Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Berichten
    619
    Blog Entries
    1

    Standaard Zelfbouwen 18watt head

    Hallo,

    Ik ga voor m'n profielwerkstuk van school een gitaarversterker maken, maar voordat ik hiervoor de onderdelen bij elkaar ga verzamelen zit ik met wat vragen.

    Het is de bedoeling om op basis van onderstaande tekening van Ceriatone zelf de kit samen te gaan stellen, dit om de kosten te drukken doordat ik momenteel gewoon niet veel meer geld erin kan investeren.
    http://ceriatone.com/images/layoutPi...Bceriatone.jpg

    Ik heb al eerder een Ampmaker 5watt kit gemaakt, het omgaan met de soldeerbout etc is ook niet het probleem, maar m'n kennis op het gebied van elektronica (schema's lezen) is nog zeer matig te noemen. Vandaar dat ik blij ben met deze tekening doordat ik zelf wel het idee heb dat het hiermee gaat lukken!

    Mijn vraag is, is het mogelijk om op basis van bovenstaande tekening de amp te maken? naar mijn idee heb je alle gegevens, toch? Alleen, en dat is mijn 2e vraag, weet ik niet wat dat lichtblauwe T vormige blokje moet voorstellen boven de EZ81 buis bij pootje 8 en 9?

    De laatste vraag gaat over de trafo's, dit zal natuurlijk het grootste deel van het budget op zich nemen, vooral als je ze via ceriatone zelf bestelt. daarom ben ik naar alternatieven gaan kijken, toen kwam ik op ampmaker.com deze 18 watt trafo's tegen: output trafo en power trafo.
    Kan iemand mij vertellen of deze trafo's bruikbaar zijn voor deze amp en zo niet, waar ze dan aan moeten voldoen voor dit schema?
    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Je kunt op basis van zo'n bouwtekening wel een versterker bouwen , maar zonder een schema te begrijpen is de kans op fouten maken wel groot , het is niet zo moeilijk als je je er even in verdiept.
    Als antwoord op je 2e vraag: dat is zo'n onderdeel .
    Trafo's lijken me in orde .

    Succes
    Laatst gewijzigd door Theodorus; 19 september 2010 om 20:27

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Wat is het doel van het profielwerkstuk van jou?
    1) in staat zijn adhv een layout een amp in elkaar te zetten?
    2) een amp te bouwen en uit te leggen hoe hij werkt?
    Bij het laatste geval, zul je je toch moeten verdiepen in de electronica.
    Je hebt al aangegeven een ampmaker 5W kit gemaakt. Is het dan niet handig om ook te leren hoe hij werkt? Is compact, relatief eenvoudig en een goede basis om kennis op te doen.
    Maar uiteindelijk is het jouw geld en tijd.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Berichten
    619
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bedankt voor de reacties,
    Het doel van het profielwerkstuk is zeer concreet gezegd, het maken van een gitaarversterker en deze dan te gaan vergelijken met een andere.
    De meeste schema's snap ik wel en snap ook hoe die 5watt amp is opgebouwd maar wat ik probeerde uit te leggen in m'n eerste post is dat ik niet zo snel een turretboard in elkaar zou kunnen fixen mbv een schema vandaar dat die genoemde tekening mij erg handig leek. Maar ik denk dat het eventueel met een schopje in de goede richting sowieso wel goed komt lijkt me.
    Dus die trafo's genoemde trafo's zijn prima als vervanging van die ceriatone trafo's? Zal dat veel uitmaken, hoe denken jullie daarover?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Welke opleiding is dit?

    Dat blauwe blokje is volgens mij gewoon een connector.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Berichten
    619
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Driftkop, vwo 6e jaar.
    Okee, dan moet het bouwen v.d. amp m.b.v. dit schema wel goed komen.
    Heeft iemand nog suggesties over die trafo keuze? of is het toch aan te raden om de ceriatone trafo's te gebruiken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top