Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 88
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik wilde een drumstel hebben toen ik 11 was, kreeg ik niet.. Mijn ouders stuurden mij naar gitaarles met de oude akoestische gitaar van m'n moeder. Dat was zo'n dramading (plus ik moest liedjes leren die ik niet leuk vond) dat ik jaren lang geen gitaar heb aangeraakt.
    Mijn conclusie achteraf was dat als de akoestische gitaar niet het instrument is wat je tot muziek trekt, dan laat maar.. Dan word 't niets.

    Jaren later heb ik een elektrische gitaar kocht van m'n zakgeld toen ik 16 was (Welson SG kopie, 2e hands) omdat ik helemaal gek was van het album wild frontier van Gary Moore etc.. Toen zat er wel een drive achter.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Dat je met les dingen 'moet leren die je niet leuk vind' is een ander verhaal.
    Ik zat gewoon akoestisch op het gehoor lickjes uit te pluizen van ZZ Top e.d.
    Klinkt niet hetzelfde nee, maar je roeit met de riemen die je hebt en er komt iets uit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #33
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wat ik dus ervaren heb is dat de opvatting bestond dat wanneer je überhaupt goed gitaar wilt leren spelen je op een akoestische moest beginnen. Als ik daar nu op terugkijk besef ik dat het een opvatting was die eigenlijk nergens op gestoeld is.

    Ik zou zelfs willen zeggen, weet waar je aan begint wanneer je akoestisch gaat spelen. Bij de beste akoestische gitaristen denk ik wel eens, die noot klinkt niet helemaal lekker. Een goede toon uit een akoestische gitaar halen trekt nogal een wissel op de spieren en pezen die betrokken zijn wanneer je gitaar speelt.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    O? En elektrisch geldt dat allemaal niet?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #35
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dat speelt toch een stuk lichter. Ik heb begrepen dat veel mensen die in orkesten of solo, instrumenten als cello, viool, klassieke gitaar spelen veel gelazer hebben met pezen en spieren die protesteren.

    Met elektrisch is dat minder tenzij je dingen speelt als Vai en Malmsteen. Toch is dat minder zwaar dan wanneer je Flamenco speelt om maar wat te noemen.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat je met les dingen 'moet leren die je niet leuk vind' is een ander verhaal.
    Ik zat gewoon akoestisch op het gehoor lickjes uit te pluizen van ZZ Top e.d.
    Klinkt niet hetzelfde nee, maar je roeit met de riemen die je hebt en er komt iets uit.
    De snaren zaten een centimeter boven de hals.. Dat ding speelde ook nog 's voor geen meter.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ja ok, maar dan had je een eiersnijder. Dat gaat niet over akoestisch vs. elektrisch.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Grappig dit, heb me nergens wat aan getrokken maar bij het zelf uitdokteren van gitaarklooien, spelen kan ik het niet noemen, heb ik een hoop profijt gehad van het hebben van 2 gitaren. Een elektrische nepstratocastert waarop kracht en bereik minder noodzakelijk zijn en vervolgens na enige vaardigheid dezelfde zaken op een Spaanse in de praktijk brengen. Vervolgens een western erbij gekocht en afwisselend gebruikt.

    Denk echt wel voordeel gehad te hebben van de gewenning voor mijn vingertopjes en het opdoen kracht met de nepstrat. De Spaanse koste meer krachten vroeg meer van mijn spreiding en dus peesjes en spiertjes. Tokkelde wel makkelijker door de ruimte tussen de snaren. De western vroeg aanzienlijk meer van mijn topjes door de 0.11, spanning en veelal open akkoorden gebruik.

    De combinatie van het gebruik van meerdere soorten gitaren kan ik iedereen aanraden. Wat beter of sneller is geen idee. Puur wat mij goed is bevallen. Maar ja als ik jonger was gestart had ik 1 gitaar tot mijn beschikking gehad tgv de middelen. Alhoewel ik het geluk gehad zou hebben dat mij pa een Spaanse had liggen en ik dus vanaf de start 2 stuks gehad zou hebben aangezien op een nepstrat ben gestart.
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

  9. #39

    Standaard

    Brad, je overtreft jezelf hier echt. En dat is best een prestatie...

    Wat een onzin...

    Alsof elektrische gitaristen nooit een noot spelen die wat minder klinkt. Sommigen baseren er hun hele stijl op. Denk je echt dat Neil Young als leadgitarist in een top40 bandje zou worden aangenomen?

    En ja, je hebt helemaal gelijk, als je je beperkt tot eenmaal dagelijks een kwartiertje Mieke heeft een lammetje, waarmee je na een jaar of 5 net aan wat hele liedjes kunt begeleiden (Moeten ze niet te moeilijk zijn, dat wel) heb je minder kans op RSI dan wanneer je het klassieke repertoire echt goed wilt spelen, of fingerstyle, of serieus wil shredden.

    Maar dat heeft niets met de gebruikte gitaren te maken, en alles met de extra uren per dag die daar in gaan zitten, en de partijen die vaak serieus veel herhalingen nodig hebben voordat ze gaan lopen.

    Qua benodigde kracht, een goed afgestelde steelstring speelt net zo makkelijk als een goede elektrische gitaar. Je moet alleen geen bends van een grote kwart willen doen. Maar die komen in dat repertoire ook niet voor. En behalve bij David Gilmour kom je ze op elektrische ook nauwelijks tegen. Klassieke gitaar, die heeft hoe dan ook veel minder snaarspanning. Iets hogere aktie dan een steelstring. Blijkbaar heb je nooit een goede akoestische of klassieke gitaar in je handen gehad.

    Tommy Emmanuel is de 60 gepasseerd inmiddels dacht ik. Met nog steeds dagelijks uren en uren spelen wordt hij vooralsnog steeds beter. Ritchie Blackmore zag ik met dat reunieconcert in Parijs (Perfect Strangers tijd) al continu zijn hand los schudden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ik zou zelfs willen zeggen, weet waar je aan begint wanneer je akoestisch gaat spelen. Bij de beste akoestische gitaristen denk ik wel eens, die noot klinkt niet helemaal lekker. Een goede toon uit een akoestische gitaar halen trekt nogal een wissel op de spieren en pezen die betrokken zijn wanneer je gitaar speelt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    O? En elektrisch geldt dat allemaal niet?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Dat speelt toch een stuk lichter. Ik heb begrepen dat veel mensen die in orkesten of solo, instrumenten als cello, viool, klassieke gitaar spelen veel gelazer hebben met pezen en spieren die protesteren.

    Met elektrisch is dat minder tenzij je dingen speelt als Vai en Malmsteen. Toch is dat minder zwaar dan wanneer je Flamenco speelt om maar wat te noemen.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Een kind dat elektrisch gitaar wil spelen een akoestische gitaar opdringen in plaats van elektrisch lijkt me achterhaald en niet de juiste weg. Beschikbaar stellen, prima. Waarom zou je zo'n hobby spartaanser maken dan hij al is. Het is moeilijk zat. Stimuleer het plezier en de motivatie groeit, zelfs als iemand nooit een akoestische gitaar aanraakt, nou en? Vaak zullen ze zo'n ding er toch wel vroeg of laat bij pakken. Veel kinderen stoppen met muziek maken omdat volwassenen het minder leuk voor ze maken in plaats van leuker. Een kind dat op tennis gaat geef je ook geen verzwaard superstug racket "omdat het goed voor hun kracht en techniek" zou zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top