Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Locatie
    Alteveer
    Berichten
    48

    Standaard Nieuwe pickups kiezen + onzeker

    Hallo Gitaarnetters!

    Ik ben nieuw op de forum...dacht van ik plaats even een berichtje omdat ik hier wel vaker oplossingen heb gevonden zonder te registeren! (zal nog wel een introductie ergens plaatsen denk ik)
    ------------------------------------------
    Ik had een klein/groot vraag(je)...Ik heb m'n ogen de laatste tijd op een nieuw setje pickups
    en het leek me wel leuk om die in m'n gitaar te hebben...
    Maar omdat ik zelf niet echt veel verstand heb van het binnenwerk van de gitaar enzo durf ik ze niet aan te schaffen!.

    Ik heb een Ibanez S570-BK die dus al 2 humbuckers heeft en een Single Coil in het midden...
    Maar wat ik wil aanschaffen zijn 2 van deze http://www.mansons.co.uk/shopping/ca...guitar-pickup/

    Gaat het problemen veroorzaken omdat er een single coil bij in de buurt zit? Kan het raar gaan klinken?
    Gaat het wel eens werken?! Of kan ik hiervoor beter een andere soort gitaar aanschaffen (Of zelfs laten bouwen)

    Als het niet kan op de Ibanez..Ik heb ook nog een oude Yamaha Pacifica 112 met 1 humbucker en 2 single coils.
    Maar dan zal er waarschijnlijk aan gekauwd moeten worden omdat het 2 humbuckers zijn waar ik achter aan zit (niet dat ik het erg vind want deze is toch haast geen cent meer waard na 4 jaar gebruikt te hebben).

    Foto van mijn Ibanez S570-BK (beetje smerig op deze foto...Geen zorgen! ik houd em wel netjes schoon!):



    Foto van mijn Yamaha Pacifica 112(ziet er nieuw uit maar is een ouwe foto!):

    -------------------------------

    Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen
    want ik heb hier nog niet echt veel verstand van

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    is geen enkel probleem. op je gemak kijken wat je loshaalt, van te voren goed noteren en ff fotootje maken en dan het nieuwe spul monteren. Een paar schroefjes en wat soldeerwerk, niks al te moeilijks. Wat een beetje verwarrende voor je kan zijn, zijn het verschil in draad/ kleuren tussen de oude en de nieuwe elementen. Als je daar niet uitkomt kun je tegen die tijd opnieuw vragen, foto toevoegen en dan moet het je wel lukken.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Locatie
    Alteveer
    Berichten
    48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    is geen enkel probleem. op je gemak kijken wat je loshaalt, van te voren goed noteren en ff fotootje maken en dan het nieuwe spul monteren. Een paar schroefjes en wat soldeerwerk, niks al te moeilijks. Wat een beetje verwarrende voor je kan zijn, zijn het verschil in draad/ kleuren tussen de oude en de nieuwe elementen. Als je daar niet uitkomt kun je tegen die tijd opnieuw vragen, foto toevoegen en dan moet het je wel lukken.


    Ik heb geen soldeer ervaring dus ik laat het er door iemand in proppen :P (weet al wie).

    Dus het maakt totaal niks uit? Het gaat geen problemen opleveren in geluidsverschil omdat er nog een andere single coil tussenin zit? Gaat het ook niet anders klinken naarmate van houtsoort waarvan de gitaar enzo is gemaakt?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    tuurlijk, andere gitaar ander geluid. Maar ik mag aannemen dat je de elementen op het geluid uitzoekt, en deze sound zullen ze in iedere gitaar ongeveer hebben.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Ik kan geen reden bedenken waarom die single coil een probleem zou gaan leveren. Ik denk dat je bang was omdat p90's van zichzelf al nogal bromgevoelig zijn? Dat is juist onderdeel van die specifieke sound die die dingen geven, maar da's dan weer mijn mening.

    Uiteraard gaat de houtsoort uitmaken in het geluid. Hoe het gaat klinken is lastig exact te voorspellen. Maar de houtsoort van de body maakt minder verschil dan het hout van de hals en het soort pickups IMHO. Om het nog lastiger te maken, 2 stukken hout van dezelfde houtsoort kunnen verschillend klinken! Dit laatste is echter bij een e-gitaar erg miniem.

    Solderen, ik zou zeggen, het is altijd goed om het eerst een ander te laten doen. Maar kijk wel gewoon mee, dan kan je het de volgende keer zelf. Dit is eigenlijk heel simpel namelijk. Netjes solderen op hele kleine contactjes is een heel ander verhaal, daar moet je wel even op oefenen, maar bij een gitaar is het allemaal redelijk ruim.

    Suc6!

    P.S, P90's... Mooie keuze, dat klinkt naar mijn bescheiden mening altijd erg lekker

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Locatie
    Alteveer
    Berichten
    48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Ik kan geen reden bedenken waarom die single coil een probleem zou gaan leveren. Ik denk dat je bang was omdat p90's van zichzelf al nogal bromgevoelig zijn? Dat is juist onderdeel van die specifieke sound die die dingen geven, maar da's dan weer mijn mening.

    Uiteraard gaat de houtsoort uitmaken in het geluid. Hoe het gaat klinken is lastig exact te voorspellen. Maar de houtsoort van de body maakt minder verschil dan het hout van de hals en het soort pickups IMHO. Om het nog lastiger te maken, 2 stukken hout van dezelfde houtsoort kunnen verschillend klinken! Dit laatste is echter bij een e-gitaar erg miniem.

    Solderen, ik zou zeggen, het is altijd goed om het eerst een ander te laten doen. Maar kijk wel gewoon mee, dan kan je het de volgende keer zelf. Dit is eigenlijk heel simpel namelijk. Netjes solderen op hele kleine contactjes is een heel ander verhaal, daar moet je wel even op oefenen, maar bij een gitaar is het allemaal redelijk ruim.

    Suc6!

    P.S, P90's... Mooie keuze, dat klinkt naar mijn bescheiden mening altijd erg lekker

    Nah ik was niet bang dat het bromgevoelig was ofzo. Ik ben er dan gewoon bang voor dat ik m'n hele gitaar verniel als ik iets fout zou doen kwa Pickups enzo. Maar dankjewel voor jullie reactie!, kan ik ook weer een stapje verder als ik er aan toe kom

    Ik heb mijn BOSS GT10 op Marktplaats gezet en zodra die is verkocht komt er iets nieuws voor in de plaats + die Pickups, dus dat is eventjes afwachten nog

  7. #7

    Standaard pickups

    ken iemand dez epickups? beetje vet?

    http://muziek.marktplaats.nl/instrum...ta_ind=11&fs=1

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joostwal Bekijk bericht
    ken iemand dez epickups? beetje vet?

    http://muziek.marktplaats.nl/instrum...ta_ind=11&fs=1
    Hangt van jou smaak af. Ik zou er niks vets aan vinden aangezien ik niet van high output gecharmeerd ben. Maar als jij dat wel mooi vind denk ik dat ze voor jou wel vet zijn.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Locatie
    Alteveer
    Berichten
    48

    Standaard

    Toch nog een klein vraagje voordat ik op 'buy' druk.

    Zijn alle gitaar pickups hetzelfde kwa aansluiting? straks koop ik em en dan is de aansluiting heel anders dan dat in m'n gitaar juist moet .

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee, je hebt pickups met 2 of met meerdere draadjes en bij die laatste moet je even uitvogelen welke je wel en welke je niet nodig hebt, zelfs bij 2 draadje verschilt per brand de hot en massa maar dat is een kwestie van omwisselen bij tegenfase.
    En dan heb je nog het verschil tussen noord en zuid maar een Fender nocaster pickup daargelaten heb ik daar verder nooit problemen gehad.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top