Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    meranti is een snelgroeiende 'hard'houtsoort. Alles wat snel groeit moet je wat mij betreft links laten liggen voor een gitaar. ik heb het ooit eens gebruikt voor een hals of zo. ik ben er niet weg van dus. Lekker laten liggen en een kozijn of terrastafeltje van maken.[/QUOTE]

    ehhh...elzen en esdoorn groeit relatief ook niet echt traag....en waar dat voor gebruikt wordt weten we ook...Bij de buren hebben ze ook zo`n boom staan...en dat klereding is mij te snel te groot geworden..

    Ik ga zometeen de zaag er eens in zetten...op het breedste punt heb ik meer dan 80 cm...dus genoeg om 2 body`s per 50 cm lengte er uit te halen

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    Ik denk dat meranti niet ideaal is voor een hals. Omdat het niet echt de rechte lange nerf heeft zoals esdoorn dat heeft. Maar voor een body ga ik het zeker wel proberen een keer. Aangezien het hout er toch gratis staat.
    Als je het niet probeerd zul je het nooit weten he, dan blijven het aannamens
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Wisten jullie dat Gibson iroko en meranti gebruikt in plaats van mahonie? Die houtsoorten vallen onder de noemer ' filipijns mahonie', en laat dat nu juist op de verzendbewijzen en vrachtbrieven staan vn gibson die geconfisqueerd zijn bij de recente inval van het federale flora en fauna beschermingsteam. En we weten allemaal hoe goed gibson klinken...

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?
    [...]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Ik denk dat Ukeloeder azobé bedoelt weegt idd als dieplood maar ik kan me niet herrinneren hoe het ook alweer rook tijdens het zagen
    Jullie hebben gelijk. Azobe bedoelde ik. Exquise me voor the verwarming!
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]

    Vandaag snel een body grof gezaagd.Quo gewicht komt het goed in de buurt van nederlands essenhout.De kleur komt niet goed uit maar het spul heeft een donker oranje rode kleur.Het heeft eregens jaren in een schuur gestaan vandaar die vieze laag bovenop...,

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  6. #26

    Standaard

    Orpheo: Iroko is echt heel anders qua gewicht (zwaar!) en uiterlijk dan meranti.

    Ik ben er niet echt weg van; voor ongeveer hetzelfde geld heb je sipo of khaya, wat doorgaans een iets fijnere nerfstructuur heeft en gemiddeld wat lichter van gewicht is. Ik vind de mahoniesoorten (Meliciae) ook makkerlijker/prettiger in het bewerken - honduras veruit het fijnste, gevolgd door de afrikaanse soorten. Meranti onderaan. Meranti is een verzamelnaar voor vanalles en nogwat, en het kan best voor gitaren worden gebruikt, wordt ook voor budget instrumenten gebruikt, maar je weet nooit welke van de tientallen soorten je voorgeschoteld krijgt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top