Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Frusciante sound?

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2010
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    9

    Standaard Frusciante sound?

    Beste guitargeeks,

    ik heb met mijn band wat RHCP songs geoefend, die al redelijk willen lukken.
    Alleen krijg ik het geluid nog lang niet zo mooi als Frusciante het live heeft (ik weet dat het moeilijk te bereiken is maar ik wil tenminste in de buurt komen.)

    Nummers waar het om gaat:
    -Snow
    -Under the Bridge
    -Dani California

    Liefst in deze richting:
    http://www.youtube.com/watch?v=lh1vRIom2hA

    Graag wat tips over welke extra effecten/trucjes/instellingen ik moet gebruiken.

    Gear:
    Boss CS-3 Compression Sustainer
    Boss DS-2 Turbo Distortion
    Dunlop GCB-95 Crybaby

    Amp:
    Vox VT15 (binnenkort Marshall JCM900 oid)

    Bedankt alvast

    keep rockin'

  2. #2

    Standaard

    Frusciante slaat hard aan! Volgens mij is dat een van de aspecten van zijn spel waar je rekening mee moet houden. Verder speelt ie over een Marshall Major (200W, KT88's) en een 1 of andere jubileum versie 100watter, ook Marshall. Ook heeft ie een uitgebreide pedalenplank.

    Maar ik denk dat zijn steil van spelen het belangrijkste is. Goed geluid is goed geluid, hoeft toch niet precies gelijk te klinken.

    Maar mooi dat je het redelijk kan reproduceren, toch een erg goede gitarist.

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Ja, aanslagtechniek maar ok zijn frettende hand zijn erg belangrijk. Tel dat op bij hele mooie gitaren en een Marshall met veel vermogen dan krijg je wel zo'n lekkere beuk in het laag met prima definitie in het hoog. Met een VT15 gaat dat dus sowieso niet helemaal lukken. Met een JCM900 al wel beter, maar dan moet -ie wel wat harder staan. Die klinken van nature wat dunner dan de amps van Frusciante en al helemaal als ze wat zachter staan.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4

    Standaard

    Hoezo? De typische Frustated-gitaarsound lijkt me prima te verkrijgen uit een VT15

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ook al wordt door velen geroepen dat Frusciante echt geen technisch begaafd gitarist is, is het toch helemaal niet eenvoudig om zijn speelstijl te benaderen. Belangrijke factor is z'n gear, maar vooral het harde, continue aanslaan (zoals eerder gezegd) en z'n linkerhand, waarmee hij echt die noten afdempt die hij niet wil horen. Zo precies, terwijl hij het allemaal kinderlijk eenvoudig laat lijken. Niet gemakkelijk, maar mits oefening en al het youtube-materiaal van hem, is het te doen.

  6. #6

    Standaard

    Heb me er pas toch aardig op verkeken toen ik bedacht om wat nummers van de pepé's te leren....Vrij lastig. Misschien zijn z'n solo's niet echt super technisch, maar het slagwerk vind ik gewoon vet moeilijk en dan nog die rare akkoordgrepen die hij gebruikt.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2010
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rudolf Bekijk bericht
    Heb me er pas toch aardig op verkeken toen ik bedacht om wat nummers van de pepé's te leren....Vrij lastig. Misschien zijn z'n solo's niet echt super technisch, maar het slagwerk vind ik gewoon vet moeilijk en dan nog die rare akkoordgrepen die hij gebruikt.
    Niet opgeven, het komt vanzelf wel.
    Ik pak nu alle akkoorden met de duim boven de hals, zo zijn je vingers veel wendbaarder voor mogelijke bends/hammerons etc

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top