Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2003
    Locatie
    Velsen noord
    Berichten
    1.558

    Standaard jcm800 1959 mod vraagje ..

    Weet iemand hier toevallig of het een simpele mod is om het low input kanaal wat minder bassig en wat helderder te maken? Het High kanaal klinkt prima.

  2. #2

    Standaard

    Is een equalizer niet handiger dan een mod?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2003
    Locatie
    Velsen noord
    Berichten
    1.558

    Standaard

    nee. Ik heb een setup waarbij ik momenteel mijn Ampeg V4 gebruik met 2 inputs. 1 input is clean, een is distorted met een overdrive in een homemade schakelsysteempje waarbij de overdrive tegelijk wordt geactiveerd met switchen van de 2 inputs terwijl de overdrive aan het begin van mijn signaalketen zit voor mijn andere effecten.

    Ik wil mijn 800 in dezelfde setup kunnen gebruiken als backup voor de V4.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Is op zich mogelijk maar ik kan hier geen details geven.
    Mail/pm anders even.
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 24 september 2010 om 13:52

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Ik ben niet zo'n Marshall kenner en dacht dat de 1959 een JMP (plexi?) model was en de JCM800 een serie erna. Het is me dus niet helemaal duidelijk welk model je bedoelt.

    Je zou de waarde van de kathode bypass cap op 1e en evt. 2e gainstage aan kunnen passen. Bij een Marshall is die doorgaans al lager dan bij een Fenderachtige. Fender gebruikt doorgaans 25 - 10 uF en dat geeft een verhoging van rendement over het hele spectrum; 10 - 4.7 uF geeft verhoging van rendement van midlaag tot hoog. Hoe kleiner je de waarde maakt; hoe minder die bypass werkt voor het laag. Ik weet niet precies wat er zit, maar die waarde zou je kunnen verlagen (b.v. 1 uF of kleiner) voor wat minder rendement in het laag.

    Na de eerste gainstage zit ongetwijfeld een koppelcap. De waarde zal ergens rond de 22 nF liggen; die kunt je gerust verkleinen naar 10 nF of nog lager; zo raak je ook weer wat laag kwijt. Beetje helderheid zou je kunnen toevoegen middels een bright capje over de volume pot, evt. in serie met een weerstand wanneer het effect te sterk is. Een waarde van 100 pF geeft alleen wat meer tophoog, een wat lagere waarde (500 - 100 pF) geeft ook nog wat extra treble.

    Een leuke mod is de "brilliance" pot; een soort regelbare bright cap. Dat is een linaire 1M pot met ingang op de loper en dan aan de uiteinden b.v. een 100 pF en een 500 pF capje. Die ingang en "uitgangen" zet je over de volume pot. In de middenstand doet de brilliance pot nagenoeg niets. Je kunt 'm naar links regelen voor wat meer tophoog en naar rechts voor wat meer treble (bij lagere volumes)

    Die bypass voor het hoog werkt logischerwijs het meeste bij een lage stand van de volume pot.

    Je zou ook wat andere parts kunnen gebruiken; b.v. gele polyester koppelcaps klinken vrij "hifi" en hebben wat meer tophoog. Mogelijkheden genoeg: even experimenteren wat voor jou het beste werkt.

    Het zijn relatief eenvoudige mods en onderdelen is dubbeltjeswerk. Als je me aangeeft om welk model / circuit het precies gaat, kan ik je nog wel wat tips geven als je wilt.

    Volgens mij heb ik bij mijn JMP MKII MV (is gewoon JCM800 circuit) juist de bright cap van de high input weggehaald waardoor beide kanalen ook beter in balans zijn.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    @peavey: effekt van die waardes is te subtiel om een wezenlijk verschil te krijgen. In de 800-serie is ook nog het model 1959 (100W, 4 inputs) geweest.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    @ Chris wat dan wel?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    ANDERE waardes en tweaks (ik kan er inhoudelijk niet verder op ingaan zonder exacte details te geven ivm. kostwinning)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Het blijft lachen met Chris maargoed, ter zake, ik heb even naar onderstaande schema's gekeken:
    http://www.schematicheaven.com/marsh..._100w_1959.pdf
    http://www.schematicheaven.com/marsh...100w_1959a.pdf
    Bij beide circuits is de cathode bypass cap van de eerste gainstage van "inputs I" .068 uF (een typische Marshall waarde die de triode vanaf het middengebied wat meer efficiency geeft). Dat geldt overigens zowel voor low als high input van "inputs I". De cathode bypass cap van de eerste gainstage van low en high van "Inputs II" is 330 uF, een extreme hoge waarde die een bypass is voor tonen vanaf +/- 30 Hz. Dat verschil is allesbehalve subtiel (maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, it's all in the eye of the beholder).

    De Fender tweed Bassman heeft op die plek een 250 uF cathode bypass cap en dat maakt 'm erg "boemerig". Zelfs de standaard 22 uF die gangbaar is in latere Fender circuits vind ik nog veeeel te bassig. Heb ooit eens berekend dat ie als bypass voor de weerstand fungeert vanaf +/- 50 Hz en dat is voor een electrische gitaar niet echt nodig. Ik gebruik standaard in kleinere amps 10 uF en in 2x12 en 4x10 amps zelfs nog lagere waardes.

    Als je teveel bass hebt op de low OF high van "Inputs II", dan zou ik daar zeker even een andere waarde proberen. Het geeft je geen extra hoog maar wel minder laag ("boemerigheid"); het laag en hoog zijn daardoor veel beter in balans. Start met 10 uF (nog vrij bassig), dan 4.7 uF, dan 2.2 uF, dan 1 uF, dan .68 uF, dan .47 uF, dan .22 uF. Ik gok op 1 uF.

    Mod is makkelijk, goedkoop en effectief. Zeker de moeite van het uitproberen waard! Succes!
    Laatst gewijzigd door PeeVee; 24 september 2010 om 22:04
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2003
    Locatie
    Velsen noord
    Berichten
    1.558

    Standaard

    ik had het eigenlijk over het verschil van inputs een en twee. Maar de input van 1 heeft dus ook een high en low? Misschien dat ik dat dan wel kan proberen in mijn setup.

    De input twee is dus heel erg bassig idd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top