Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]

    Dank allen voor uw reactie.Ik heb vandaag een plaat van dik 2 meter lang en 4 cm dik opgehaald......dat dat spul zo zwaar is.
    Ga er binnenkort eens wat van maken..oa een telecaster met holle ruimtes en een es 335 lijkt me ook wel wat..,

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Meranti klinkt altijd al als een klok wanneer het heiblok het in de grond drukt voor beschoeiingen. Of wanneer planken en palen gelost worden. Moet haast wel gaan voor een gitaar. Hoewel het weegt als dieplood.
    Side note (maar hier ben je zelf vast al achter); het stinkt als een bunzing!
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Hoewel het weegt als dieplood.
    Side note (maar hier ben je zelf vast al achter); het stinkt als een bunzing!
    Dat valt nou ook wel weer mee toch?
    Mijn mahonie kozijnen zijn echt niet veel lichter (per volume-eenheid) dan mijn meranti ramen/deuren.
    Alhoewel er wel grote onderlinge verschillen kunnen zijn, maar ik had met meranti nu niet echt het idee dat het zo loeizwaar is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    het stinkt als een bunzing!
    Ik heb veel met meranti van doen gehad maar dit is mij nooit zo opgevallen!
    Het stinkt in ieder geval lang zo hard niet als zebrano :-)

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik vind ook niet dat het gemiddeld zwaarder is dan mahonie. Ik weet niet hoe of het goed is voor gitaarbodies. Ongeschaafd moet je soms goed kijken om het te kunnen onderscheiden van sipo.

    Ik geloof niet dat grote merken meranti gebruiken. kom het soms tegen in budgetgitaren.

    Ik moet toegeven dat ik het niet gebruik uit een soort bouwsnobisme

  5. #15

    Standaard

    Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?

    Ik vind de laatste bekentenis van Barno wel mooi. En eerlijk. Wellicht laten wel meer gitaarbouwers om die reden meranti links liggen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    ze verkopen het ook als gitaarbouw hout dus het zal vast moeten kunnen.
    http://www.tonetechluthiersupplies.c...uct-flyer.html


    Zijn ook meerdere forums op internet waar deze vraag terug komt. En de vraag natuurlijk hoe het zich verhoud tot mahony.
    Beetje zoeken op google vind je best wat. Het schijnt niet te vergelijken te zijn met mahonie omdat de nerf veel korter is en dus zorgt voor een andere sound.
    Maar goed, aangezien die balken mahonie toch bij mijn broer staat komt er nog wel een mahonie gitaartje
    Eerst mijn linden stratje maar eens afmaken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    het zou me niks verbazen als veel goedkope Chinese mahonie-gitaren eigenlijk van meranti zijn...... zoals mijn Harley Benton cg500ce-am!
    (prima gitaartje trouwens)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?

    Ik vind de laatste bekentenis van Barno wel mooi. En eerlijk. Wellicht laten wel meer gitaarbouwers om die reden meranti links liggen..



    Tee.
    Ik denk dat Ukeloeder azobé bedoelt weegt idd als dieplood maar ik kan me niet herrinneren hoe het ook alweer rook tijdens het zagen

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    [quote=Thiez;]ze verkopen het ook als gitaarbouw hout dus het zal vast moeten kunnen.
    http://www.tonetechluthiersupplies.c...uct-flyer.html

    Heb net ff die link zitten besnuffelen, maar vind het niet erg op mahonie lijken.., is te curly. En de match tussen die 2 plankjes is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
    Maar ben eerlijk gezegd nu onderhand ook voort 'n beetje uitgesnuffeld.
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 14 november 2010 om 01:04
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  10. #20

    Standaard

    meranti is voor kozijnen.
    mahonie, waar het vaak mee vergeleken wordt (in de bouwwereld dan), is voor meubels en instrumenten.
    meranti is een snelgroeiende 'hard'houtsoort. Alles wat snel groeit moet je wat mij betreft links laten liggen voor een gitaar. ik heb het ooit eens gebruikt voor een hals of zo. ik ben er niet weg van dus. Lekker laten liggen en een kozijn of terrastafeltje van maken.
    mijn blog (dat niet al te vaak wordt bijgewerkt....)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top