Hoi,

Ik ben dringend toe aan een krachtiger stofafzuiging waarbij vooral de fijne stofdeeltjes niet (meer) in de werkplaats komen.

Ik heb al dagen van alles gelezen op het net (vooral de zeer interessante info hier : BillPentz(let op, het is enorm veel tekst!)). Als je dat gelezen hebt, dan gooi je direct al je ongezonde afzuigers en filters uit je werkplaats . Ik heb nu een Robland afzuiger waarbij ik die stofzak al heb vervangen door een duur filter, maar het werkt gewoon niet, de fijne stof komt overal.

Anyway, ik ben er redelijk over uit dat ik een cyclone-type afzuiger wil en de aparte outlet voor de fijne stofdeeltjes eerst door de muur van mijn werkplaats wil voeren waarachter dan dat filter kan hangen om de laatste restjes te filteren (hoewel ik natuurlijk het ook gewoon direct de lucht in kan blazen )

Nou kun je die dingen in Amerika overal kopen en er zijn ook heel veel mensen die hem zelf maken. Ik bestel veel uit amerika, maar dit formaat machines gaat me wat te ver, bovendien zit je ook met voltage/hertz en zo . En ik vraag me af of ik dan in Nederland wel de buizen (" ducting" ) kan krijgen, want die amerikanen hebben alles in inch-maten.

Dus ik zoek iets in Nederland (of omringende landen). Maar gek genoeg kom ik daar bijna niets tegen?! Ik heb 1 machine gevonden in Engeland die (volgens allerlei forums) bijzonder goed zou moeten zijn, namelijk deze: http://www.oneida-air.co.uk/. Heeft iemand misschien toch ervaring met dit type afzuiging en extra tips of zo waar ik op zou moeten letten? En waar het te krijgen is?