Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 19 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 183
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Lijkt mij ook , flink in de zon zetten van de zomer. Eventueel met de rest afgedekt.

  2. #132
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    heb je al een stukje geprobeerd om eerst met koude thee te kleuren zodat het hout niet meer zo 'bright' is en daarna je lak mengsel

  3. #133

    Standaard

    Daar ben ik inderdaad momenteel volop mee bezig.
    Het viel me namelijk op dat het nieuwe hout veel lichter is dan het oude hout. Het oude hout was door de jaren heen al een beetje vergrijsd, en na een beetje research ben ik erachter gekomen dat ik nieuw hout ook kan vergrijzen door er anti-mos-middel op te gebruiken. Daar zit een molecule in dit het natuurlijke proces zou versnellen.
    Dus daarover binnenkort meer.

  4. #134
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    misschien voor een volgende keer een idee.
    eiken kun je een bepaalde patine dmv logen geven door het in een ruimte te zetten waar een sterke ammoniak damp is.
    met de gitaar zal dit dus niet lukken en hoeveel dit werkt met het hout dat jij gebruikt weet ik ook niet, maar je weet nooit hoe dit later misschien van pas komt

  5. #135

    Standaard

    Even nog een stand van zaken:

    - De witte slagplaat en pickupringen die ik had gemaakt liggen momenteel al enige tijd in onze serre. De afgelopen dagen heeft de zon goed geschenen en is er al direct een merkbaar verschil. Ik ga ze wellicht nog een dikke maand laten liggen en dan hebben ze precies de juiste "vintage" kleur.

    - De felle kleur van de ingelegde stukjes hout heb ik héél wat doffer en grijzer kunnen maken door middel van zoutzuur (of toch in elk geval een bijtend product, ik weet de echte naam niet precies).
    Ik heb telkens het hout een beetje vochtig gemaakt met dit product en op 5 minuten kreeg het hout een grijzere kleur. Dit heb ik 3 keer herhaald en nu heeft het hout exact dezelfde kleur als het onderliggende "echte oude" hout.

    Vooral met het kleuren van het hout heb ik heel wat uitgeprobeerd. Het duurt ook net erg lang omdat ik toch precies diezelfde kleur wil hebben. Ik heb voorheen al een aantal dingen geprobeerd met getinte nitrolak, maar omdat het hout nog te licht van kleur was, was de kleur uiteindelijk niet perfect.
    Tijdens de paasvakantie over 2 weken ga ik verder met het lakken. Dan komen er ook nieuwe foto's!

  6. #136

    Standaard

    Soms kan een oplossing zo voor de hand liggen en zo simpel zijn, dat het onnozel wordt...
    Na maandenlang testen en proberen met verschillende laksoorten en beitsen en combinaties hiervan, heb ik eindelijk het hout weten te kleuren op een manier die het dichts bij de originele kleur komt.

    Wat heb ik gedaan?
    - Het onderliggende hout (zoals eerder gezegd) vergrijsd met een vloeibaar zuur. Neemt ontzettend op je adem, maar gaf het hout wel die doffe, oude look.

    - En daarna (hier komt het...) heb ik het hout ingekleurd met een ordinaire, gele viltstift.
    Per toeval kwamen de stiften vandaag naast mijn Nashville te liggen en zo kwam ik op het idee. Eerst met bruin en oranje stiften geprobeerd, maar dat viel veel te donker uit. Toen eens met de gele stift geprobeerd, en ja hoor... Exact dezelfde kleur!
    In feite heb ik dus toch het hout enigszins gebeitst, maar dan met een viltstift. De oplossing lag al die tijd al in mijn bureaulade dus...

    - Daarna heb ik het oppervlak afgewerkt met doorzichtige nagellak met een geel tintje. Dit gaf de finishing touch aan de kleur.

    Foto's: (Let wel: bovenstaande methode is alleen gebruikt op het stukje bij de potmeters! Het stukje tussen de pickups moest lichter gekleurd worden en valt op de foto's érg licht uit! Ik ben van plan dit stukje een paar weken in de zon te laten liggen en eens te kijken wat er gebeurt.)
    Ook heb ik de gitaar nog niet gepolijst en nog maar provisoir in elkaar gezet. Het geluid is akoestisch alvast prachtig.






    Ik ben er zelf best tevreden mee. Natuurlijk is het niet 100% onzichtbaar geworden, maar ja, daar kan ik wel mee leven. De gitaar is tenslotte zo'n 35 jaar oud. Dat hoort er nu eenmaal bij.

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    blijft toch een zeer geslaagde restauratie.
    het had misschien nog mooier geworden bij een hele nieuw afgewerkte top, dus alles schuren en opnieuw afwerken.
    maar dit ziet er aal geweldig uit, respect!

  8. #138

    Standaard

    Achja, een nieuwe top was wellicht netter ogend geweest. Maar het nadeel was dat de originele lak dan zo goed als weg was, en ook dat ik de binding van de gitaar had moeten verwijderen daarvoor.

    Hier nog 2 foto's:



    Laatst gewijzigd door Sanderltd; 10 april 2011 om 10:11

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    het maakt deze ineens een stuk minder origineel en spannend!


  10. #140

    Standaard

    Hmm, heb nooit in de gaten gehad hoe fel die gitaar qua body op de Nashville lijkt!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top