Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Fluxtone

  1. #1

    Standaard Fluxtone

    De speakers van Fluxtone zijn al eens terloops genoemd hier op het forum, maar ik vind dat een dergelijke ontwikkeling wel een aparte discussie verdient.

    Wat is er zo bijzonder aan?
    Het zijn speakers waarvan je het rendement kan aanpassen om je volume te regelen. Dat betekent dus dat je geen kleine versterker voor thuis meer nodig hebt, want de speakers kunnen volgens de website tot fluisterstil. Om precies te zijn is een regeling van 25 dB mogelijk. Een groot voordeel van deze manier van volumebeheersing zou tevens zijn dat het geen invloed heeft op het geluid van de versterker. Dit in tegenstelling tot attenuators, die berucht zijn om het afsnoepen van de hogere frequenties.

    Ik denk dat een groot struikelblok voor de doorbraak van dergelijke speakers vooralsnog de prijs gaat zijn. De meeste Fluxtone speakers kosten zo'n $850. Onlangs zijn er nieuwe modellen bijgekomen met een prijs van $550.

    Overigens is ook Eminence begonnen met deze techniek. Een beperking van hun alternatief lijkt te zijn dat de flexibiliteit "slechts" 10 dB is, wat naar het menselijk oor vertaald nog altijd een halvering van het volume inhoudt. Overigens zijn deze speakers wel meer betaalbaar, met een prijs rond $200.

    Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?

    http://fluxtone-speakers.com/
    http://eminence.com/fdm.asp
    Feed My Frankenstein

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    1.441

    Standaard

    Ja deze zocht ik laatst voor het topic van Nielsje!! Veelbelovende ontwikkeling, maar erg duur inderdaad. Zou ze graag eens irl willen uittesten. Ben zeer geinteresseerd.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Tsja, in theorie een prachtige ontwikkeling. Maar het valt of staat volledig met de kwaliteit van de speaker denk ik. En ik denk dat uiterst conservatief gitaarland hier niet zo snel naar zal grijpen.

    Ik denk dat als bijv. Celestion deze techniek zal overnemen, de kans van slagen wat groter wordt.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Ik heb me niet verdiept in de fine print van deze techniek, maar het lijkt me bijzonder lastig om op enige manier te compenseren voor het bekende fenomeen dat de frequency-response van je gehoor verandert met een wisselende SPL. Een zachter klinkende versterker zal ALTIJD anders klinken dan een harde. Ze klinken gewoon niet hetzelfde. Als je de fluxtone gebruikt om acceptabele sounds voor thuis in te stellen kom je er, ook bij deze oplossing, niet mee weg om slechts het rendement van je speakers op te schroeven voor live-gebruik. Her-EQ zal altijd nodig zijn om te compenseren voor dit fysiologische principe. Of het BETER werkt dan andere oplossingen zoals een loadbox/powersoak, tja...Ik heb persoonlijk geweldige resultaten gehad met een THD Hotplate. Extreem veel goedkoper dan de Fluxtone-weg.

  5. #5
    vinni
    Guest

    Standaard

    Toevallig heb ik me vandaag eens verdiept in die FDM speakers van Eminence. Misschien ga ik ze wel eens proberen.
    Maar bij Thomann zijn ze nog niet te bestellen.

    Groet,

    Vinni

  6. #6

    Standaard

    In dit filmpje wordt het heel aardig uitgelegd:

    http://www.youtube.com/watch?v=iWINn9sy8xQ
    Feed My Frankenstein

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Death2AllButMetal Bekijk bericht
    In dit filmpje wordt het heel aardig uitgelegd:

    http://www.youtube.com/watch?v=iWINn9sy8xQ
    Wat een kerel zeg
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top