Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Music

    Hoi Cocobolo,

    Ik heb ook een soortgelijke afzuig machine staan voor alle fijne stofjes die vrijkomen bij onze hobby.
    Zaak bij dit soort afzuigingen is om regelmatig de zwengel die boven op het filter zit( bij mij in ieder geval)rond te draaien,waardoor het filter "gereinigd wordt".
    1 x per jaar haal ik het filter eraf en blaas het uit van buiten naar binnen toe.
    Idd ontsnapt er nog wat stof ondanks dat het een "gesloten" systeem is,ook vindt ik deze machines veel lawaai maken,zeker als hij in je werkplaatsje staat.
    Ik heb de hele machine in een kast gebouwd,met aan de bovenzijde een luik om bij de eerder genoemde zwengel te kunnen,en in dit luik heb ik voor de onluchting een rooster gemaakt,waar een afzuigkap filter op geplaatst kan worden,zo heb ik 2 vliegen in 1 klap,geluid reductie,en geen ontsnappend stof meer.

    groetjes Charlotte

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BLUEWEY Bekijk bericht
    Miss een te simplistisch idee maar... zou het event. voor je mogelijk zijn om tijdens je schaaf & schuur werkzaamheden op een zodanige vaste plek te werken, zodat je een flinke krachtige "normale" afzuigkap erboven kunt hangen? Die dingen zijn er in verschillende wattages en op standje 3 willen ze wel...
    Dank voor het meedenken Een afzuigkap kan, maar het gaat om de kwaliteit van de filters. Geen idee hoe dat met afzuigkappen zit, maar ik denk (weet bijna zeker) dat die filters een andere functie hebben en de fijne deeltjes niet tegenhouden. Anyway, ik heb naast mijn stofafzuiging ook nog een apart filter om de lucht van de gehele ruimte te filteren, namelijk deze van JET:

    aan de achterkant zit een filter (die zal ik ook maar weer eens reinigen of vervangen):


    Nou denk je misschien waarom heb je dan nog een fijnstof probleem? Het probleem is dus niet dat de lucht door die JET niet schoongemaakt wordt, het probleem is dat de stofafzuiging zoveel fijnstof laat ontsnappen dat het tijdens de klus allemaal in de lucht zweeft (ook al is het een uur later door de Jet wel weggefilterd....je staat er toch gedurende de klus in te werken. Bovendien ligt rond de stofafzuiging na verloop van tijd een laag (vooral bij cnc'en van MDF) fijnstof van millimeters. Zelfs de muur heeft een laag. Dat zweeft niet echt in de lucht en zal dus niet door de JET gefilterd worden. Maar goed, dat kan ik natuurlijk regelmatig opvegen.

    Ik heb de stofzuiger gisteren dus op diverse punten dichtgekit, ik zal eens kijken of dit een verbetering gaat geven. Maar dan nog blijft het bezwaar van dit type filters dat ze altijd de kleinste deeltjes moeten doorlaten. Vandaar mijn initiele interesse voor de cycloonafzuigers, waar je de fijnstofafvoer gescheiden hebt en zelfs naar buiten kunt afvoeren (het filter is dan niet in je werkplaats).


    @Charlotte : dank voor de uitgebreide uitleg. Zo'n zwengel bovenop heb ik dus niet. Maar zo'n kist eromheen is ook wel een idee. En de luchtopening van die kist zou ik naar buiten kunnen afvoeren...mmmm....ga ik eens verder over denken
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    goede thread Marco, heeft mij ook weer eens aan het denken gezet. Je zou bijna geneigd zijn te denken dat je continu met het masker op aan het werk moet, maar ik weet dat ik daar niet erg goed in ben. Ik zie zelf eerlijk gezegd niet zo heel erg veel in die JET bijvoorbeeld, ook om wat jij zegt. Een deel blijft ongemoeid door de beperkte luchtverplaatsing en het andere deel gaat de hele ruimte rond en ga via de supersucker2000 systeem (de persoon in de werkplaats) voordat het eindelijk het filter bereikt. En wat dat betreft is stof op de grond misschien beter dan de stof door de werkplaats te zuigen om het uiteindelijk bij de JET te krijgen.

    Ik denk dat de manier toch is om een dikke (2-3pk) zuiger te plaatsen en dan te zorgen dat alles goed gesealed wordt. De stof moet gewoon binnen het filtersysteem worden gehouden lijkt me.

    Aangezien ik van plan ben te verhuizen en een nieuwe werkplaats te creeren ga ik denk ik eens goed kijken naar een ruimte isoleren voor de machines, waar ik verder niet hoef te komen.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    ...Je zou bijna geneigd zijn te denken dat je continu met het masker op aan het werk moet, maar ik weet dat ik daar niet erg goed in ben.
    Zo zit ik ook in elkaar. Ik wil het probleem bij de bron aanpakken en niet (voor het reguliere zaag en freeswerk althans) zo'n masker nodig hebben.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    .....Ik zie zelf eerlijk gezegd niet zo heel erg veel in die JET bijvoorbeeld, ook om wat jij zegt. Een deel blijft ongemoeid door de beperkte luchtverplaatsing en het andere deel gaat de hele ruimte rond en ga via de supersucker2000 systeem (de persoon in de werkplaats) voordat het eindelijk het filter bereikt. En wat dat betreft is stof op de grond misschien beter dan de stof door de werkplaats te zuigen om het uiteindelijk bij de JET te krijgen.
    Precies! Ik denk dat ik uiteindelijk die JET weg kan doen als ik het goed voor elkaar krijg. Of hooguit in geval van nood kan het handig zijn, maar het moet gewoon niet zover komen dat de lucht vervuild is.

    Het mooie van een cycloon-systeem, is dat het absoluut dicht moet zijn omdat anders die cycloon niet ontstaat. Zie onderstaand plaatje. De linkerhelft van het systeem is dus dicht. Aan de rechterkant zie je het filter waar bij deze opzet dus maar heel weinig stof komt (in tegenstelling tot mijn huidige afzuiger). Dus die filter vervuilt niet snel. Maar bovendien is het dus heel makkelijk om een gat in de muur te maken en alleen dat filter buiten je werkplaats te hangen (al dan niet met een beetje betimmering eromheen). Dan is het volledig gesloten deel inclusief de electronica binnen (geen vochtproblemen), makkelijk toegankelijk en kun je zo zien of je dustbin vol is. En het ventilerende deel is buiten. Ideaal lijkt me.

    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    ja lijkt mij ook.
    Maar jouw werkplaats kennende, ik zou die fijnstof gewoon de ether in blazen. Voor het milieu is het niet schadelijk, dus. Ik vind het wel netjes van je dat je de filter toch wilt monteren, maar voor wie doe je dat dan als het naar buiten wordt geleid?
    Ik ben absoluut voor bescherming van milieu en mens maar ik geloof niet dan een van de twee in jouw geval hinder ondervindt zonder die laatste filter? Als het zo klein is als ik uit het artikel opmaak zal het gewoon verdwijnen buiten right? Maar goed, het is wel netjes.

    Ik ben heel erg blij dat je dit helemaal uitzoekt, want als je het allemaal klaar hebt kan ik mooi even met mijn notitieblokje bij je langs komen

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    ....Ik ben heel erg blij dat je dit helemaal uitzoekt, want als je het allemaal klaar hebt kan ik mooi even met mijn notitieblokje bij je langs komen
    Je bent altijd welkom Mario. Ik ben ook nog aan het uitzoeken hoe het precies zit met buisdiameters en zo. Je kunt met zo'n stofzuiger uiteraard gewoon de slang omhangen als je een ander apparaat gebruikt maar bij mij lukt dat niet (afstand te groot tussen de verschillende machines). Dus ik ga voor een stelsel van vaste buizen met een paar aftakkingen. En om niet teveel zuigkracht te verliezen heb je een soort afsluiters : je zet dus (zo dicht mogelijk bij je afzuiger) alles dicht, behalve de buis die naar je machine gaat waar je mee wilt werken. Zo'n afsluiter heet in het Engels 'blastgate' (geen idee hoe het in het Nederlands heet):



    Maar er is ook nog e.e.a. te vertellen over de buisdiameters (grote hoofdader, kleinere zij-buizen) en zelfs over de verloopstukken (zo moet je geen 90 graden t-stuk nemen, maar t-stukken waarbij de aftakking op 45 graden staat van de hoofdbuis). Ik ben dit nog aan het uitpluizen. Als er interesse is wil ik het wel allemaal posten zodra ik klaar ben. Maar het zal wel eind van dit jaar worden denk ik, ik heb nog veel verplichtingen de komende tijd.

    EDIT : je hebt gelijk, dat beetje fijnstof zou eigenlijk ook wel zonder filter naar buiten kunnen denk ik. Tegen de tijd dat ik daar aan toe ben zal ik er eens over denken. Die filters zijn vrij kostbaar, misschien kan ik zo'n machine wel kopen zonder filter
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 8 november 2010 om 19:26
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #17

    Standaard Cleavue Cyclone in Gent, België

    Voor wie er interesse in heeft er staat een Clearvue Cyclone in mijn ateljee opgesteld en operationeel. Zie http://www.gallery2.clearvuecyclones...Max/Erik_Gent/
    (Bill Pentz model)
    Ik zou er niet meer zonder kunnen.
    Ik ben geen gitaar bouwer maar wel een voorzichtige volhout meubelmaker.
    Vragen zijn welkom.

    Erik

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Hoi Cocobolo,
    Mogelijk kan je wel een hele grote winst behalen, door een onderdruk/bovendruk situatie te creëren.
    Bij de inrichting van bouwmarkten weet ik, dat de afzuiging in de zagerij een constante lichte onderdruk genereert, omdat ze anders elke week alles in de winkel moeten afstoffen.
    Je zou zeg maar je cnc in een eigen 'tent' kunnen zetten van transparante kunstof lamellen
    Dit soort bedoel ik dus:


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    Hoi Cocobolo,
    Mogelijk kan je wel een hele grote winst behalen, door een onderdruk/bovendruk situatie te creëren.
    Bij de inrichting van bouwmarkten weet ik, dat de afzuiging in de zagerij een constante lichte onderdruk genereert, omdat ze anders elke week alles in de winkel moeten afstoffen.
    Je zou zeg maar je cnc in een eigen 'tent' kunnen zetten van transparante kunstof lamellen
    Dat wist ik niet, klinkt goed. Ik heb al eens naar die lamellen gekeken ivm de stof, ik ga er eens over nadenken!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik_dv Bekijk bericht
    Voor wie er interesse in heeft er staat een Clearvue Cyclone in mijn ateljee opgesteld en operationeel. Zie http://www.gallery2.clearvuecyclones...Max/Erik_Gent/
    (Bill Pentz model)
    Ik zou er niet meer zonder kunnen.
    Ik ben geen gitaar bouwer maar wel een voorzichtige volhout meubelmaker.
    Vragen zijn welkom.

    Erik
    Kijk eens aan, klinkt goed. Ik ga je verslag en foto's eens bestuderen
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  10. #20

    Standaard

    Hoi, hoe actueel is dit probleem nog?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top