Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: M.F.G.Hashimoto

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    Mooi, prima afgewerkt ook..

    Ik vind hem wel erg lijken op de betere Suzuki en 3S gitaren uit die tijd. Toeval? Ik zie dat jij beiden hebt, Laser. dus aan jou deze bal..?
    De 3S is intussen verleden tijd, ook al liet ik ze niet graag gaan. Maar het klikte goed met de koper, dus ik was er gerust in dat ze in goede handen kwam.

    Waarom vertrok de Suzuki wel en zal de Hashimoto nooit vertrekken?
    Hoogst persoonlijke voorkeur. Pfff lastige vraag.

    De Suzuki was héél licht gebouwd, een pluimgewicht tav de Hashimoto. Laminaat rondom, maar weer eens: in die periode pasten de Jappen hun precisie laktechniek toe voor verlijming; ze slaagden er in om laminaat licht te maken, toch sterk, en met een aangepaste bebalking binnenin klinkt dat heel sprankelend.

    Ik heb keuzes gemaakt om de Hash met vrij massieve top toch wat sprankel mee te geven. Wellicht zal de top verder openbloeien. Initieel klonk de gitaar ( na 15 jaar leven in een gitaarkist) als een doos: goede balans, maar de bassen kwamen niet open, de sustain in de mids kon beter; toch geloofde ik erin dat ze zo opleven. En dat lukt.
    De Hash is ook binnenin aangepast om nekstabiliteit in de hand te werken. Ook netjes afgewerkt, met grote zorg ( in lijm gedrenkt textiel over de kruisingen van de klankbalkjes bvb). Hier is een pak traditioneel vakmanschap toegepast - en ik vind dat tof.


    De Suzuki was doorleefd en open toen ik ze kocht. Nam ik telkens weer ter hand. Dus die was in orde.

    En toch de Suzuki laten gaan, de Hashimoto bleef.
    Is een gevoelskwestie denk ik, buikgevoel. Het is een betere boom - chuck dread dan de Suzuki was. Die was veel beter voor fingerpicking (balans, sprankel) - maar daar heb ik een andere voor in gebruik (A&M). Daar komt het voor mij op neer.

    (ik ben aan psychanalyse toe nu...)
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bedankt voor de diepgaande analyse.
    Gaat het alweer een beetje..?

    Ik heb lange tijd een Suzuki met massief bovenblad gehad. (maar ja: vrouw weg, gitaartje weg..)
    Ik herken de opmerking van die lichte bouw wel, reden waarom ouwe Suzuki's vaak zo goed klinken. En waarom ze ook vaak eerst naar de dokter moeten voordat je er op kunt spelen.. De Hashimoto is dus steviger gebouwd en klinkt (desondanks) goed..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  3. #23
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Als ik je verhaal zo hoor Laser, heb je heel bewust voor de Hashimoto gekozen. En ik begin nu ook wel te snappen waarom.

    De laatste paar dagen dat ik de gitaar bespeel begint die al steeds meer open te worden. Een prachtige nuance en sustain. Ik word er razend enthousiast van!

    Nu had ik ebben houten pennen besteld bij guitar-parts. Kreeg ik vandaag de mededeling dat het nog uit Amerika moet komen, en waarschijnlijk een kleine 20 dagen duurt voor dat ik het in huis heb. Naja, is niet anders..Maar wel een beetje balen..
    Laatst gewijzigd door remon23; 7 oktober 2010 om 12:29

  4. #24
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Vandaag had ik de toets en brug geolied, en de nieuwe snaren doen hun werk goed! Een paar nieuwe foto's, kon het niet laten





    Laatst gewijzigd door remon23; 7 oktober 2010 om 18:11

  5. #25
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard




  6. #26

    Standaard

    Zou willen dat er eens zoiets moois bij mij "langs kwam"..Blijf het verbazend vinden dat men elke keer weer ergens een juweeltje weet op te duiken..

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Je moet wat geluk hebben hé.
    Laatst stond er nog een W340 te koop op 2dehands, vraagprijs lag me wat de hoog, en omdat ik al zo tevreden ben met de W350 heb ik ze laten gaan.
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  8. #28

    Standaard

    Wat een prachtige gitaar. Ik ben benieuwd wat de gitaar heeft gekost.
    Ik zie dat Hashimoto's tweedehands niet al te duur verkocht worden maar deze lijkt me kwalitatief toch een topgitaar

  9. #29
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fandango Bekijk bericht
    Wat een prachtige gitaar. Ik ben benieuwd wat de gitaar heeft gekost.
    Ik zie dat Hashimoto's tweedehands niet al te duur verkocht worden maar deze lijkt me kwalitatief toch een topgitaar
    Inderdaad, Hashimoto gitaren staan voor niet al te veel geld te koop. Maar, wat je zegt klopt, dit model is naar mijn weten wel een topserie uit de jaren 70 wat de beste jaren waren.
    Er is inmiddels al 2x bevestigd door kenners dat het een all solid rio pallisander gitaar is.
    En verder is het een prachtige Martin d-45 kopie, op de slagplaat en tuners na.
    Misschien dat ik die ga vervangen, zodat de gitaar exact de look van een d-45 heeft. Maar op het zelfde moment, is de gitaar dan niet meer origineel.
    En dat staat me ergens wel tegen. Al zijn tuners al eens vervangen, er staat wel; made in Japan op.

    Een tortoise slagplaat zit op €6,-, en vergulde tuners tussen de €40,- van een b merk, tot zo'n €80,- - €150,- euro voor gotoh tuners.

    Nja, ze blijf je lekker bezig..
    Laatst gewijzigd door remon23; 10 oktober 2010 om 14:51

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Remon,
    ik zou niet aan de tuners raken als ze nog goed werken - en dat doen ze denk ik wel. Zelf vind ik het belangrijker dat ze origineel blijven dan dat ze een Martin copy zouden benaderen. Als ze al vervangen werden is dat minder van tel.

    Wat de vraag betreft over solid of niet voor de rug en zijkanten:
    op zich een niet vitale vraag denk ik. Ik merk op dat de achterpanelen aan de buitenzijde mooie birds-eye tekeningen vertonen. Is dat binnen in ook te zien op die plaatsen? Indien niet is verder onderzoek aangewezen. Maar nogmaals: dat doet niets af aan de kwaliteit van de gitaar, en die kwaliteit is er.

    Spelen maar!
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top