Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard gevoelige contacten grid V1

    Ik heb een zelfgebouwde 5E3 versterker (Mission Amps). Ik ontdekte vandaag dat het contact op de socket naar de grid (bright channel) van V1 nogal gevoelig is wanneer ik er met een stokje tegen aan tik - ik hoor duidelijk een 'pok'. Ook de draad naar het contact is gevoelig. De buis zelf is niet gevoelig, dus ik denk niet dat die microfonisch is. Alle andere draden en contacten zijn ok. Ik heb het soldeer al gecontroleerd, en er zit niets los. Het contact zelf beweegt ook in de socket, dus ik vroeg me af of er iets mis is met het contact. Op deze pagina las ik een manier om dat te verhelpen, en dat heb ik uitgeprobeerd met een oude socket die hier nog lag. Maar het lukt me niet om het contact minder te laten bewegen.

    Mijn vragen:

    1. Is die gevoeligheid van de gridcontact en draden normaal'?
    2. Zo nee, wat kan ik doen om het te verhelpen?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Eerste vraag:

    Hard je er last van?
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    'Last' is een groot woord. De reden dat ik de versterker had opengeschroefd was om te kijken of alle contacten nog ok waren. En toen viel me dat op.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    De reden dat ik het vroeg was dat ik de indruk had dat er inderdaad niets aan de hand was. De reden die voor het tikken kan zijn de zelfinductie van de draad of een wat gevoelige mica cap in de buurt. Maar als je er geen last van hebt, kan het handig zijn om er vanaf te blijven. De amp werkt kennelijk verder goed. De pennetjes van de buisvoeten kunnen best bewegen in de socket. Als ze maar goed kontakt maken met de pennen. En als dat niet het geval was, dan ging ie wel kraken...
    En was er een reden om na te gaan of de kontakten goed waren?
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En was er een reden om na te gaan of de kontakten goed waren?
    De 5E3 heeft interactieve volumeregelaars, en wanneer de volume van het ongebruikte kanaal helemaal wordt opengedraaid, dan gaat het volume omlaag, en zou je een mooi clean geluid moeten krijgen.

    In mijn geval gaat het volume in dat geval heel veel omlaag, en krijg ik heel veel ruis. Verder doet de versterker het prima, en ik heb me er nooit echt druk om gemaakt. Maar ik probeer toch afentoe eens te kijken of het misschien aan een los contact, etc zou kunnen liggen. Buizen heb ik al verwisseld en daar ligt het niet aan. Ik weet ook niet of de grids van V1 er mee te maken hebben, de volumepots zitten achter V1.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Heb ooit wel eens dat ding gebouwd voor een klant. Staat me wel iets van bij dat er toen een mod was om V2 wat stabieler in te stellen waardoor dit verschijnsel minder werd. Maar ik zou ff niet meer weten welke weerstanden er toen toegevoegd werden. Het kwam er op neer dat de Grid een vaste DC instelling kreeg tov. de kathode.
    Je hebt wel 1Meg potmeters gebruikt? En wat voor weerstanden in de anode leiding van V1?
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Alle onderdelen zijn volgens spec, 1M potmeters, en 100k anode weerstanden V1. Ik denk niet dat het aan V2 ligt, de potmeters zitten tussen V1 en V2. Het lijkt me eerder een aarde probleem, of misschien iets met een ander onderdeel. Maar zoals gezegd, hij klinkt geweldig, zolang ik de volume pots niet interactief gebruik. Bedankt voor het meedenken.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je zou eens een paar ander 100K weerstanden kunnen proberen bij V1. Mogelijk ruist er een.
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Dat probeer ik eens - ik wist niet dat weerstanden konden ruisen
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Het lijkt me eerder een aarde probleem.......
    Dit probleem lijkt mij geen probleem. Ghosthunting dus. De ingang van V1 is hoogohmig waardoor het minst geringste signaal wordt opgepikt. Als jij de kabeltjes welke aan de grid zitten gaat bewegen zal de afstand tot andere geleiders en het chassis varieren. Dit resulteerd in een capaciteits variatie wat wordt opgepikt door de gevoelige ingang van V1. Een soortgelijk effect kun je waarnemen als je een gitaarkabel in je handen rolt met de volume open. Heb je last van dit verschijnsel (daar lijkt het niet op) dan kun je de bedrading vastmaken, kitten of lijmen. Dit is een goede remedie tegen zulke microfonie verschijnselen.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top