Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 september 2010
    Locatie
    Dirksland
    Berichten
    15

    Standaard Vraag aangaande frets in toets zagen

    Hallo,

    Ik kom in het stadium van mijn (eerste) zelfbouwproject dat ik me aan de toets moet gaan wagen. Ik heb een online fret calculator gebruikt voor de juiste maten maar daar kwam bij mij de volgende vraag naar boven borrelen:

    De maten moeten met een dodelijke precisie gezaagd worden qua afstanden. Indien dit niet gedaan wordt dan zou de gitaar vals gaan klinken.

    Maar nu het volgende: Als ik deze met uiterste precisie zaag, de frets plaats en daarna de frets ga vlakken dan komt het center van de fret niet meer overeen met de positie van de snaar, deze zal bij indrukken enigszins naar binnen verschuiven. Daarbij wil ik ook nog eens jumbo frets gebruiken, al met al een vraagstuk wat me bezig houdt.

    Is er iemand die snapt wat ik met het bovenstaande bedoel? Is nogal cryptisch omschreven.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    dat is ook de reden dat je een fret na het vlakken weer gaat recrownen, hierdoor wordt deze weer "rond"
    Gibson had voor dat ze over gingen op Plek de gewoonte om frets te vlakken en niet te recrownen waardoor je hele platte brede frets kreeg, dit speelt op zich wel makkelijk maar inderdaad de intonatie is dan een beetje off (overigens zijn de meeste gitaren een beetje "off" dingen als Buzz Feiten en Earvana proberen dit te compenseren maar ieder gefret instrument is een compromis qua intonatie)
    life sucks and then you die

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Na het vlakken van de frets moet je ze ook weer crownen, en dan komt het hoogste punt (als je het netjes doet ) gewoon weer in het midden terecht...

    EDIT: net een minuut te laat
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    sneller dan zijn schaduw

    btw hier een voorbeeld van gibson vlakwerk (er zijn slechte bekend maar ik kan ze zo snel niet vinden)
    life sucks and then you die

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 september 2010
    Locatie
    Dirksland
    Berichten
    15

    Standaard

    Kijk, eea wordt al weer wat duidelijker!

    Bedankt voor de verheldering

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Angry ughh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    sneller dan zijn schaduw

    btw hier een voorbeeld van gibson vlakwerk (er zijn slechte bekend maar ik kan ze zo snel niet vinden)
    mooi voorbeeld van hoe lelijk het is als de fret niet over de binding zit

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ach het hoort bij een les paul, persoonlijk vind het nogal veel extra werk, een crime bij refretten en de kans bestaat dat je snaar tussen de fret en de binding gaat zitten maar van mij mag het hoor
    life sucks and then you die

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Dat vind ik dan toch ook weer net mooi. . Smaken he.
    Wat je hier wel weer ziet, en dat vind ik echt niet normaal (ik heb er twee uit de customshop en die hebben het ook) is dat de afwerking verschrikkelijk is waar de binding is weggestoken of weggeschraapt of wat dan ook. Het zit altijd vol kartels/ inkepingen. Als ze daar nou eens iets netter mee omgingen. Ik vind Gibson het merk bij uitstek waar de prijskwaliteit verhouding zoek is. En toch is het mijn favoriet haha.
    On topic: crownen dus en aangezien je zelf kunt kiezen zou ik aanbevelen om niet van die dikke jumbo's erin te zetten. Voelt misschien wel lekker maar werkt hier natuurlijk helemaal niet positief.
    En als je niet al te veel hebt gebouwd (geldt waarschijnlijk voor iedereen hier) zou ik ook niet de fout maken om harde stalen frets te gebruiken, maar ga gewoon met de Nickelsilver. Dan vlak je een stuk gemakkelijker.

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 september 2010
    Locatie
    Dirksland
    Berichten
    15

    Standaard

    Het is idd mijn eerste (wel eens een body gemaakt) complete zelfbouw gitaar.
    Ik denk dat menig bouwer zich ook de haren uit de kop trekt als die mij bezig ziet haha! Ik gebruik alleen voor de hand liggende tools uit mijn schuur en ben electronicus van beroep, geen houtbewerker

    Maar moet zeggen, ben nu met de hals bezig, echt leuk om te doen! Zodra de Jem af is (bespeelbaar of niet) wordt het volgende project opgestart......al was het maar omdat ik nog voldoende maple heb liggen voor een hals

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Het is dadelijk van belang dat je de juiste zaag gaat gebruiken om de fretsleuven te zagen. Niet te breed , niet te smal en niet te diep of ondiep. Je moet de readius van de toets erna waarschijnlijk er in brengen dus dan moet je aan de zijkant wel nog de fret er in kunnen . Kunt natuurlijk ook na het radiusen nog wat bijwerken.
    Frets te los in de sleuf is slordig, lijm benodigd en niet goed voor de klank (theorie), te vast wil ook niet en brengt spanning in de nek die je niet wilt tenzij je het met een doel doet, maar daarvan is hier geen sprake.
    Ik denk dat je hiervoor nog geen zaag hebt? te koop bij bijvoorbeeld baptist of dick.bizz.
    Als je een zaagtafel hebt zou je een cirkelzaag ervoor kunnen bestellen dat werkt natuurlijk helemaal super als je het goed hebt ingesteld met de juiste jig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top