Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard signaal elektrische gitaar

    hallo

    kan iemand mij uitleggen hoe het signaal van een gitaar er ongeveer uitziet?
    dus dat signaal dat uit je gitaarplug komt

    dus van,
    wisselspanning, freq, db, enz.
    en hoe dat dan ongeveer werkt allemaal

  2. #2

    Standaard

    Tjee Sleight, alweer zo'n vraag a la 'hoe zit het universum in elkaar?'.

    Heb je een audio-editor waarmee je je gitaar kunt opnemen? Dan zie je het letterlijk als je de golfvorm bekijkt.
    De elementen zetten de trilling van de snaren met gebruikmaking van een verschijnsel dat inductie heet om in een wisselspanninkje van zeg enkele tientallen millivolts tot pieken van soms wel een volt, afhankelijk van speelstijl en de gebruikte elementen.

    Een element bestaat in principe uit een spoel en een magneet. De trillende snaren brengen het magneetveld in beweging en dat aldus veranderlijke magneetveld wekt in de spoel een spanning op.
    De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
    De aardekant van de uitgang is 0 volt, aan de signaalkant slingert de spanning heen en weer.

    Als je een beetje de moeite neemt om rond te neuzen vind je dat hier en elders in groot detail uitgelegd en bediscussieerd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3

    Standaard

    Ik heb net even gekeken naar de plug van mijn gitaar en kon met het blote oog geen signaal waarnemen.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Tjee Sleight, alweer zo'n vraag a la 'hoe zit het universum in elkaar?'.

    Heb je een audio-editor waarmee je je gitaar kunt opnemen? Dan zie je het letterlijk als je de golfvorm bekijkt.
    De elementen zetten de trilling van de snaren met gebruikmaking van een verschijnsel dat inductie heet om in een wisselspanninkje van zeg enkele tientallen millivolts tot pieken van soms wel een volt, afhankelijk van speelstijl en de gebruikte elementen.

    Een element bestaat in principe uit een spoel en een magneet. De trillende snaren brengen het magneetveld in beweging en dat aldus veranderlijke magneetveld wekt in de spoel een spanning op.
    De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
    De aardekant van de uitgang is 0 volt, aan de signaalkant slingert de spanning heen en weer.

    Als je een beetje de moeite neemt om rond te neuzen vind je dat hier en elders in groot detail uitgelegd en bediscussieerd.
    tja, je moet doorvragen tot je alles weet he
    het is misschien niet zo obvious maar achter deze vraag van mij zit wel een duidelijk doel waar ik naartoe wil werken

    audio editor: neen hebk nie

    De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
    de trillingen zijn meerdere frequenties door elkaar, door die boventonen enzo,... toch?
    maar is het elektrisch signaal dan ook met meerdere frequenties door elkaar? :S
    ik kan me niet zo duidelijk voorstellen hoe dat zou moeten gaan...

  5. #5

    Standaard

    Op dezelfde manier waarop meerdere frequenties tegelijk zich door de lucht kunnen verplaatsen.
    In een grafiekje kan dat er bijvoorbeeld zo uitzien:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6

    Standaard

    nou ik weet eigenlijk ook niet hoe meerdere frequenties zich tegelijk door de lucht verplaatsen...

    wat houden de x en y as in...?

  7. #7

    Standaard

    Horizontaal de tijd, vertikaal de amplitude (voltage) van het signaal.

    Alleen de lage frequenties trillen rond het nulpunt; de hogere frequenties hebben een punt van de grafiek van de lagere frequenties als centrum.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #8

    Standaard

    maar natuurlijk, het klinkt allemaal weer zo logisch he

    nou kom ik bij de volgende vraag:
    hoe de elementenswitch de toon verandert snap ik al

    en de volume knop verandert natuurlijk gewoon de amplitude

    maar wat verandert de tone knop op mijn gitaar dan eigenlijk?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sleight Bekijk bericht
    .....maar wat verandert de tone knop op mijn gitaar dan eigenlijk?
    Heb ik ook geprobeerd. Ik dacht wat kan je met die toneknop doen? Het lijkt dat de toon ermee veranderd.

  10. #10

    Standaard

    Met de toonregeling filter je een bepaald gebied van hoge frequenties uit het signaal voordat het de versterker bereikt; waar dat gebied precies ligt, hangt af van de waarde van de condensator die voor de toonregeling wordt gebruikt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top