Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard marshall vs100 mankement

    Hallo!

    Voordat ik mijn vraag begin zal ik mezelf even voorstellen, mijn naam is Bram en ik ben nieuw op dit forum.

    Ik heb na een maand of 2 mijn Marshall vs100 valvestate top weer gebruikt, en na ongeveer anderhalf uur klonk het geluid enorm vals. Ik stem mijn gitaar en het blijft hetzelfde. Het klinkt alsof er een tremolo effect overheen zit, met een toon erbij. Lastig uit te leggen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

    Het betreft dus deze top:

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hebben valvestate versterkers dit vaker? En is het makkelijk te verhelpen?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bramarnhem Bekijk bericht
    na ongeveer anderhalf uur klonk het geluid enorm vals.
    Bram, allereerst maar even welkom.

    Dat je amp vals gaat klinken kan ik me niks bij voorstellen maar jij hoort iets dus zal er best wel wat aan de hand zijn. Dit is een transistorbak dus zijn de oorzaken niet zo algemeen als bij buizenversterkers. En zelfs daar zijn de mogelijkheden zo uitgebreid dat vaak geen pasklare oplossing is te geven zonder iets te meten. Of je het zelf kan oplossen is moeilijk in te schatten zonder op de hoogte te zijn van jouw kennis. Verder is het ook nog eens een vage klacht die ik op z'n minst zou moeten horen om een oordeel te kunnen geven. Je kan het ene buisje wat erin zit proberen maar ik geef je niet veel kans. Misschien kun je een soundsample mailen.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 april 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    220

    Standaard

    Een valse versterker dus Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen bij een vals geluid, is dat er een digitale reverb op zit, waarvan de klok niet stabiel is. En met klok bedoel ik niet de koekoek van je moeder, maar het stukje electronica dat voor de timing zorgt van je digitale onderdelen. Maar ik weet niet of er een reverb, of ander effect op deze versterker zit.


    Erik

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Ik denk niet dat je de omschrijving 'vals' moet zien als 'ontstemd'.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Bertman Bekijk bericht
    Ik denk niet dat je de omschrijving 'vals' moet zien als 'ontstemd'.
    Dat denk ik wel gezien de behoefte om de gitaar te stemmen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6

    Standaard

    Ik denk niet dat het even eenvoudig te verhelpen is met huis tuin en keuken gereedschap, althans als het is wat ik denk dat het is. Ik heb ook ooit een versterkertje gehad waarbij er naast de gespeelde toon som en verschil frequenties werden toegevoegd (afhankelijk van de frequentie van de gespeelde toon). Een soort valse octaver dus... In dit geval een direct gekoppelde transistor versterker die defect was. het was een oefenversterkertje en heb niet de moeite genomen hem te repareren.

    Bij een Roland DAC-80 had ik ook eens een dergelijk (wel ietsje anders qua klank) verschijnsel als gevolg van een defecte voedingselko in de symetrische voeding van de eindtrap. Deze had vrijwel helemaal geen capaciteit meer, de andere was nog prima. Bij het spelen werd dit hoorbaar als valse toon met 100Hz brom.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Dat met die voedings elco in eeen transistoramp hoe heb je dat gevonden?

  8. #8

    Standaard

    Ik kocht hem defect en bij het testen klonk het al als de voedingselko die defect was. Een meting bevestigde dit. Er wordt op dit forum vaak gesproken over het vervangen van elko's bij buizenversterkers, maar de elko's in transistor versterkers zijn precies het zelfde natuurlijk en verliezen over tijd ook hun capaciteit. Sommige elko's zijn gewoon vanaf productie al wat slechter en geven snel de geest. Er zit ook een behoorlijke tollerantie op elko's.

    In transistor basversterkers van zeg een jaar of 15 a 20 oud kan het ook erg veel uitmaken om de elko's eens te vervangen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top