Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard 2*12: stereo naar mono

    Sinds vorige week heb ik een 2*12 cabinet van Heritage Amplification, te gek ding.
    Nu is het cabinet ooit stereo gemaakt, er zitten 2 jack inputs boven elkaar. Graag wil ik hem weer mono maken, alleen weet ik niet wat ik verder nodig ben (behalve een soldeerbout) aan extra onderdelen?

    Het is een 2*12 met 2 Celestion V30's, volgens mij wat oudere gezien de sticker zonder 8 of 16 ohm label achterop. Ook weet ik op dit moment niet of het dus een 4, 8 of 16 ohm cab is / wordt. Kan ik dat meten? Ik snap de theorie van parrallel / serieel en de uitkomst qua impedantie, weet alleen niet 100% zeker wat waar te bevestigen - het kan vast niet moeilijk zijn. Kan wel een foto maken als ik de achterplaat eraf heb gehaald als dat wat makkelijker is.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluesbreaker Bekijk bericht
    Graag wil ik hem weer mono maken, alleen weet ik niet wat ik verder nodig ben (behalve een soldeerbout) aan extra onderdelen?
    Alleen een stukje draad is voldoende, verder heb je geen onderdelen nodig

    Kijk of er een label op de speakers zit waar de impedantie opstaat. Je kan er dan van maken wat je nodig hebt.

    Zit er geen label op kun je de impedantie gewoon meten met een ohmmeter
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 september 2010 om 22:45
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Zal ik het voorzetje van Frans maar ff inknikken:
    Met een ohmmeter meet je geen impedantie, maar gelijkstroomweerstand.
    Da's geen ramp; je meting komt echter altijd wat lager uit,
    dan de werkelijke impedantie, maar geeft een goede indicatie.
    Bijv: meet je in de buurt van 6 Ohm, dan is de impedantie van je speaker 8 Ohm. Zo rond de 13 Ohm = 16 Ohm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dat heet teamwork
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Shit, geen werkende camera hier. Heb het even snel getekend (het gaat om het idee)) zoals het nu staat aangesloten:



    Is het nu een kwestie van de kabel lossolderen bij 1 van de inputs, deze vervolgens op de zegmaar horizontale staande "lipjes" van de andere speaker solderen, (+ van speaker 1 naar plus of min van andere speaker?) zodat de speakers op die manier dan "parallel" staan? Alvast bedankt voor de tips 'n tricks, ik ben hier een beginner mee, maar wil dit soort simpele dingen nu echt zelf leren en tegelijkertijd even checken dat ik geen rekenfout maak voor mijn versterker die een verkeerde load ziet.

  6. #6

    Standaard

    Je kan 2 richtingen uit, in functie van de uitgang(en) van je amp :

    Als je 4 ohm wil : de draden op input 2 los solderen en identiek als de bestaande draden op input1 bij solderen (+ bij + en - bij -). Dit is parallel.

    Als je 16 ohm wil : de - draad op input 1 los solderen en verbinden aan de + van de rechtse speaker, de orignele draad kan weg. Dan de - draad aan de rechtse speaker verbinden met de net vrijgemaakte aansluiting op input 1.
    Dit is serieel.

    8 ohm is met deze speakers niet mogelijk. Input 2 blijft zonder functie.
    Let there be rock.

    For sale : niks.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Of je bouwt hem om dat je stereo, parallel en serieel aankan.



    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Of je koopt zo'n ding:

    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Thumbs up

    Geweldige tekening Eric!
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10

    Standaard

    Schitterend he
    Ik denk dat 16 ohm uiteindelijk toch makkelijker is, volgens mij hebben de meeste moderne amps tegenwoordig allemaal 8 en 16 ohm uitgangen maar bij sommigen ontbreekt de 4 ohm optie. Stereo spelen doe ik nooit, dat laat ik voor nu even zitten. Ga zo even solderen op de manier van Fireburst, bedankt tot zover! Als het klaar is, hoe meet ik met mijn multimeter (op welke punten) voor de laatste check?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top