Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Brom in buizenversterker

    Hoi,

    Hopelijk kan iemand mij helpen.

    Ik heb een brom in mijn buizenverstker. zowel op het cleane als overstuurde kanaal. He tis een 50 wat versterker 2 EL34 buizen. De brom is duidelijk hoorbaar als hij aanstaat met het volume dicht. De brom blijft even hard als ik het volume opschroef. Als ik hem op standby zet is de borm weg. Nu heb ik thuis een nieuwe setje eindbuizen liggen en die even er in gedaan, maar de brom blijft hetzelfde. de preamp buisje heb ik niet vervangen.

    Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

    Groetjes Rob

  2. #2

    Standaard

    Tja Rupke,

    Het kan echt van alles zijn hoewel het probleem niet in de eerste versterkertrappen lijkt te zitten, anders had de volumeknop wel effect op de brom.

    Enkele dingen die aan de hand kunnen zijn:

    - voedings elko('s) defect;
    - defecte voorversterker buis;
    - ongelijke instelling van de eindbuizen door: defect in het bias circuit, niet goed afstellen van de individuele buizen (indien mogelijk), een defecte schermrooster weerstand, defecte kathodeweerstand (in geval van kathode bais), losse contacten/soldeerverbindingen, kapotte zekering van een van de eindbuizen (indien individuele zekeringen aanwezig), defecte gloeidraad van een van de eindbuizen.
    - veel te hoge ruststroom instelling door: defect aan het bias circuit, niet goed afstellen, losse contacten/ solderingen etc.

    Deze lijst is nog lang niet compleet, maar op basis van jou informatie kun je echt alle kanten op.

  3. #3

    Standaard

    Holy moly

    Da wordt na laten kijken, want zommige dingen die jij schrijft kan ik nog maar nauwlijks uitspreken, laat staan da ik dat soort dingen kan vinden in de versterker ;-)

    Thanks Rupke

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan een aantal dingen uitsluiten als je weet of het 100Hz is of 50Hz.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2006
    Locatie
    Randstad
    Berichten
    220

    Standaard

    De versterker in kwestie is nog niet zo lang geleden gebiased met de huidige buizen. Hij werkte tot eergisteren goed. Misschien is tijdens het transport een van de buizen los gaan zitten?

    Er heeft altijd een brom ingezeten bij het aanzetten, maar die verdween binnen 10 a 15 seconden. Volgens mijn technicus kwam de brom door rimpelspanning op de anode bij het op spanning komen van de onderdelen. Die brom van 15 seconden zat er al in toen ik de versterker kocht, en de vorige eigenaar heeft me verzekerd dat dit geen kwaad kon.

    Ik weet niet zo veel van buizenversterkers af, en kan niet zeggen of dit technisch klopt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zx81 Bekijk bericht
    De versterker in kwestie is nog niet zo lang geleden gebiased met de huidige buizen.

    Ik snap het even niet? Ben jij de vorige eigenaar?

    Ik denk dat het ding gewoon een service beurtje nodig heeft. Er zijn zoveel mogelijkheden (zie reactie guitarnijboer) dat je echt geen hints kan geven waar te zoeken op basis van bekende gegevens. Zowat ieder component kan brom of ruis veroorzaken. Er is echt meer onderzoek nodig om het lek boven te krijgen.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2006
    Locatie
    Randstad
    Berichten
    220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik snap het even niet? Ben jij de vorige eigenaar?
    Ja. En om het nog ingewikkelder te maken: Rupke is dan weer de 'vorige eigenaar' waar ik de versterker van gekocht heb.

    Ik dacht dat het misschien zinnig was om de informatie over deze versterker hier neer te zetten, in de hoop dat er een simpele oplossing zou zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zx81 Bekijk bericht
    Ik dacht dat het misschien zinnig was om de informatie over deze versterker hier neer te zetten, in de hoop dat er een simpele oplossing zou zijn.
    Aha, dus als ik het goed begrijp heeft Rupke dit topic geopend als zijnde ex eigenaar?

    Tuurlijk is alle info zinnig, kan immers bijdragen aan de oplossing. Helaas in dit geval niet. Als één van de eindbuizen zo half uit de socket hangt dat hij brom veroorzaakt werkt hij ook helemaal niet mee. Dat is dan ook goed te horen in het lagere uitgangsvermogen dus ik verwacht niet dat dit het geval is. Even op de testbank weet je meer.......

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2006
    Locatie
    Randstad
    Berichten
    220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Aha, dus als ik het goed begrijp heeft Rupke dit topic geopend als zijnde ex eigenaar?

    Tuurlijk is alle info zinnig, kan immers bijdragen aan de oplossing. Helaas in dit geval niet. Als één van de eindbuizen zo half uit de socket hangt dat hij brom veroorzaakt werkt hij ook helemaal niet mee. Dat is dan ook goed te horen in het lagere uitgangsvermogen dus ik verwacht niet dat dit het geval is. Even op de testbank weet je meer.......

    Frans.
    Ik heb de versterker van Rupke gekocht, daarna aan Rupke verkocht. Hij is de huidige eigenaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zx81 Bekijk bericht
    Ik heb de versterker van Rupke gekocht, daarna aan Rupke verkocht. Hij is de huidige eigenaar.
    Nu is het helemaal duidelijk, tnx. Jammer genoeg is daarmee de brom niet opgelost. Als rupke niet zelf kan sleutelen is zijn zctie beperkt tot buisjes wisselen of zal hij waarschijnlijk even naar een ampdok moeten.

    iig succes rupke

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top