Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard (het grote?) Hoe krijg ik 'deze sound' topic?

    Ik zit naar dit nummer te luisten (o.a. 0:25 - 0:45): http://www.youtube.com/watch?v=8rPgZzyjz2I,

    Vind de akoestische gitaar in dit nummer er erg goed uitkomen.
    Hoe krijg ik dit in hemelsnaam voor elkaar.. compressor?
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Goed topic! scheelt een hoop losse topics met deze vraag.
    Ik kan je helaas geen antwoord geven :P
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2008
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    319

    Standaard

    compressor, probably. wellicht later na opname toegevoegd.
    een goede mic(s) en opname technieken dragen ook bij aan mooie opnames.

    wellicht is de optical compressor van Aphex de moeite waard om te proberen.

    Love is patient, love is kind. Love comes through every time.
    Always protects, hopes and trusts. Keeps on believing and it never gives up.
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    voorlopig niets meer te koop...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2010
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    131

    Standaard

    inderdaad, geweldig topic. ik ben bij een aantal liedjes al jarenlang aan het zoeken om een soortgelijke sound te bereiken, tevergeefs. een voorbeeld van waarbij het gewoon onmogelijk blijkt is de volgende, van onze held Jonny Greenwood:

    het nummer There There, in het utube filmpje vanaf 3.34 (en op het album vanaf 3.57), daar heb je naast de rhythm gitaar van onze vriend Thom een Waanzinnige solo, waarbij het geluid zo prachtig vervormd dat ik niet kan geloven dat dit slechts met een über versterker en een telecaster haalbaar is.

    http://www.youtube.com/watch?v=Oz4uj...elated#t=3m34s

    heeft iemand hier een idee over?

    (PS: een goede tip is om het geluid tijdens het luisteren van die solo KEIHARD te zetten )

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Dat topic is er al eens geweest, als ik me niet vergis En niks tegen losse topics in dit subforum hoor, het is hier ook weer niet zó druk dat het onoverzichtelijk wordt. Maar goed:
    die akoestische gitaar zou een compressor kunnen zijn, maar ik denk eerder een pre ampje, mogelijk een buizenpre ampje want hij lijkt ietsje te clippen op een aangename manier. Een beetje oneigenlijk gebruik dus.
    Die korte solo van Johnny hoor ik niet zoveel aan, wat delay die er achteraf in lijkt gemixt en hij glijdt wat maar verder?? Of misschien een iets duidelijker voorbeeld geven dan deze clip.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2010
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    131

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Die korte solo van Johnny hoor ik niet zoveel aan, wat delay die er achteraf in lijkt gemixt en hij glijdt wat maar verder?? Of misschien een iets duidelijker voorbeeld geven dan deze clip.
    Hmm, ja het is wel apart dat ik in geen van de live-uitvoeringen van het nummer op youtube dat epische geluid waar ik op doel terug te vinden. (Lame! )

    In het liedje, een specifiek vanaf het punt in het filmpje van m'n vorige post (3.34 dacht ik), krijg je een instrumentele akoordprogressie van (iets in de zin van) B mineur, D mineur, A mineur, E mineur (typisch radiohead, lol). Hetgene dat in het filmpje met de gitaar van J. gebeurt tijdens de laatste E mineur, vóódat het rondje zich herhaalt inclusief Thom-vocalen, krijg je een soort jankend geluid waarbij - voor zo ver ik het kan ontcijferen - een heel dissonant akoord gepakt wordt terwijl de klanken van de verschillende snaren als het ware samensmelten tot één 'wail'-geluid. or some shit. Om nog een aanduiding te geven van het moment waarop dat geluid hoorbaar is, wanneer Thom weer zingt "we're all accidents waiting to happen", is het tijdens het woord 'happen'.

    Maar aangezien ze dit live niet per sé reproduceren (voor zo ver youtube me kan vertellen), lijkt het me inderdaad een in-studio truukje... Jammer eigenlijk, want ik zou dat effect wel in stompbox willen :P

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Oke, bedankt voor de reacties.
    Ik zal met een compressortje gaan stoeien.
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  8. #8

    Standaard

    Hey beste jongens, ik ben al de hele dag aan het pielen maar het wil me maar niet lukken om deze sound te krijgen.

    http://www.youtube.com/watch?v=hJrGn-U0650

    Kunnen jullie me hier bij helpen? Bedankt!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2008
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    319

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rakker Bekijk bericht
    Hey beste jongens, ik ben al de hele dag aan het pielen maar het wil me maar niet lukken om deze sound te krijgen.

    http://www.youtube.com/watch?v=hJrGn-U0650

    Kunnen jullie me hier bij helpen? Bedankt!!


    fail!! de comments zijn een leuke aanvulling

    als het een serieuze vraag was....
    Laatst gewijzigd door Fragedallic; 4 november 2010 om 21:10
    Love is patient, love is kind. Love comes through every time.
    Always protects, hopes and trusts. Keeps on believing and it never gives up.
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    voorlopig niets meer te koop...

  10. #10

    Standaard

    hele korte vraag,
    hoe krijg ik de gitaarsound van 'Blackbird' van Alter Bridge uit mijn Engl thunder reverb met een ibanez sa?
    oh ö

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top