Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Neck Jig

  1. #1

    Standaard Neck Jig

    Iemand ervaring met Neck Jigs van Stewmac? Zijn ze handig/noodzakelijk? Bestaan er misschien goede en goedkopere alternatieven? Zijn ze ook ergens te koop in Europa?
    Laatst gewijzigd door gitaargod; 29 september 2010 om 12:59

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    dit onderwerp hoort eigenlijk thuis in zelfbouw. Werkbank is meer voor solderen en electronica. Stuur de mods van werkbank eens een pm om het topic te verplaatsen. Dan krijg je zeker wel reacties.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Welke neck jig bedoel je? De routing templates voor de zwaluwstaart?

  4. #4

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Met die jig heb ik geen ervaring. Persoonlijk heb ik hem tijdens bouw of reparatie nooit gemist. Noodzakelijk lijkt hij me niet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Noodzakelijk is hij zeker niet. Lijkt me meer iets wat handig kan zijn voor mensen die dag in dag uit gitaren moeten afstellen. Voor zulke mensen kan het misschien wat helpen.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  7. #7

    Standaard

    Ik wil het gaan gebruiken voor vlakken en refretten. Het belangrijkste is voor mij is dat ik goed bij de neck kan en deze stevig wordt gesteund. Van die drukmeters snap ik helemaal niets.

    Tot nu toe klem ik de halzen altijd in mijn workmate, werkt wel, maar is niet gemakkelijk. Ook kan ik niet altijd goed overal bij.

    Iemand een ander idee?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Hoi, dat zijn geen drukmeters maar gewone micrometers. Ik heb er vaak met interesse naar gekeken maar ik zie niet helemaal de toegevoegde waarde.
    Laten we om te beginnen stellen dat als je hem wel zou willen dat je hem dan voor heel wat minder euros makkelijk zelf kan bouwen.

    Ik heb zelf een goede 'roller' gemaakt http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sp...xst=3&xsr=1421 en dat vind ik echt een super 'tool' voor al mijn afstelwerk en zo, dat ding is echt slim bedacht, in de lengte of breedte te gebruiken en geeft goede ondersteuning. Op zich staat me de 360 graden bankschroef met een of andere constructie om de gitaar makkelijk toegankelijk te maken wel aan trouwens.

  9. #9
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Ja, heb hem het afgelopen jaar veel gebruikt.

    Een leuk, vrij handig ding, maar zeker voor verbeteringen vatbaar.

    Sowieso zou ik hem zelf maken, dat scheelt je de helft in de kosten.

    Ik zou er 3 meetklokken op zetten, aangezien je aan die stempel en neckstrap kunt blijven draaien terwijl de klokken op nul staan.

    Ook zouden meer steunpunten voor de hals en het elimineren van de spanbanden een punt van aandacht zijn.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Jups ik deel de mening van Javaca. Is zeker voor verbetering vatbaar en veel goedkoper als je hem zelf gaat maken.
    Zag zo'n jig verleden jaar bij een collega bouwen in NY. Hij vertelde me dat ie bezig was met z'n eigen versie "eens die klaar is gaat de stewmac one op ebay".
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top