Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Welke combospeaker 10" of 12"

    Ik ben inmiddels gestart met de bouw van mijn 5watter in combo uitvoering.
    Bouwverslag volgt. Ik ben nu bezig met het uittekenen van de combo. Marshall 1960 style. Mijn eerste gedachte was het plaatsen van een 10" speaker. Door de keuze van het chassis staat de combo nu ook een 12" toe. Zie hier het dilemma.
    Ik heb een 15w versterker met 2x12 G12T75's en tetter de tent uit. Het is de bedoeling dat ik met de combo op lagere geluidsniveau's speel.
    Komt met een 5 watter een 12" bijv een greenback wel tot zijn recht? Volgens de specs is deze 25watt terwijl een 10"greenback 30Watt is. Ik heb het idee dat een 12" beter uitkomt als deze meer wordt belast. De conus heeft meer oppervlak, de spoel en magneet is groter? Hoe zit dat? Wat is een beter keuze voor de combo 10 of 12".

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    ......Ik heb een 15w versterker met 2x12 G12T75's en tetter de tent uit. Het is de bedoeling dat ik met de combo op lagere geluidsniveau's speel.
    Als dit je probleem is moet je een inefficiente speaker inbouwen, zeg 93-94 dB/W/m. 10 of 12 inch of maximale belastbaarheid in Watts speelt dan geen rol. Al is het wel zo dat speaker met een hoge belastbaarheid in Watts meestal een grote spreekspoel(voicecoil) en magneet hebben en dan ook efficient zijn en harder klinken. Voor jouw 15 Watt projectje is een speaker met een 1 inch voicecoil voldoende. Die zijn qua efficiency meestal in de buurt van de 94 dB/W/m. Voorbeeld: Jensen Mod 10-35, die ik zelf een erg goede speaker vind voor 10 inch toepassingen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2009
    Locatie
    IJSSELSTEIN
    Berichten
    692

    Standaard

    Lastig
    Ik heb een 10 inch greenback in een Laney LC 15 gehangen en die klonk ineens drie klassen beter dan met de originele speaker, echt lekker bij elk volume dus ik verwacht dat je er met een 5 watter ook mee uit de voeten kunt. Perfect voor blues en rock.
    Het klinkt allemaal wel wat "kleiner". Heb ook een 18 watt Kitty Hawk met een 12 inch collega. Die klinkt vooral heel erg veel groter; wat minder als een puntbron maar dat ligt misschien ook aan verschillen tussen de amp en de kast.
    Gevoelsmatig zou ik voor een 12 inch GB speaker gaan.
    Mocht je die speaker zat worden, is ie ook veel makkelijker te verkopen.
    You bought a guitar to punish your ma...

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Running Man Bekijk bericht
    maar dat ligt misschien ook aan verschillen tussen de amp en de kast.
    Dat aspect -samenwerking tussen kast(-volume) en speakermaat- is ook niet bepaald onbelangrijk.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #5

    Standaard

    Dat valt nog te bezien. Ik heb nergens ideale maatvoering of berekeningen kunnen vinden om het ideaal te bepalen.
    Er zijn topkasten waarbij de speakers er net aan in passen. Materiaal is wel belangrijk. De combo wordt gemaakt van 18mm berken, 12mm baffle en de buiten maten ca 500*500*250mm. Geopende achterzijde. Met lamello's aan elkaar verlijmd. Kleiner kan niet helaas niet ivm het 18W chassis en de reverbtank. Ik ben nog aan het struinen geweest voor de speaker. Ook met de suggestie om een minder efficiente speaker te plaatsen. Specs geven je een richting. Ervaring van jullie en mijn oren geven de doorslag. Het wordt of een 12" Greenback of een Vintage30. Heb er zin an.

  6. #6

    Standaard

    Ik zou geen Vintage30 doen want die is erg efficient (100 dB/W/m) en geeft dus relatief veel volume.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2009
    Locatie
    IJSSELSTEIN
    Berichten
    692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    Dat valt nog te bezien. Ik heb nergens ideale maatvoering of berekeningen kunnen vinden om het ideaal te bepalen.
    Er zijn topkasten waarbij de speakers er net aan in passen. Materiaal is wel belangrijk. De combo wordt gemaakt van 18mm berken, 12mm baffle en de buiten maten ca 500*500*250mm. Geopende achterzijde. Met lamello's aan elkaar verlijmd. Kleiner kan niet helaas niet ivm het 18W chassis en de reverbtank. Ik ben nog aan het struinen geweest voor de speaker. Ook met de suggestie om een minder efficiente speaker te plaatsen. Specs geven je een richting. Ervaring van jullie en mijn oren geven de doorslag. Het wordt of een 12" Greenback of een Vintage30. Heb er zin an.
    Ik zou een greenback doen; klinken ook op laag volume best sexy en als hij toch niet bevalt, kun je die heel makkelijk weer verkopen.
    You bought a guitar to punish your ma...

  8. #8

    Standaard

    Het is een Greenback 16 ohm geworden (thanks Ben). Kan ik ook nog met het geluid experimenteren in mijn 2x12' buikkastje. Nu de definitieve maat voor de combo bepalen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Met cabmaten blijft het een beetje gokken, vooral voor open back, toch weer een smaakkwestie hier.
    Als je een 18watter bouwt ligt het voor de hand dat je de cabmaten van het origineel neemt.
    En anders lijkt me het meest veilig om een hele rits afmetingen van (bekende) 1x12 speakerkasten op te zoeken en die te middelen.
    -

  10. #10

    Standaard

    Ja, zo was ik het ook van plan aan te pakken. De grootste gemene deler zeg maar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top