Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Zoeken naar andere beginnende muzikanten. Ik begon een bandje toen ik nog net geen jaar speelde. Gewoon begonnen met wat coveren en je leert dan al heel snel bij. Een band is wel een goede vooruitgang voor elke muzikant vind ik.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    273

    Standaard

    Het lukt mij steeds maar niet om een band te vormen. Ik toon enorm veel initiatief, bijvoorbeeld door overal advertenties te hangen en door te networken met mensen die flink wat connecties hebben in de muziekwereld. Zo ken ik al wat mensen die op het conservatorium zitten enzovoorts. Elke keer gebeurt het volgende:

    - Ik regel mensen, bijvoorbeeld via muzikantenbank.net , of gewoon mensen die ik ken.

    - Als de band compleet is en het er op lijkt dat het helemaal gaat lukken komen de afmeldingen. "Tsja, het is toch niet helemaal mijn ding, dat Trash Metal", of "Tsja, ik kan die stukken toch niet spelen". Enorm vervelend, vooral omdat ze het niet op tijd zeggen.

    Ik heb nu in principe een band compleet, maar dan is er nog het andere gezeik: de drummer en de bassist zijn vreselijk ongemotiveerd. Op e-mails reageren ze niet meer, ze vragen niks e.d., ze voegen niks toe. Ik ken die mensen wel persoonlijk. Hebben jullie dit ook gehad? En hoe hebben jullie dit opgelost? Ik ben momenteel bezig de drummer en bassist te vervangen, zonder dat ze dit weten. De zanger kan ook bassen en gitaar spelen, maar ik wed liever niet al mijn geld op één paard.

  3. #23

    Standaard

    ik zou ten eerste eerlijk tegen ze zijn. Jouw ambitie is wat hoger dan die van hen, dus jij hebt niks aan ze. Kleedt dat wel iets anders in, want je moet ze wel in hun waarde laten.
    Zelf heb ik het ook vaak genoeg meegemaakt dat ik alles regelde en dat de anderen gewoon wachtten tot ik belde dat ze op een bepaalde datum konden repeteren, of dat om zo en zo laat de bus klaar stond voor een optreden op die en die datum. En dan nog de vraag krijgen of ik voor een basversterker kon zorgen.

    Dit is lang geleden, en afgezien dat ik nu samen met de bassiste de kar trek zal ik nooit meer zo ver gaan als toen. Dus lekker verder zoeken tot de juiste personen langs komen!

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    @flitser: Misschien heb ik 't helemaal fout hoor, maar 't komt op mij over alsof JIJ iets heel graag wilt en voor dat al vrij specifieke persoonlijke doel mensen bij elkaar aan 't zoeken bent.
    Als je vanaf de start al iets heel specifieks wilt, dat vrij precies op jouw persoonlijke wensen aansluit, dan kan dat best lastig zijn. Vooral als jij eigenlijk ook gewoon een nobody bent... net als wij en net als die andere muzikanten die steeds afhaken.

    Soms kan 't ook helpen om die wensen en ambities EVEN te laten varen en gewoon met een paar man lekker muziek te maken. Niet voor eeuwig zonder plan, maar ook niet direct te specifiek.
    Als je met een paar man al een tijdje echt lol hebt in samen muziek maken, is 't soms ook makkelijker om met z'n allen dat stapje meer te doen. Vooral als jij daarbij al iets van netwerk e.d. kan leveren.

    Sowieso is het vervangen van mensen zonder dat ze het weten voor mij not-done. Dat lijkt me dé manier om te zorgen dat je elkaar in een band nooit gaat vertrouwen; als je 't bij één kan flikken, kan je 't bij ieder ander ook flikken.
    Waarom trouwens achter hun rug om? Wat voor belang dient dat? (en is dat JOUW belang of dat van de band?)

    Misschien de band eens iets meer zien als team in plaats van als jouw instrumentarium.
    Dat motiveert de andere muzikanten ook meer... dan gaan ze misschien ook weer toevoegen, reageren, etc...
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Het is een herkenbaar fenomeen. Vaak heb je gewoon te maken met muzikanten die het lullig vinden om uit je band te stappen, maar gewoon niet zoveel lol in de muziek of het samen spelen hebben. Soms hebben ze ook zeurende vriendinnen of andere prive-dingen. En soms kom je nooit te weten wat er met iemand was. Gewoon blijven wisselen tot het werkt.

    Echter...

    Als ze steeds enthousiast binnenkomen en later met een excuus afhaken, moet je ook bij jezelf te rade gaan. Gitaristen kunnen nogal dictators zijn binnen bandjes (ahem) en daarmee andere muzikanten enorm demotiveren. Ook bijvoorbeeld door om de paar maanden een andere muzikale obsessie te hebben en de hele koers om te willen gooien, Als oprichter van een band moet je een manier vinden om jouw muzikale visie overeind te houden en toch de andere muzikanten genoeg ruimte en inbreng te geven. Of je moet veel goed betalende optredens hebben en ze gewoon inhuren. Maar een stel huurlingen heeft toch zelden de magie van een echt bandje.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    273

    Standaard

    @Harry: ik denk eigenlijk dat ik ze wel enthousiast kan maken zodra we begonnen zijn. We zitten nu al aan de 3de zanger, voordat we ook maar begonnen zijn, dus dat kan vrij verwarrend werken natuurlijk.

    @Pimmetje: mwah, ik laat wel veel dingen open zeg maar. De drummer zit ook in een pop-rock band(zijn lievelingsgenre is Metal), dus hij staat voor veel dingen open. Ik heb ook duidelijk gezegd dat eigen initiatief gewenst is en dat ze vooral met requests moeten komen. Dat doen ze echter niet en dan ga ik zelf maar dingen bepalen. Ik zei bijvoorbeeld dat ze allemaal 3 band namen moesten bedenken en dat we dan allemaal eerlijk gingen stemmen op de beste. Dat doen ze dan weer niet, dus dan kies ik maar de naam. Ik zal vandaag maar eens gaan vragen hoe het zit. Het zou me niks verbazen als ze geen vertrouwen meer hebben. En tjsa, dat vervangen. Een gedemotiveerde drummer en bassist, daar komt tenminste muziek uit. Ik heb liever iets dan niets, maar het liefste wil ik gewoon goede muzikanten die ongeveer dezelfde visie hebben.

    @EuroCinema: ik probeer iedereen zoveel mogelijk rechten te geven. "Je doet het samen" is dan ook mijn motto. Maar als zij die kans niet pakken moet er wel wat gecreëerd worden en dat moet dan allemaal uit mezelf komen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik heb gemerkt dat het vooral zaak is om iedereen te laten bijdragen waar-ie goed in is, ipv alles een beetje bij iedereen neer te leggen. En verder moet het groeien. Misschien moet je gewoon 1 of 2 optredens gaan regelen, dan heeft de band iets om naartoe te werken.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    273

    Standaard

    We zijn nog niet eens bij elkaar gekomen, laat staan dat we samen nummers kunnen spelen

    Ik heb ondertussen al een betere drummer kunnen regelen en waarschijnlijk wilt de zanger tegelijkertijd bassen. Ik heb ook mijn ambitie op een lager pitje gezet. Mijn doel waar ik nu naartoe werk is samen muziek maken, in plaats van meteen optredens etc gaan regelen. Ik denk dat de andere muzikanten dat ook beter opvatten, aangezien ze nu echt hun eigen creativiteit in de band kunnen storten en het geen georganiseerd zooitje is met hoge verwachtingen.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Wat... je hebt al een bandnaam verzonnen na een poging tot een democratisch proces, en je band is nog niet eens bij elkaar geweest?

    Ik heb zelf nog nooit een band bij elkaar gezocht, dus zou niet weten hoe ik dat moest aanpakken. Wel ben ik eens bij een bandje gekomen via marktplaats. Een paar keer lekker gejamd, maar na een tijdje merkte ik dat er gewoon geen chemie was, zowel persoonlijk als muzikaal. Het werkt beter als je via via bij een bandje komt. In mijn geval kwam ik in dit dorp wonen en was er een coverband (met ongeveer 3 optredens per jaar) die een gitarist zocht. Via die band heb ik ook andere muzikanten leren kennen.

    Bands komen en gaan, maar je moet wel af en toe gewoon spelen. Begin niet meteen met uitgeschreven nummers. Jam eerst eens, of speel eens een cover. Dat laatste kan nog wel lastig zijn, want die moet je eerst instuderen en ik ga zelf geen nummers instuderen die ik niet leuk vind, als er geen optreden aan vast zit. Persoonlijk jam ik het liefst op een paar ideetjes, zonder dat een nummer al helemaal vaststaat - laat staan mijn partij.

    Hoe dan ook, ik merk dat het belangrijk is om zo snel mogelijk samen te spelen, en niet teveel van tevoren te plannen. Het heeft namelijk geen zin om dingen te plannen als je niet op hetzelfde niveau zit - of dat nou smaak, ervaring, ambitie of tijd is.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flitser Bekijk bericht
    We zijn nog niet eens bij elkaar gekomen, laat staan dat we samen nummers kunnen spelen

    Ik heb ondertussen al een betere drummer kunnen regelen en waarschijnlijk wilt de zanger tegelijkertijd bassen. Ik heb ook mijn ambitie op een lager pitje gezet. Mijn doel waar ik nu naartoe werk is samen muziek maken, in plaats van meteen optredens etc gaan regelen. Ik denk dat de andere muzikanten dat ook beter opvatten, aangezien ze nu echt hun eigen creativiteit in de band kunnen storten en het geen georganiseerd zooitje is met hoge verwachtingen.
    Tja, je moet dan wat je zelf wilt, maar je geeft zelf wel aan dat je huidige aanpak bepaald geen vruchten afwerpt. Een bandje gaande houden is net als fietsen: als je niet vooruitgaat, val je om. Al is het 1 nummer op een open podium of een verjaardagsfeestje, een gezamenlijk doel helpt je om keuzes te maken en houdt mensen enthousiast.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top