Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 88
  1. #11

    Standaard

    Tuurlijk zit er verschil tussen het leren op elec of acc en idd de overgang van acc naar elec is makkelijker als andersom maar belangrijker is wat wil je. Wil je eigenlijk voornamelijk elec spelen begin dan ook meteen op een elecgitaar dan kan je ook je lessen (als je een goede leraar hebt) daarop richten. En trouwens het verschil is niet zo groot als de vorige postings doen voorstellen. En het belangrijkste is altijd nog oefenen oefenen oefenen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    2.687

    Standaard

    niet zo zeer een akoestische maar een klassieke is het grote verschil. Als je het echt serieus wil aanpakken en je bent nog jong, kan je aan een klassieke beginnen. Je bouwt enorme stertke in je vingers op e.d.

  3. #13

    Standaard

    Even een fictief voorbeeld uit de veel voorkomende praktijk:

    Nou ik ben dus dirkje hendrik en ik ben 12 jaar en ik ben dus helemaal idolaat van Korn.
    Uiteraard wil ik dus net zo als Korn gitaar leren spelen dus kopen mijn mama en papa na weken zeuren een mooie, nylonsnarige, akoestische gitaar voor mij en mag ik dus op les. Na een paar weken hard oefenen begint het me dus op te vallen dat ik dat korn geluid dus nooit uit mijn gitaar ga halen. Weg motivatie en ook de kansen op elektrisch zijn dus ook verkeken daar ik net een gitaar heb gekregen en het dus "eerst" daar maar eens op moet leren.... resultaat: na 2 maanden gestopt met les en na 2 jaar staat de gitaar dus tussen de andere bijna nieuwe nylonsnarige gitaren op Marktplaats waar hij dus geen drol opbrengt.
    Mijn mening is dus dat je op die gitaar moet beginnen waar je dus het best mee kan wat je wilt en dus niet met een motivatiebrekende marteling ervoorafgaand.

    (En Dirk_Hendrik is "dus" geen 12 jaar maar dus een beetje ouder)(Dus......)

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-07-15 12:12 ]</font>

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-07-15 12:14 ]</font>

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Munein
    Berichten
    265

    Standaard

    Ik denk dat de vraag of je op akoestisch moet beginnen van een aantal factoren afhangt.
    1. wil je een virtuoos worden: ik zou zeker maar op akoestisch beginnen
    2. wil je alleen maar electrisch spelen en weet je zeker dat je nooit een akoestische zult aanraken: ga gerust lekker electrisch beginnen maar neem wel les om de juiste techniek aan te leren.

  5. #15

    Standaard

    "1. wil je een virtuoos worden: ik zou zeker maar op akoestisch beginnen "
    Leg dat nou is uit.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf naar welke gitaren we specifiek kijken maar als we ff een acoustische steelstring en een leuke elektrische stratocaster gaan vergelijken: de hals is even smal, hoogte van de snaren t.o.v de hals is gelijk. Het verhaal dat een elektrische gitaar een smallere hals heeft en een lagere actie is dus onzin. Vergelijkt men een elektrische met een spaanse dan klopt dit wel. Alleen een acoustische steelstring en een spaanse hebben ditzelfde verschil. Waarop je gaat beginnen hangt er volgens mij helemaal vanaf wat voor een muziek je gaat spelen. Houd er dan rekening mee dat je een hoop zooi die je meestal elektrisch speelt ook gewoon op een steelstring kunt spelen en dit ook nog niet eens zo slecht klinkt. Op een acoustische gitaar, of het nou spaans of steelstring is zal je wel een betere techniek ontwikkelen. De snaren zijn dikker en het is een stuk zwaarder spelen.

  7. #17

    Standaard

    waarom is het om met klassiek te beginnen als je nog jong bent?

  8. #18

    Standaard

    Op 2002-07-18 13:21, schreef sanne:
    waarom is het om met klassiek te beginnen als je nog jong bent?
    Als je bijvoorbeeld een jaar of 7/8 bent dan heb je nog niet echt je smaak ontwikkeld (ooit een klein kind horen zeggen 'kirk hammet is mijn idool en ik wil net als hem leren spelen' ?) en is het ook nog best leuk om kinderliedjes te spelen. Als je dit gaat leren op een spaanse gitaar (= zelfde als klassiek) dan krijg je veel sterkere vingers omdat de snaren hoger staan enzo. Van die sterke vingers zul je later veel profijt hebben als je wèl een duidelijk beeld hebt van wat je wilt gaan spelen en dan alsnog overgaat op elektrisch

    my 2cents of opinion :smile:

  9. #19

    Standaard

    Op 2002-07-16 19:30, schreef Leen Kap:
    Ik denk dat de vraag of je op akoestisch moet beginnen van een aantal factoren afhangt.
    2. wil je alleen maar electrisch spelen en weet je zeker dat je nooit een akoestische zult aanraken: ga gerust lekker electrisch beginnen maar neem wel les om de juiste techniek aan te leren.
    ik wist eerst zeker dat ik alleen maar elektrisch wilde spelen, na 2 maand een spaanse gitaar te hebben geleend. Maar nu ga ik er toch een western bij kopen omdat dat toch eigenlijk ook wel vet is :smile:

    lessen zijn trouwens ook niet noodzakelijk, ik heb zelf een paar dingen van een vriend geleerd en de rest van de technieken die ik nodig vond van i-net gehaald (www.cyberfret.com) en het spelen gaat mij toch aardig goed af vind ik. Alleen als je nog niet eerder een instrument (actief) hebt bespeeld raad ik je wel aan om les te nemen want dan krijg je wel een beter zicht op muziektheorie en theorie is misschien saai maar wel erg belangrijk en je kan er veel plezier van hebben

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik kwam dit toevallig tegen. Ik had ook allemaal mensen om mij heen die zeiden dat je op een akoestische moest beginnen. Daar zou je veel meer van leren en meer van dat soort wijsheden.

    Ik zou beginners aanraden gelijk met een elektrische gitaar te beginnen als dat is waar je toch uiteindelijk naar toe wilt. Het is een licht bespeelbaar en dus erg ergonomisch instrument vergeleken bij een klassieke of western gitaar.
    Laatst gewijzigd door Brad; 28 oktober 2018 om 17:38

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top