Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard "Beamen" oplossing anders dan de "Beam Blocker"

    Hoe denken jullie over Jay Mitchell's oplossing met betrekking tot het "beamen" van de hoge frequenties door (met name) combo's? Ik vind het 'n charmante oplossing en volgens mij wetenschappelijk goed onderbouwd.

    In het kort is dit de theorie waar zijn idee van is afgeleid:

    Basically, when a driver diaphragm is physically smaller than the wavelength of the sound it’s reproducing -- which, at low frequencies, it invariably will be -- the sound is radiated in every direction, similar to the way light comes from a lightbulb. When the driver diaphragm is larger than the wavelength, which is likely to occur in the midband and treble, the sound is projected forward more like a flashlight or headlamp. In practice, the transition between the two states is quite gradual, and will be modified by the size of the baffle on which the driver is mounted. The control of dispersion has much to do with balancing these variables.

    En e.e.a. ziet er dan zo uit:



    Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd? Ik ga het van 't weekend 'ns testen in de praktijk..

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heibel Bekijk bericht
    Hoe denken jullie over Jay Mitchell's oplossing met betrekking tot het "beamen" van de hoge frequenties door (met name) combo's? Ik vind het 'n charmante oplossing en volgens mij wetenschappelijk goed onderbouwd.

    In het kort is dit de theorie waar zijn idee van is afgeleid:

    Basically, when a driver diaphragm is physically smaller than the wavelength of the sound it’s reproducing -- which, at low frequencies, it invariably will be -- the sound is radiated in every direction, similar to the way light comes from a lightbulb. When the driver diaphragm is larger than the wavelength, which is likely to occur in the midband and treble, the sound is projected forward more like a flashlight or headlamp. In practice, the transition between the two states is quite gradual, and will be modified by the size of the baffle on which the driver is mounted. The control of dispersion has much to do with balancing these variables.

    En e.e.a. ziet er dan zo uit:



    Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd? Ik ga het van 't weekend 'ns testen in de praktijk..
    Nee, nog nooit uitgeprobeerd, Maar het lijkt een beetje omgekeerde wereld. De Weber BeamBlocker is een klein stukje foam in de vorm van een conus dat precies voor het midden van de speaker (waar dus de hoge frequenties uitgespuwd worden) gemonteerd wordt. De foam op het plaatje met gat in het midden laat juist die hoge frequenties schijnbaar door. Maar zit die foam nu op de achterkant van het cabinet? Dus aan de kant van de driver? Heb verder nooit last gehad van het phasende effect van de beam blocker, sterker nog, ik vind dat het geluid meer spreiding met zich meebrengt, dus zeker voor combo's en 2x12's een 'verbetering' naar gelang je smaak. uiteraard.

    Maar post je bevindingen graag.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Het idee snap ik op zich wel: vergelijk het maar met een plantenspuit. Wanneer je het gat 'groot' maakt krijg je een straal water, maar hoe kleiner je het gat maakt, hoe meer nevelig en verpreid het wordt. Nadeel is dat dit verschijnsel (zoals hij zelf al zegt) sterk frequentie afhankelijk is. Ik vermoed dat deze methode daarom een ingrijpender effect op het geluid heeft, ofwel niet alleen verspreid, maar ook anders qua frequentie-responsie. Iets wat een beamblocker (vind ik) vrijwel niet doet. Maar dat is maar een gokje.

    Lijkt me zeker de moeite om te proberen: dit is iets wat je eenvoudig thuis kunt maken en testen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Ik heb zelf een beam blocker gemaakt omdat ik juist het dispersie effect van het hoog tegen wil gaan. I.e. het hoog moet ook meer verspreid worden gelijk met het laag.

    Die weber dingen doen dat. Die schuimdingen heb ik ook wel eens gezien en die doen ongeveer hetzelfde. Het laag gaat er gewoon doorheen en het hoog wordt meer verspreid. Je ziet ook wel van die "acoustische lenzen" op bepaalde tweaters zitten.

    In eerste instantie leek mij het ook wat onzinnig, maar ik had voor de grap eens een keer twee CD schijfjes voor mijn Twin met JBL's op het doek geplakt en het scheelt inderdaad. Later heb ik ze achter het doek geplaats met twee latten gespannen voor de speakers.

    Voor mijn eigenbouw Pro Amp heb ik er een tussenplaat voor gefreesd.
    Die zit tussen de speaker en de baffle. Mijn eigen ervaring is dat hiermee de jensen P15N minder piekerig naar voren is en het midhoog wat beter te horen is als je naast de versterker staat.



    Sommige oude gibson versterkers hadden een raster baffle die ongeveer hetzelfde doet.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Volgens een paar studio en live mixers die ik laatst sprak is de beam blocker echt verschrikkelijk om uit te versterken en ze hopen dan ook dat de hype snel afgelopen zal zijn...

    Als je een beam blocker nodig denkt te hebben is er of iets mis met je speakers, of iets mis met je cabinet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    Ik vond het idee erachter erg interessant t.o.v. de beamblockers die schijnbaar voor een fase verschil kunnen zorgen tussen de hoge en de lage frequenties, omdat alleen de hoge frequenties door de blocker worden omgeleid. Ben dus benieuwd wat dit gaat doen. Ik ga dit weekend 'ns kijken hoe het werkt, maar ik moet eerst even het goede akoestische materiaal zien te vinden..Ik hou jullie op de hoogte..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Volgens een paar studio en live mixers die ik laatst sprak is de beam blocker echt verschrikkelijk om uit te versterken en ze hopen dan ook dat de hype snel afgelopen zal zijn...

    Als je een beam blocker nodig denkt te hebben is er of iets mis met je speakers, of iets mis met je cabinet.
    Wat een drogrede zeg,
    Alle gekheid op een stokje natuurlijk.

    om nou te zeggen dat er iets mis is met de filosofie van een beam blocker omdat de geluidsman er moeite mee heeft.... misschien is er dan iets mis met de geluidsman zelf. Laat ik het zo zeggen, bij uitversterking heb je in principe helemaal geen beamblockers nodig. Maar eigenlijk ook geen 4x12, eigenlijk heb je helemaal geen cabinet nodig maar amp gewoon rechtstreeks in de PA, eigenlijk heb je dan ook geen buizenamp meer nodig maar gewoon een amp simulator solid state. Wie heeft er nog een gitaar nodig?, we zetten gewoon een cd'tje op.

    Beamblockers bestaan al tijdenlang en werden eerst gebruikt in HIFI systems met goede resultaten. Als je op een podium speelt en je hebt de gitaar niet uitversterkt dan is een beamblocker absoluut een goede optie hoor. Zelfs high end speakers kunnen profijt hebben van een beam blocker. Och en anders laat je 1 speaker vrij zonder Blocker zodat de geluidsman al kwispelend ook zijn botje heeft.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Als je een beam blocker nodig denkt te hebben is er of iets mis met je speakers, of iets mis met je cabinet.
    Dat is natuurlijk niet helemaal waar

    Ik speelde eind mei in een grote theatherzaal, band in een hoekje rechtsachterin, gitaar+amp naast een grote vleugel die alle pianogeluiden lekker alle kanten op strooide.
    Ik speel met mijn kleine setje (20w ampje met 1x12 speaker, ging echt meer dan te hard zeg maar ), kreeg ik van de regisseur commentaar dat mijn gitaarsound te klein en te gericht was zo. Heb de andere gitarist laten spelen over mijn set en ff de zaal in gelopen, en ja, dat klopte dus, midden in de zaal een gerichte sound, de rest van de zaal heel slecht te horen.
    Enfin, volgende repetitie in die zaal mijn 2x12 met beamblockers meegenomen. Nogmaals testje gedaan, overal in de zaal hoorde ik mezelf dus nagenoeg even hard en nagenoeg even mooi. En geen commentaar meer van de regisseur.

    Dit heeft dus niet zo veel te maken met het feit dat ik van een 1x12 naar een 2x12 ging (wel natuurlijk dat mijn sound minder klein werd), maar de spreiding was zo veel beter met de beamblockers.
    Dat doe je niks aan met een speakerwissel bijvoorbeeld.

    Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het iets lastiger uitversterken is, maar elke tech waar ik het tegen zei scheen ff met een lampje in de 2x12 en kon zien waar de beamblocker zat, geen probleem verder!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  9. #9

    Standaard

    Nog een tip. Kies een ander type speaker. Bij de Jensen speakers is het zo dat de Vintage ceramic serie een papieren dustcap (middelste deel van de speaker) heeft en de Mod/Chicago serie een stoffen dustcap. De eerste serie heeft een scherper hoog en straalt ook veel meer. De Mod/Chicago serie heeft een wat minder scherp hoog en een betere spreiding. De Mods zijn verkrijgbaar in alle formaten en wattages. Dus voor elk wat wils, tenzij je per se een V30, Greenback of iets anders wilt.

    Het loont dus om even te kijken naar het materiaal van die dustcap, want die bepaalt behoorlijk de spreiding in het hoog van de speaker. Papier of behandeld papier betekent dus scherper hoog en meer stralen.

    Ik had dit ergens op internet gelezen en het is bij mij in ieder geval bevestigd met mijn ervaringen met die Jensen speakers.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    @Josan, dank voor de tip!

    Ik zou eigenlijk dit weekend de "doughnut" variant uitproberen, maar ik heb a) nog niet het goede akoestische materiaal kunnen bemachtigen en b) bleken mijn eindbuizen uitgefikt en staat de versterker nu bij de amp dokter

    Dus ik kan hier helaas pas later iets mededelen over mijn ervaringen..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top