Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: The KAURI-casters

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard The KAURI-casters

    Een tijdje terug heb ik een aantal van jullie al "lekker" gemaakt, met het bericht dat ik een plank Kauri heb kunnen bemachtigen. Voor wie niet weet wat Kauri is, moet maar eens googelen.
    Het hout is/was zowiezo groot genoeg voor 5 bodies, met een beetje uitkienen moet nu zelfs 6 bodies lukken, en dan houd ik nog de nodige rest stukken over om evt. een meerdeleige body te maken.

    Nu hier het eerste resultaat. Gisteren bij Dieter (Guitar supplies) de nodige onderdelen gehaald. Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt door er ook een kant en klaar hals bij te nemen. Nou, niet helemaal kant en klaar, omdat het eigenlijk een stratocaster hals was. Dus mal erop en een tele headstock gefreesd, en natuurlijk de hiel recht gemaakt.

    Wel een ongelukje gehad met het plexiglas slagplaatje. Met het frezen van de uitsparing van de PU uitgeschoten, opzich niet zo heel erg, alleen is het slagplaatje nu niet meer voor een SC PU te gebruiken. Wat ik wel erg vond is dat er een 1983 Fender bovenop lag die diende als mal. Dom, dom, dom dus, ik had gewoon de tijd moeten nemen om eerst in mijn freesmal het gat te maken en van daaruit te frezen. Maarja, gebeurd is gebeurd, ik kan er nu niets meer aan doen, fender slagplaat is naar z'n grootje.
    Bij de Praxis een nieuw stuk plaat gehaald, en alsnog het clear-slagplaatje kunnen frezen. Ik wilde bewust een slagplaat, en géén PU ring. Op de een of andere manier vind ik zo'n ring een beeje goedkoop aan doen.

    OK, nu de foto's
    DE plank waar het mee begonnen is.




    Het opvullen van de gaten met epoxy hars

    De eerste laklagen.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Het vervolg.

    Bijna eind resultaat.


    Met haar zusje strat in aanbouw.


    En wat foto's van de gevulde "gaten", erg moeilijk om de diepte op de foto te krijgen.




    De strat. moet er hetzelfde uit komen te zien als de tele, dus ook met een clear pickguard. Alleen het stuk plaat boven de switch en pots word dan ook chrome.

    *Edit de mallen op de plank liggen er in willekeurige volgoorde op. Uit het onderste stuk is de strat gehaald, direct daarna de tele. Het bovenste gedeelte van de plank is het meest "rustig" qua tekening, daar zit wel een hele mooie vlam in, maar is niet zo wild als de achterzijde van de tele.
    Laatst gewijzigd door spirit; 9 juli 2011 om 19:40

  3. #3

    Standaard



    Ik heb er weinig woorden voor. Prachtig!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De looks zijn niet echt mijn ding maar feit alleen al dat het hout zo verschrikkelijk oud is, geeft toch wel wat magic.

    Ben es benieuwd of daar wat sustain in zit. Lijkt een beetje alsof die nerven die alle kanten opgaan niet echt garant staan voor sustain, maar ik kan helemaal fout zijn ook.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Wow, dat heb je even snel gedaan Spirit!

    Vooral de achterkant van de tele heeft een waanzinnig mooie tekening!

    Respect
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6

    Standaard

    spectaculair hout he dat kauri, ik heb zelf een paar jaar geleden een junior gebouwd van hetzelfde hout, alleen was dat niet zo spectaculair als dat van jouw. [IMG][/IMG][IMG][/IMG]

    ik heb nog een stuk liggen waar een hele grote scheur inzit, misschien laat ik die ook nog eens vollopen met epoxy hars.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Thanks

    @Barno, Het hout is inderdaad kruisdradig. De verkoper had het er wel over dat vanwege de ouderdom en de druk die duizenden jaren op de boom (heeft vaak meters onder de grond gelegen) de structuur van het hout volledig is ingestort, wat de klank dan weer ten goede zou moeten komen. De tele is nog niet besnaard, omdat ik de headstock nog een paar keer wil lakken vanwege het decal, maar ik ben zelf ook wel benieuwd.

    @Rinaldo, Da's ook een mooie gitaar, is alleen de top van kauri, of de hele body? Die scheur in dat stuk hout moet je zeker proberen op te vullen, zodat je het kan gebruiken. Ik zag laatst iemand die voor de zekerheid gaten vanaf de zijkant van zijn body had geboord om er als het ware hele lange duvels in te zetten om de boel bij elkaar te houden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    hmpff kwijl

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    890

    Standaard

    Wauw, wat een prachtig hout! Lookers zijn het zeker! Met welk hout valt kauri klankmatig te vergelijken?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Lijkt wel n beetje op t bijzettafeltje van mn oma....



    Zo ongelakt vond ik het wel mooier dan gelakt.. om een of andere reden
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top