Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard Ringmoeren: tooltje?

    Hallo kameraden,

    Herkennen jullie dit?
    - Ik heb al jaren ruzie met van die licht-gekartelde ringmoeren, gebruikt om de grotere tumblerswitches ( Carling bv ) mee vast te zetten op een frontje.
    Tot dusver gebruik ik een kleine combinatietang of een kleine waterpomptang.
    Als het meezit, zie je slechts de "moeten" van de tang op de moerkartels, waardoor de switch er gelijk 2dehands uitziet.
    In een erger geval schiet de tang los bij het aandraaien van de moer en je beschadigt zo het front.

    Daar mòet toch een tooltje voor bestaan? Soort van ronde, inwendig vertande pijpsleutel o.i.d.?

    Hoe doen jullie dat?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2009
    Locatie
    Aan het Wad
    Berichten
    1.563

    Standaard

    Een doekje om de moer ? Dan is er iig minder kans op sporen van de tang.

    gr. Jan
    For sale. Roger strat by Duesenberg (voorheen Diego). Nog als nieuw, halve prijs. PM voor info en pics.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Hallo kameraden,

    Herkennen jullie dit?
    - Ik heb al jaren ruzie met van die licht-gekartelde ringmoeren, gebruikt om de grotere tumblerswitches ( Carling bv ) mee vast te zetten op een frontje.
    Tot dusver gebruik ik een kleine combinatietang of een kleine waterpomptang.
    Als het meezit, zie je slechts de "moeten" van de tang op de moerkartels, waardoor de switch er gelijk 2dehands uitziet.
    In een erger geval schiet de tang los bij het aandraaien van de moer en je beschadigt zo het front.

    Daar mòet toch een tooltje voor bestaan? Soort van ronde, inwendig vertande pijpsleutel o.i.d.?

    Hoe doen jullie dat?
    Als ik me niet vergis is dit onderwerp al eens een jaar of 6 geleden ook al eens aan de orde geweest (Franc was jij dat niet). En ik meen dat iemand iets probeerde met een vergrote borg moer?

    Nog een paar mogelijkheden:
    http://www.head-fi.org/forum/thread/...-be-on-head-fi
    http://nl.mouser.com/ProductDetail/E...QZlGfFTqj%252b
    http://www.tessco.com/products/displ....do?sku=477526
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 24 september 2010 om 07:53
    Nico


  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    ik vouw een stukje binnenband erovereen. Ligt dan deels tegen het chassis ( als een hoed met brede rand. De tang beschadigd de ring en faceplate dan niet.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Hallo kameraden,

    Herkennen jullie dit?
    - Ik heb al jaren ruzie met van die licht-gekartelde ringmoeren, gebruikt om de grotere tumblerswitches ( Carling bv ) mee vast te zetten op een frontje.
    Tot dusver gebruik ik een kleine combinatietang of een kleine waterpomptang.
    Als het meezit, zie je slechts de "moeten" van de tang op de moerkartels, waardoor de switch er gelijk 2dehands uitziet.
    In een erger geval schiet de tang los bij het aandraaien van de moer en je beschadigt zo het front.

    Daar mòet toch een tooltje voor bestaan? Soort van ronde, inwendig vertande pijpsleutel o.i.d.?

    Hoe doen jullie dat?

    Ik heb veel van die schakelaars ingebouwd in 19" frontpanelen door de gekartelde moer eerst tot de juiste hoogte te draaien en dan vanaf de achterkant de zeskant aan te draaien tot het geheel vastzit. Nooit problemen mee gehad. Moet ik wel bij zeggen dat het front van die 19" geheel los kon van de behuizing. Dus ik kon overal redelijk goed bij.

    Daarnaast gebruikte ik vaak een tang die ik daarvoor had geselekteerd omdat de kartels in de tang overeenkwamen met de kartels op de moer.
    Dan heb je weinig kans op beschadiging en veel grip op de moer zodat je er niet zo snel van af schiet (kras in de lak/poedercoating). Om krassen in de lak zo veel mogelijk te voorkomen kun je ook plakband vooraf rond de aan te draaien moer plakken.

    Het is belangrijk bij gekartelde moeren om de grip van de tang niet te laten afhangen van de kracht waarmee je knijpt, omdat je dan de moer ovaal knijpt en daardoor moet je weer meer kracht zetten. Als de kartels in de tang goed in de kartels van de moer passen hoef je eigenlijk helemaal niet te knijpen en zul je veel rustiger en beheerst kunnen werken waardoor de kans op uitschieten minimaal wordt.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aad Bekijk bericht
    Ik heb veel van die schakelaars ingebouwd in 19" frontpanelen door de gekartelde moer eerst tot de juiste hoogte te draaien en dan vanaf de achterkant de zeskant aan te draaien tot het geheel vastzit.
    Prima oplossing. Je kan natuurlijk ook zo'n sleutel kopen als Nico voorstelt.
    Ik zou gewoon die gekartelde ring wegflikkeren en er gewoon een zeskant op zetten. Leve de standaardisatie!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Die kartelmoeren zien er wel beter uit Niels
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef Bekijk bericht
    Die kartelmoeren zien er wel beter uit Niels
    +1. Het zicht wil ook wat.
    Overigens de lokale Speciaalzaak (nou eh speciaal) wist niet waar ik het over had. Dus dat schoot al op.
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Ik heb bij de bouw van mijn Tweed 5E5-A een dergelijk tooltje zelf gemaakt voor de SwitchCraft schakelaars van twee spijkers en een knelmoer van een 15 mm CV koppeling:





    Gat opboren tot 16mm en gaan met die banaan.

    Of deze kopen voor 30 dollar

    http://www.allparts.com/Adjustable-T...t-4200-000.htm
    Laatst gewijzigd door MaBerY; 24 september 2010 om 14:54 Reden: Extra linkje wrench

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Heb net bij een bedrijf eens ge-informeerd voor 2 modellen. Eerst maar eens kijken of ze naar NL verzenden.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top