Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1

    Standaard Microfoon in live situatie. Ervaringenen?

    Heb een Prudencio Saez model 59. Prima gitaar met een element dat zich prima leent voor tokkelen tijdens live werk maar als ik slag speel (flamenco ) dan gaat het lelijk klinken. Nu loop ik met het idee om live met een microfoon te gaan spelen.

    Ik hoor graag ervaringen van anderen en welk model mic dan goed dienst doet in een live situatie.

    Ik ben bekend met het fenomeen (groot) membraanmicrofoon. Ik heb zelf een SE electronics 2200 maar ben daar nog niet helemaal tevreden over voor gitaar.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Live gaat een grootmembraan microfoon niet werken. Dat gaat namelijk snel rondzingen. (=te gevoelig).

    Een SM57 of als je shique wil, probeer eens de DPA 4090 of 4091.

    Jouw element zou in principe goed moeten werken. Sluit hem aan op een mengpaneel en draai je gain tot voor 11 uur. Dan zou die goed moeten werken. Hard aanslaan, is niet in het rood op de meter(brug)
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    965

    Standaard

    wat voor budget heb je?

    Je zou het beste een klein membraam richt mic kunnen kopen.

    een sm57 zal niet echt mooi klinken ben ik bang.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Duur bier DAAR krijg je Nederlanders mee over de zeik!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Live gaat een grootmembraan microfoon niet werken. Dat gaat namelijk snel rondzingen. (=te gevoelig).

    Een SM57 of als je shique wil, probeer eens de DPA 4090 of 4091.

    Jouw element zou in principe goed moeten werken. Sluit hem aan op een mengpaneel en draai je gain tot voor 11 uur. Dan zou die goed moeten werken. Hard aanslaan, is niet in het rood op de meter(brug)
    Ik speel in een akoestisch duo (zang & gitaar) en een akoestisch kwartet (zang, gitaar, contrabas en cajon). Ik weet dat ik mics niet zo hard moet inregelen dat ze in het rood gaan. Er is hier geen sprake van distortion door te hard insturen. Een mic is nou eenmaal mooier dan een element, hoe goed dat element ook is.

    Ik zie vaak genoeg gitaristen spelen met een (kleinmembraan)mic voor de akoestische gitaar of mandoline. Ik zou graag hun ervaringen willen horen.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  5. #5

    Standaard

    Een microfoon voor het klankgat klinkt van alle mogelijkheden nog steeds het best maar het rondzingen is idd het probleem. Dat gebeurt normaal gesproken echter alleen wanneer de monitor te hard moet, maar laat dat doorgaans nou net de praktijk zijn, helaas.

    Wil je echter toch heel erg graag met een mic aan de slag dan is er toch nog hoop: in ears.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    965

    Standaard

    je zou kunnen monitoren op het element en uit versterken via mic
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Duur bier DAAR krijg je Nederlanders mee over de zeik!

  7. #7

    Standaard

    Creatieve oplossing maar ook niet ideaal. Nadeel is dat je zelf dan nog steeds een lelijk geluid hebt, (de kans is ook nog groot dat je daar zelf ook nog veel gevoeliger voor bent dan je publiek.) als je voor je eigen gevoel slecht klinkt ga je daar meestal ook slechter van spelen. SM57 gaat wel werken maar er zijn betere (maar ook duurdere oplossingen) Een clip-on microfoon kan prima klinken.

    Ellende met versterking per microfoon blijft laag podiumvolume (en een gitaar verzuipt zelfs voor de bespeler al snel in geroezemoes en geschuifel, tenzij je continu ffff aanslaat ) en je bent altijd afhankelijk van knoppenman en installatie.

    Een ander element zou het leven ook een stuk draaglijker kunnen maken. Piezo is iig voor flamencoachtig slaggitaar idd niet mooi. Wordt al wat beter als je ook een microfoon in je gitaar hebt denk ik. Of misschien zo'n systeem?

    http://www.youtube.com/watch?v=rf1k2QKT_HE

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basseytje Bekijk bericht
    je zou kunnen monitoren op het element en uit versterken via mic
    Das op zich een goed idee. Probleem is dat ik het slaggeluid met de nagels zelf zo lelijk vind dat ik dat liever niet over mijn monitor hoor. Maar een mix is misschien een mooi optie.

    Voordeel van mic geluid is dat ik, net als zangers doen, makkelijk dichter en verder van de mic kan om zo op een mooi manier de dynamiek te bepalen. Oefening is dan natuurlijk gewenst.

    Maar wie heeft ervaring met kleinmembraan mics rond de € 200 - 300
    Dunning Kruger Effect rulez!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Een ander element zou het leven ook een stuk draaglijker kunnen maken. Piezo is iig voor flamencoachtig slaggitaar idd niet mooi. Wordt al wat beter als je ook een microfoon in je gitaar hebt denk ik. Of misschien zo'n systeem?

    http://www.youtube.com/watch?v=rf1k2QKT_HE
    die ga ik ook eens onderzoeken. Goed idee.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  10. #10

    Smile

    ik heb wel eens in dezelfde schoenen gestaan als jou. Ik vind een mic ook het mooiste; het smeert je tonen weer aan elkaar ofzo...
    Maar het is live een crime..

    Het toverwoord is "impulse responses', dwz je maakt een impulse response van een goed uit gemic-te gitaar, en deze gebruik je als vst fx over je ac gtr sound wat uit je pick up komt.Ik heb daar wel eens mee geexpirementeerd en dat klonk zeer goed.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top