Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit probleem lijkt mij geen probleem. Ghosthunting dus. De ingang van V1 is hoogohmig waardoor het minst geringste signaal wordt opgepikt. Als jij de kabeltjes welke aan de grid zitten gaat bewegen zal de afstand tot andere geleiders en het chassis varieren. Dit resulteerd in een capaciteits variatie wat wordt opgepikt door de gevoelige ingang van V1. Een soortgelijk effect kun je waarnemen als je een gitaarkabel in je handen rolt met de volume open. Heb je last van dit verschijnsel (daar lijkt het niet op) dan kun je de bedrading vastmaken, kitten of lijmen. Dit is een goede remedie tegen zulke microfonie verschijnselen.

    Frans.
    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid.
    Nou, om de waarheid te zeggen zie ik daar niets van terug in je openingspost, die gaat geheel over de ingangsgevoeligheid en daar was mijn antwoord op gebaseerd .

    Maar goed, om op je vraag in te gaan... De uitgangen van de twee volumeregelaars zijn direct aan elkaar geknoopt dus als je de regelaar van het ongebruikte kanaal opendraaid zal het werkende kanaal daar door belast worden. Dat is idd hoorbaar, het effect is heviger naarmate het actieve kanaal zachter staat. Door deze methode toe te passen komt er trouwens ook een bak ruis bij je signaal. Het beste kun je een audiosample vergelijken van een collega gebruiker. De opname moet dan wel onder dezelfde conditie's gemaakt zijn. Maar om kort te gaan, het verschijnsel waar je last van hebt is verklaarbaar bij deze schakeling.


    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 27 september 2010 om 09:55
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Nogmaals bedankt voor de uitleg. Ik had niet gedacht dat het effect zo drastich zou zijn, maar het is dus 'normaal'. Ik ga maar eens kijken bij een muziekwinkel hier in de buurt of ze een Fender 5E3 (reissue) hebben om het uit te proberen.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Door deze methode toe te passen komt er trouwens ook een bak ruis bij je signaal.
    Kun je misschien uitleggen waar die ruis vandaan komt, dan snap ik nog even niet?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Kun je misschien uitleggen waar die ruis vandaan komt, dan snap ik nog even niet?
    Versterkertrappen produceren nu eenmaal ruis, hoe meer gain hoe meer ruis. Daar staat tegenover dat je signaal ook toeneemt waardoor de ruis op de achtergrond blijft, niet of nauwelijks is te horen dus. Bied je een klein signaal aan heb je veel gain nodig om een zeker niveau te bereiken. De ruis versterk je dus ook mee. Het gaat hier dus om de signaal ruis verhouding. Als je nu een versterkertrap helemaal opendraaid zonder signaal toe te voeren zul je alleen de geproduceerde ruis horen van betreffende versterkertrap.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid.
    Da's juist iets wat veel mensen pas na een tijd ontdekken en ook kunnen waarderen. Die regelaar net boven de 9.9 en het geluid wordt cleaner en je krijgt een mid-dip en minder volume. Dit wordt ook weleens "better than blackface clean" genoemd en ik kan het daar niet geheel oneens mee zijn

    Neil Young gebruikt trouwens een kastje om 4 presets op z'n oude Deluxe te gebruiken en ook hij maakt gebruik v/h effekt v/d volume-regelaar v/h niet gebruikte kanaal.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    Da's juist iets wat veel mensen pas na een tijd ontdekken en ook kunnen waarderen. Die regelaar net boven de 9.9 en het geluid wordt cleaner en je krijgt een mid-dip en minder volume. Dit wordt ook weleens "better than blackface clean" genoemd en ik kan het daar niet geheel oneens mee zijn
    Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.
    Tja, dat kan ik zo niet zien natuurlijk. Het snelst kom je daar achter door hem even te vergelijken met een soortgelijk ampje of je moet hem aan de monitor hangen.

    Eigenlijk is jouw klacht in overeenstemming met mijn antwoord uit post 12. Als je een schema erbij pakt wordt het misschien iets begrijpelijker.

    Stel je gebruikt het bright kanaal en hebt de volume pot op half staan.
    Het andere kanaal staat op minimaal volume.
    Het signaal moet nu door de 50% van de potmeter heen welke dus 0,5 x 1Meg = 500k is.
    Dit zou je signaal voor de volgende trap tot 4/6 reduceren.
    Zet je je de potmeter van het andere kanaal op max dan blijft er van je signaal minder dan 1/6 over.
    Dit om maar even aan te geven hoeveel invloed er is van het ongebruikte kanaal.
    Daar komt nog bij dat je de ruis uit het ongebruikte kanaal maximaal gaat doorlaten, weg is je goeie signaal/ruis verhouding.

    Al zou de paus zo gespeeld hebben, dit zijn de feiten en dat is nou net waar jij over klaagt.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 september 2010 om 23:10
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.
    een redelijke hoeveelheid ruis "hoort"er bij..... (is nu lastig te beoordelen of dat normaal is of erger bij jouw deluxe)
    probeer anders iig. 'n 12aY7 als V1 te gebruiken, als je tussen meerdere kunt kiezen > dan degene met de minste ruis en de minste gain.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Ik ben al bij een paar winkels hier in de buurt wezen kijken of ze een Deluxe (reissue) hebben maar totnogtoe nog niet gevonden. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal

    Ik kan het thuis helaas niet op vol volume uitproberen, maar met het bright channel op bijv 6 (lo input), en dan het normal channel voluit, dan is de ruis luider dan het gitaarsignaal (ook niet voluit). Wanneer ik dan ook nog eens de bright helemaal opendraai (zonder een snaar aan te slaan ) komt er nog een brom overheen. Heb helaas geen oscilloscoop om te meten wat de frequentie daarvan is.

    Ik heb een aantal 12AY7's in V1 geprobeerd, maar die doen allemaal hetzelfde. Het voetje van die buis wiebelt nogal, misschien dat er daarin een los contactje zit. Ik heb nog wat voetjes hier liggen, dat ga ik eens proberen.

    Ik had ook nog ergens iets gelezen over koppelcondensatoren die lek kunnen zijn, dus die heb ik ook even gemeten. Ik meet aan de 'uitgang' van de twee tussen V1 en V2 (bij de potmeters) 0 VDC, maar aan de uitgang van de twee tussen V2 en de powertubes (bij de 220k weerstanden) 0.2 - 0.8 VDC. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

    Zo, morgen weer verder
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top