Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard Noiseless P90s: Dimarzio Virtual P90 review

    Na een bezettingswissel in mijn band is besloten wat stevigere muziek te gaan maken dan voorheen. Daarbij hoort ook meer gain en waar de brom eerst nog wel vol te houden was met mijn Gibson SG Classic is dat nu niet meer het geval. Want meer gain = meer P90 brom. Toen begon voor mij dus de zoektocht naar een goed bromvrij soapbar element dat waar mogelijk de P90 sound behoudt, maar het onderdrukken van brom is belangrijker. Ik wilde perse de gitaar behouden omdat hij echt fantastisch speelt en ik ooit in de toekomst waarschijnlijk weer de ‘echte’ P90 sound wil hebben, waarvoor ik dan enkel het element weer hoef te verwisselen. Ik heb goed nagedacht over de keuze om voor een bromvrij P90 element te gaan. Kritische opmerkingen van brom romantiserende vintage puristen zijn in dit topic dus niet welkom.

    Na vele uren zoeken op internet ben ik een aantal alternatieven tegengekomen. De Kinman P90HX zou het beste zijn, maar is relatief nieuw en de laagste prijs die ik kon vinden was 180 euro (Vox Humana), wat voor mij echt veel te duur is. Ook de Fralins worden vaak genoemd, maar daar wordt net zo vaak over gezegd dat ze erg weinig output hebben en een beetje dun klinken. Misschien leuk voor mensen die van underwound elementen houden, maar niet voor mij. Ik wil stevigere muziek maken, geen zachtere. Ook van Gibsons P100 wordt gezegd dat hij wat slap klinkt dus ook die valt af. De Seymour Duncan P90 stack zou dan weer wat meer power hebben, maar heeft andere dimensies en zou voor problemen zorgen bij het installeren in mijn SG. Ook vond ik de HP90 van Kent Armstrong en de PS905 van Lace, maar van beiden is weinig geschreven waardoor de gok mij te groot was. Tenslotte kwam ik uit bij de Dimarzio Virtual P90, die ik in eerste instantie oversloeg vanwege de twee rijen met schroeven in plaats van één. Ik was bang dat het niet uit zou zien in combinatie met mijn ‘gewoon’ P90 halselement. Toch is uiteindelijk de sound het belangrijkst en leek de Virtual P90 (VP90) het meest geschikt. De VP90 krijgt overwegend goede recensies en zit qua sound volgens deze recensies ergens tussen een humbucker en een P90 in. Hij zou een iets hogere output hebben dan een standaard Gibson P90. Deze leek voor mijn doeleinden dus uitstekend geschikt en ik heb hem, met wat snaren, plectra en andere zooi, besteld bij Thomann voor 88 euro, waarmee hij ook nog eens één van de goedkopere alternatieven was. De Kinman is bijvoorbeeld meer dan twee keer zo duur!

    Na het installeren van het element valt het me op dat het uiterlijk me niet eens zo stoort als ik had gedacht. Natuurlijk is twee P90s mooier, maar het leidt niet zo af als ik verwachtte. Ingeplugd op een Vox Amplug valt het me op dat het qua klank inderdaad erg doet denken aan de Gibson P90 die daar eerst zat. Lekker vette agressieve middentonen, strak in het laag, genoeg helderheid. Top! Ik heb wel het idee dat hij iets meer bas heeft. Hij mengt daardoor echt perfect met de natuurlijke klank van de SG waardoor het een erg gebalanceerd klinkende gitaar wordt. Wanneer ik dan overschakel op mijn Gibson P90 halselement merk ik echter ook meteen wat de VP90 een beetje mist, namelijk de nootdefinitie en dynamiek van een echte P90. Terug naar het brugelement wordt dit bevestigd. De VP90 gedraagt zich in vergelijk met het P90 halselement toch echt als een humbucker. Een humbucker met een P90 voicing. Iets anders wat de VP90 (gelukkig) mist ten opzichte van de P90 is de brom en ook dit is meteen merkbaar wanneer ik overschakel tussen halselement en brugelement en niet speel. Waar het brugelement alleen wat ruis heeft van de Amplug met gain op 10 in een lawaaierig huis, komt er meteen een dikke brom door wanneer ik overschakel op het halselement. In de band over mijn Orange met 4x12 kast, waar de brom doorgaans veel harder klinkt, ervaar ik hetzelfde. Lekker stil op het brugelement, maar zogauw ik het halselement aanzet bromt het behoorlijk hard. Het is in ieder geval een verademing om gewoon die gitaar aan te kunnen laten staan zonder brom en de bijbehorende scheve blikken van bandleden. De verschillen in geluidseigenschappen zijn op de Orange ook wat duidelijker. Misschien omdat de Orange gewoon een betere amp is, misschien doordat hij harder gaat, of misschien door allebei. In het volledige bandgeweld zit de VP90 lekker in de mix en is het een stuk moeilijker hem van een P90 te onderscheiden. Als ik dan even alleen speel dan merk ik weer wat verschil in nootdefinitie en die typische P90 dynamiek. Vergeleken met mijn humbucker SG door de Orange klinkt de VP90 wat agressiever. Meer hoge middentonen, helderheid en gewoon meer grom erin en strak in de bassen, waar de humbucker SG vooral smoother en wat ‘breder’ klinkt. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de Rio Grande BBQ-bucker die in de brugpositie zit sowieso een vrij donker klinkend element is. Ik kan me dus vinden in recensies die ik las die zeggen dat de VP90 ergens tussen een humbucker en P90 in klinkt.

    Al met al lijkt de VP90 te doen wat ik verwacht had. Ondanks dat het geen echte P90 is komt het qua voicing dicht genoeg in de buurt en is het bovenal gewoon een goed klinkend element dat perfect bij mijn Gibson SG Classic past en deze gitaar weer bruikbaar maakt voor het spelen met veel gain. Dus, als je ‘precies’ de P90 sound wilt maar dan zonder brom dan kun je beter verder zoeken (of verder dromen) want dit is het niet. Speel je stevige muziek en bromt je P90 gitaar gewoon te hard dan is dit alternatief zeker het overwegen waard. Ik ben er in ieder geval tevreden mee. Bedankt voor de aandacht!
    Laatst gewijzigd door Fuhgawz; 24 september 2010 om 10:05
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  2. #2

    Standaard

    Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst!
    Ben benieuw hoe het zooitje klinkt over een echte versterker.
    Zelf ben ik ook een P-90 fan, maar als ik het zo lees is dit element toch dan weer net niet wat ik zoek. Ik hou juist zoveel van de definitie. Dan maar beetje brommen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Bedankt voor het verplaatsen! Ik denk dat je het het best kunt samenvatten als dat het element klinkt als een P90, maar reageert als een humbucker. Hij heeft wel de P90 voicing, maar niet die P90 manier van even hard grommen wanneer je hard aanslaat en dan weer opcleanen naar veel nootdefinitie, als je begrijpt wat ik bedoel. Hier wat crappy foto's van mijn telefooncamera:


    Dus als de brom nog te harden is, gewoon die P90 behouden! Mij werd het de laatste tijd gewoon echt te veel.
    Laatst gewijzigd door Fuhgawz; 24 september 2010 om 10:12
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  4. #4

    Standaard

    Heb je nog naar dat 'andere element' gekeken? De euh... D209 oid?
    Volgens mij heeft Dude ooit zo'n ding in z'n plank gezet.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.328

    Standaard

    Mooi dat hij bevalt!

    Ik heb er een tijdje aan zitten twijfelen de VP90 ook aan te schaffen, maar ben nu ook wel heel erg blij met m'n DP209 Super Distortion!


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Je bedoelt de Super Distortion P90? Ja, maar ik wilde waar het kon zo dicht mogelijk bij de P90 sound blijven, dus van de Dimarzio lijn zou het sowieso de Virtual P90 worden. Dimarzio heeft overigens ook een ToneZone P90 voor de mensen die echt brute shit willen maken met hun P90 gitaar.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.328

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuhgawz Bekijk bericht
    Dimarzio heeft overigens ook een ToneZone P90 voor de mensen die echt brute shit willen maken met hun P90 gitaar.
    Ik heb een hele tijd een ToneZone in m'n LP gehad. In het begin lijkt het best wel vet, maar na een tijdje merk je dat het echt een slechte pickup is voor als het lekker veel gain moet hebben...

    ToneZone P90 komt er bij mij dus niet in!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik heb een hele tijd een ToneZone in m'n LP gehad. In het begin lijkt het best wel vet, maar na een tijdje merk je dat het echt een slechte pickup is voor als het lekker veel gain moet hebben...

    ToneZone P90 komt er bij mij dus niet in!
    Ik meende altijd dat de ToneZone zo ongeveer het meest bassige element is wat bestaat, gericht op mensen die hun flinterdunne Ibanezen vet willen laten klinken. In combinatie met een Les Paul kan ik me inderdaad voorstellen dat zoiets niet optimaal werkt. Maar ik kan me ook vergissen natuurlijk.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.328

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuhgawz Bekijk bericht
    Ik meende altijd dat de ToneZone zo ongeveer het meest bassige element is wat bestaat, gericht op mensen die hun flinterdunne Ibanezen vet willen laten klinken. In combinatie met een Les Paul kan ik me inderdaad voorstellen dat zoiets niet optimaal werkt. Maar ik kan me ook vergissen natuurlijk.
    Ik heb 'm ook in m'n RG gehad... Zelfde resultaat...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Ik speel zelf o.a. op een Gibson LP Junior en ergerde me ook altijd aan het gebrom van de P90. Ik heb echter een geheel andere oplossing gevonden voor dit probleem: een Rocktron Hush noise reduction pedaal. Gewoon even aantrappen en weg is de brom en het heeft nauwelijks invloed op je geluid, echt geweldig!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top