neer, 2 slagen per maat) en de volgende lessen maak ik de slag steeds iets uitdagender voor ze.

    Drie dingen waar ik op let bij een beginner:
    1. houding
    2. gehoor, gevoel voor muziek en ritme
    3. geduld, motivatie en doorzettingsvermogen

    Jij als leraar hoeft het niet leuk te maken voor ze. Als dat wel het geval is heb je een leerling met de weinig 3. Leerlingen met te weinig 2 leer ik meestal eerst trommelen (op klankkast, tafel of knieën) en geef ik vooral ritmische oefeningen mee naar huis.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7

    Standaard

    Ik geef ook wel eens les aan beginners en ik begin dan gewoon met makkelijk gitaar boek. Daarin leren ze noten, ritme en leuke makkelijke liedjes. Ligt er natuurlijk ook aan hoe oud je leerling is. Als ze dan enige basis hebben met die boeken kun je daarnaast ook nog nieuwe nummers aan ze leren(niet aan de hand van noten maar gewoon uitleggen en voorspelen etc. om het leuk te houden). Ik denk echter dat het toch wel fijn is om theoretische onderbouwing te hebben zeker als die jongen al ervaring heeft met noten zou zonde zijn om dat niet te gebruiken.
    -------------------------------------------------------
    ik weet nix..

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2007
    Locatie
    Lommel (België)
    Berichten
    77

    Standaard

    Oké, alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    @ metallic: hij heeft geen enkele ervaring met notenleer hé


    Voor de rest ga ik hem eerst vragen hoeveel tijd hij erin wil steken en dergelijke, hij is al 25 en wil heel graag leren gitaar spelen, maar ik denk niet dat hij vanwege werk veel tijd heeft. Maar dat zal ik hem eerst vragen. Als hij inderdaad weinig tijd heeft, lijkt mij het best niet te veel theoretische achtergrond te geven, maar vooral nummers denk ik.
    Als hij echter zegt dat hij er toch wel wat tijd in wil steken, ga ik ongeveer de Beginners Course van Justinguitar.com geven, met uiteraard wat eigen toevoegingen of weglatingen.

  9. #9

    Standaard

    Misschien af en toe eens een vet nummer spelen, en dan de leerling het laten proberen.
    Het zal wel niet lukken, maarja, dan weet je meteen wat je nog te doen hebt.
    Voor mij is dat vanaf de eerste dag de motivatie geweest, en ik probeer nog steeds erg vaak veel te moeilijke dingen te spelen. Dat is in principe hartstikke leuk, elke keer merk je dat het weer wat beter gaat.
    Alleen van die saaie nummers spelen wordt pas vet als je met een bandje samen gaat spelen.

    Dus probeer gewoon duidelijk te maken dat er nog enorm veel te leren is, dat werkt bij mij heel goed als motivatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top