Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 146

Discussie: Steelstring - OM

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard Steelstring - OM

    Steelstring - OM

    Na een paar elektrische modellen nu weer eens een akoestische.
    Het wordt een OM.
    Ik heb de bouwtekening van Stewmac, de OLF-OM.

    Hout komt van Lion Guitars en had ik al een paar jaar liggen dus het werd tijd:
    Top - Sitka
    Back/sides - indisch palissander
    Hals - mahonie
    Toets - ebben
    Brug - palissander
    Binding - maple
    Braces - vuren van wat overgebleven vloerplanken van mijn tuinschuur van 10 jaar geleden.

    Eerst een perspex mal gemaakt van de halve bodyvorm:



    Mbv dit malletje en de bovenfrees (kopieerfreesje) de buitenmal gemaakt voor de gebogen zijkanten. Ik had nog wat platen multiplex staan. Dus die maar gebruikt voor de mal. Maar wat een loodzwaar ding is dat geworden! Dat ding zal een atoomaanval nog overleven denk ik.






  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    De hals

    De bekende plaatjes van de scarfjoint head (15 graden) en de stacked heel:












  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    O ja! Dit wordt vast een goeie! Mijn huidige projectje staat me een beetje tegen, daar moet ik me even doorheen slaan, maar daarna ben ik ook weer een leuk experiment van plan...

    Dit ziet er alvast goed uit! Ik ga hem zeker volgen, al was het maar omdat ik van dergelijke plaatjes spontaan weer meer zin krijg
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Hi Koot
    Leuk,ik ga je project volgen. ik heb de OM waarbij ik de OLF tekeningen gebruikt heb bijna af.
    Kleine note op de tekeningen; de radius die aangegeven wordt voor de top is niet helemaal correct Er staat een radius van 25" aangegeven dat is een typefout van meneer Payne dat moet zijn 28" (misschien wist je het al, of is de tekening ondertussen aangepast) Hier maakt hij melding van de typo
    http://www.luthiersforum.com/forum/v...us+top#p353713
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly Bekijk bericht
    Hi Koot
    Leuk,ik ga je project volgen. ik heb de OM waarbij ik de OLF tekeningen gebruikt heb bijna af.
    Kleine note op de tekeningen; de radius die aangegeven wordt voor de top is niet helemaal correct Er staat een radius van 25" aangegeven dat is een typefout van meneer Payne dat moet zijn 28" (misschien wist je het al, of is de tekening ondertussen aangepast) Hier maakt hij melding van de typo
    http://www.luthiersforum.com/forum/v...us+top#p353713
    @Superfly, de bouw van je OM volg ik al. Dat wordt een mooie gitaar!

    De fout op de OLF-OM tekening was me nog niet opgevallen. Bedankt voor het melden. Ik heb de dome van de top echter niet van pagina 1 van 4 gehaald (die met het zijaanzicht, bij mij staat er ook de foute radius van 25 foot). Ik heb de details van de X-braces aangehouden op pagina 2 van 4. Daar staat een radius van 336 inch (= 28 foot). Gelukkig stond het daar goed.

    Ik heb al een mal gemaakt voor het schaven van de brace radius. Dit staat beschreven op de website van Liutaio Mottola. (brace arching jig). Ze worden er gebogen ingeklemd, daarna haal ik ze door de vandikte-schaafbank. Na het losmaken zouden ze de juiste radius moeten hebben.





    De braces heb ik inmiddels klaar in de afmetingen voor het lijmen. De radius zit er nog niet op.


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Interessante jig, die pagina heb ik gebookmarked. Voor de volgende ga ik daar eens naar kijken. Dit werkt denk ik nog wat nauwkeuriger als schuren van braces op een radius disk.

    \/\/
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Nog een topic om te volgen! Interessant. En ik ben ook al van van de site van Liutaio Mottola. Zijn gitaarmodel 'Ipomoea' staat op mijn lijstje met 'ooit nog te bouwen'.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    ga je zeker volgen Koot, ben benieuwd hoe jij het aanpakt en hoe deze gaat worden. ben zeer geinteresseerd in OMmetjes, > love that model

    succes jongen!

    en volg die andere & jou ook hoor, superfly and wish you all good luck &
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Een paar klusjes aan de hals uitgevoerd, trussrod geplaatst, de kop gemaakt.

    Ik gebruik een enkelvoudige trussrod die gebogen in de hals geplaatst wordt.
    Eerst een gebogen kanaal frezen, van body tot 8e fret loopt het recht daarna gebogen omhoog.



    Na het op lengte brengen moet er schroefdraad op komen.





    De gebogen pen wordt met een maple strip met dezelfde kromming opgesloten in de hals





    Na het inlijmen van de strip deze vlak met de hals maken




  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    klassewerk koot, mooi kopfineer!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top