Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 19 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 183
  1. #11

    Standaard

    Die webshop zal ik zeker eens in het oog houden. Voorlopig alleen nog geen passende Framuspickup te vinden.
    Trouwens; ik had al meteen antwoord gekregen op mijn mail ivm de pickups; "becky" zou het eventjes persoonlijk aan Bill Lawrence gaan vragen. Dus ik hoop binnenkort wel uitsluitsel te hebben!

    Ondertussen heb ik een mooi stukje pine gevonden met een vergelijkbare tekening als de body.


    Ik ga uit deze plank 2 stukjes hout halen en deze dan weer tegen elkaar lijmen, zodat het lijkt op een bookmatched stukje hout. Zo werd het op de originele body ook gedaan.

    Als je bovenstaande nerven vergelijkt met die op onderstaande foto, zie je dat het min of meer gelijk loopt.


    Ik heb de ruimte tussen de pickups dus ook al recht en vlak gefreesd, zodat het stukje hout er later zo strak mogelijk in past.

    En dan hier nog de ruimte voor de potmeters die ik ronder heb uitgefreesd:


    Voor die ruimte heb ik ook al een mal gemaakt zodat ik later het stukje hout goed kan laten passen.
    Waarschijnlijk ga ik hiervoor dus een iets andere techniek gebruiken. Het hout dat ik ga inleggen zal weinig tot geen nerven zichtbaar hebben, dus de nerven teken/schilder/verf/kras ik er later zo goed mogelijk in.
    Die techniek wordt wel eens gebruikt voor "valse nerven" te maken op blanke keukenkastjes of tafels, en ik kon het verschil werkelijk niet zien.

    Bij het plankje tussen de pickups zal dit niet nodig zijn omdat de overgang tussen de kopse stukken hout toch niet zichtbaar zal zijn. De pickups liggen hier namelijk mooi overheen, zodat je het ingelegde hout niet zal kunnen zien.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Goed bezig! Mooie gitaar ook. Hoe ga je dat hout op kleur brengen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  3. #13

    Standaard

    Waarschijnlijk ga ik een beits gebruiken. Beitsen is totaal nieuw voor me, dus daar moet ik best eerst wat mee gaan experimenteren.

    Als ik het goed heb, zou ik dus eerst een donkere (bruine?) beits moeten gebruiken om de nerven zichtbaar te maken? En dan een geel-bruine beits erover?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Bijkleuren zal nooit gemakkelijk zijn.
    Ik denk ook niet dat er 2 soorten beits op zitten (het is geen gevlamde esdoorn, hé)
    In het slechtste geval: heel te top schuren en daarna terug lakken, dan weet je ineens hoe het originele hout er ongelakt uitziet.

    Nice projectje, ben heel benieuwd naar het eindresultaat !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    geweldig mooie gitaar vind ik. erg jammer van het zwembad want ik vind het origineel slagplaatje super. hoop dat je'm mooi krijgt. de foto van de originele is very sexy

  6. #16

    Standaard

    @Stijn: ik dacht 2 soorten beits te gebruiken omdat de nerven op het nieuwe hout precies ietsje minder donker zijn dan deze op de gitaar. Dus misschien komen de nerven beter naar voor als ik een donker beits gebruik.
    Maar nogmaals; daar ben ik absoluut een leek in, dus ik neem zeker elk advies ter harte.

    @Barno: ik heb er wel goed oog in. Wat zo'n dingen betreft, ben ik soms nogal perfectionistisch, dus ik ga alleszins mijn best doen.
    De gitaar deed me trouwens ook altijd al een beetje denken aan de Guttlins, net omwille van de slagplaat.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik denk dat dat kleur verschil toch eerder te maken heeft met de soort naaldhout die gebruikt is.

    Maar ik ben benieuwd !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    @Stijn: ik dacht 2 soorten beits te gebruiken omdat de nerven op het nieuwe hout precies ietsje minder donker zijn dan deze op de gitaar. Dus misschien komen de nerven beter naar voor als ik een donker beits gebruik.
    Maar nogmaals; daar ben ik absoluut een leek in, dus ik neem zeker elk advies ter harte.
    De donkere nerven in naaldhout zijn harder en harsrijker dus laten zich moeilijker kleuren dan de lichte, die een stuk zachter zijn en dus meer beits opnemen. Probeer daarom een stuk hout te vinden van dezelfde soort als de body, ik denk oregonpine of pitch-pine. Aangezien de gitaar een binding heeft zou je als uiterste oplossing de top kunnen fineren (de a*damse fijnhouthandel heeft mooi oregonpine fineer)
    Ik denk dat je er zowiezo niet aan ontkomt om de hele top kaal te maken als je het kleurverschil minimaal wilt houden.

  9. #19

    Standaard

    Ik ben ook in het bezit van een Nashville Deluxe. Het is een ontzettend fijne gitaar. En veelzijdig inzetbaar door z'n schakelingen.


  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    beauty for sure, forshure

    at sander: moet het mijn gitaar zijn, ik zou ze herstellen maar de orignele lak houden, herstellingen zouden zichtbaar blijven, part of the game imo. maar ze zo goed mogelijk restaureren is natuurlijk ook een leuke uitdaging.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top