Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard frequentiefiltervraagje

    Ik heb een cursusje electronica gedownload om mijn electronica-kennis eens een beetje bij te schaven en ik heb een (voor jullie wss simpel) vraagje:

    In de cursus staat dat dit een laagdoorlaatfilter is:



    Dat wordt in de cursus wel uitgelegd waarom en ik begrijp (denk ik) waarom dit is. Verder staat in de cursus: "In dit geval hebben we een laagdoorlaatfilter (LDF) gemaakt aangezien het lage frequenties doorlaat
    en hoge frequenties tegenhoudt. Als we R en C omwisselen krijgen we een hoogdoorlaatfilter (HDF)."

    Hoe moet ik dat laatste zinnetje begrijpen?
    - krijg je een laagdoorlaatfilter als je een hoge R en een kleinere C neemt (bv R=1Ohm en C=10000µF)
    - krijg je een laagdoorlaatfilter als je dezelfde R en C van plaats verwisselt? En hoe komt dit dan, want als ik me niet vergis staan R en C toch in serie?

    Je merkt dat ik nog niet 100% zeker ben dat ik het schemaatje snap (manier van weergave).

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dat komt door de "z" van de condensator. z = 1 / (2 x PI x f x C).

    als de frequentie toeneemt, wordt z kleiner.

    in het huidige schema, wordt z(C ) bij een verhoging van de frequenties kleiner. De spanningsval over z wordt dan ook kleiner (neemt dus af.)

    De spanning wordt verdeeld over R en z. De spanning over R wordt groter. En dus komt er minder signaal op de uitgang.

    Als je R en C verwisseld, gebeurt het omgekeerde in die zin dat de spanningsval over C kleiner wordt naarmate de frequentie toeneemt. Met als gevolg meer signaal op de uitgang.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dat komt door de "z" van de condensator. z = 1 / (2 x PI x f x C).

    als de frequentie toeneemt, wordt z kleiner.

    in het huidige schema, wordt z(C ) bij een verhoging van de frequenties kleiner. De spanningsval over z wordt dan ook kleiner (neemt dus af.)

    De spanning wordt verdeeld over R en z. De spanning over R wordt groter. En dus komt er minder signaal op de uitgang.

    Als je R en C verwisseld, gebeurt het omgekeerde in die zin dat de spanningsval over C kleiner wordt naarmate de frequentie toeneemt. Met als gevolg meer signaal op de uitgang.
    In eerste instantie: dank u om hierop te antwoorden he...

    Om het mezelf duidelijk te maken: "spanningsval"=de spanning die zogezegd opgebruikt wordt door de condensator. (vreemd genoeg kon ik via google geen definitie van spanningsval vinden), maw: de spanning over de condensator

    Ik begrijp dat als de frequentie verhoogt, de impedantie van de condensator (jij noemt het hier z, in de cursus is dat X) kleiner wordt. De spanning over de condensator verkleint dus mee en dus wordt de spanning over de weerstand groter. En dus komt er minder signaal op de uitgang.
    Tot zover ben ik mee.

    Dan komen de magische woorden: als je R en C verwisselt, ...
    Kom je dan op dit schema?


    Of wat bedoel je daarmee?
    Laatst gewijzigd door smullie; 23 september 2010 om 15:07

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht
    Om het mezelf duidelijk te maken: "spanningsval"=de spanning die zogezegd opgebruikt wordt door de condensator. (vreemd genoeg kon ik via google geen definitie van spanningsval vinden), maw: de spanning over de condensator

    Ik begrijp dat als de frequentie verhoogt, de impedantie van de condensator (jij noemt het hier z, in de cursus is dat X) kleiner wordt. De spanning over de condensator verkleint dus mee en dus wordt de spanning over de weerstand groter. En dus komt er minder signaal op de uitgang.
    Tot zover ben ik mee.

    Dan komen de magische woorden: als je R en C verwisselt, ...
    Kom je dan op dit schema?


    Of wat bedoel je daarmee?
    Yep
    en voer nu dezelfde redenering eens uit
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht

    Dan komen de magische woorden: als je R en C verwisselt, ...
    Kom je dan op dit schema?


    Of wat bedoel je daarmee?
    Jep dat wordt er mee bedoeld. Als R en C van plek wisselen wordt een HDF een LDF en omgekeerd.

    Als R en C alleen van waarde wisselen verschuift het kantelpunt van het filter alleen (kantelpunt is de frequentie waar het filter begint te dempen), het blijft gewoon een laagdoorlaatfilter.
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Yep
    en voer nu dezelfde redenering eens uit
    Sorry, ik zie het echt niet...

    Ik ben niet zeker dat ik het schematje begrijp. Staan die C en R nu in serie of parallel?
    Wordt dit door anderen soms op een andere manier getekend? Ik kan er echt niet meer aan uit...

    (manmanman, ik heb dat dus ooit begrepen he Cursus electronica in een universitaire opleiding, maar dat is dus 10 jaar geleden, daarna nooit meer gebruikt en dus volledig verdwenen uit mijn geheugen. Pfffff, fuck mijn geheugen... )

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    1e schema: R in serie met bron, condensator parallel over signaal (beetje als toonregelaar op 'n gitaar maar dan helemaal dichtgedraaid, theoretisch gezien)

    aangezien een condensator makkelijker hogere tonen dan lagere doorlaat gaat er hoog weg naar massa

    andersom:

    condensator in serie met signaal: hogere tonen gaan er makkelijker doorheen dan lagere > "laag af filter"

    R bepaalt dan icm. C de filter-frequentie

    Z zou in het eerste geval R + de inwendige weerstand v/d bron zijn

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht
    Sorry, ik zie het echt niet...
    Probeer je voor te stellen dat je de schakeling maakt met twee gewone weerstanden. Kun je dan de spanningswaarden berekenen of niet? Nee? Dan eerst dat bestuderen.....

    Als je dat wel inziet stel je dan voor dat je van een van de weerstanden de waarde kunt regelen. Heeft toch wel wat invloed op de spanningen toch? Simpel? Ga dan verder....

    Oke, ben je tot hier gekomen stel je dan voor dat een van de weerstanden variabel is door de frequentie te wijzigen, maw hoe hoger de frequentie hoe kleiner de weerstand. Het is dan voor het filter bepalend of de frequentie afhankelijke weerstand aan de massazijde of aan de voedende kant zit.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard


    Ik begin het te zien...

    Ik ga het vanavond nog eens bekijken, maar ik begin er de logica van in te zien...

    Dank aan allen voor de uitleg...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht

    Ik begin het te zien...
    Mocht het toch niet lukken, niet voor schamen hoor. Er zijn vele manieren om je het licht te laten zien. En nog even dit, spanningsval is het verlies in een (schijnbare) weerstand. Hoe hoger de waarde hoe meer spanning je daarin verliest.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top