Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
  1. #11

    Standaard

    Volgens mij gebeurt het vastsolderen zodat de kapjes, behalve om ervoor te zorgen dat ze vastzitten, geaard zijn.
    Waxpotten kan, wordt ook vaak gedaan, maar er zijn mensen (Neil Young bijvoorbeeld) die hun elementen graag flink microfonisch hebben en dat dus niet doen.

    Die 'schroefjes' zijn verstelbare pole pieces zonder kop; niet bedoeld en niet gemaakt om kapjes vast te zetten maar om de gevoeligheid van het element per snaar in te stellen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    432

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SRV2000 Bekijk bericht
    Kortom als ik het goed begrijp demonteer ik de 6 schroefjes van mijn SD Pu`s
    Vervolgens smeer ik mijn elementen in met Wax ( kaarsvet )
    Vervolgens druk ik de covers er tegen aan waardoor de wax door de 6 gaatjes naar buiten komt.
    Ik laat dit even een tijdje uitdrogen en doormiddel van een naaldje of dergelijke maar ik de schroefgaatjes weer schoon.
    dan schroef ik de de 6 schroefjes die standaard in mijn SD zaten vast aan de cover, zodat de cover aan de element bevestigd word?
    Klinkt niet echt moeilijk.
    Moet ik de elementen er eerst uithalen of kan dit ook gewoon als ik de elementen er in laat zitten.
    en als ik de 6 schroefjes van mijn SD los draai demonteer ik dan ook iets wat aan de achterzijde zit of zijn deze schroefjes bedoeld om zulke cover te monteren?

    En hebben deze covers een universele maat die overeen komt met de bevestigings punten van mij SD. of moet ik dit meten.

    En hoe kan ik dit meten en worden deze maten ook vermeld?
    Om de covers te kunnen waxen en solderen moet je de elementen (helaas) wel uit de gitaar halen.
    Pas wel op met wat je doet. Zeker als je niet goed weet wat je doet en je van nature al niet zo'n techneut of 'knutselaar' bent.

    De 6 schroefjes boven op de elementen zijn polepieces en alleen bedoeld om de afstand tot de snaar te kunnen instellen om - zoals aaronstonebeat al opmerkt - de gevoeligheid en het volume per snaar te kunnen instellen.
    Deze schroefjes/polepieces moet je er niet helemaal uitdraaien, maar slechts een klein beetje om ze later goed door de gaatjes van de cover te kunnen laten steken.

    De afstand tussen de polepieces kun je simpel meten door het midden van de buitenste twee polepieces te meten.
    Even een fotootje van Tonefactory geleend:



    Bij Tonefactory kun je trouwens ook meteen de juiste kapjes uitzoeken: Tonefactory (Nee, ik werk er niet en ik krijg helaas ook geen provisie!).

    Let er wel op dat de afstand tussen de polepieces van beide elementen (brug en hals) verschillend kan zijn! Bij mijn SD's waren ze beiden 49,2 mm.

    Hier heb je nog een filmpje over het aanbrengen van een pickupcover.
    Misschien heb je er iets aan: How To Install a Pickupcover

    In dit filmpje gebruiken ze siliconenkit in plaats van was tussen het element en de cover; iets wat ik nog niet eerder tegengekomen ben en ook niet zou adviseren.
    Misschien dat anderen hier meer over weten en/of anders over denken, maar ik zou voor paraffine gaan voor het geval de cover er nog eens een keer af zou moeten. Was is dan simpeler los te krijgen door het verwarmen van de cover, siliconenkit niet.
    Je ziet overigens wel dat je niet veel was nodig hebt (maar een paar druppels).

    In plaats van waxen lees je ook wel dat er een laagje isolatietape tussen de cover en de bovenzijde van het element geplakt wordt.
    Als het maar voorkomt dat de cover kan gaan trillen ten opzichte van het element.

    Dan een paar extra opmerkingen over waxen.
    Pas op met hete was en gebruik geen willekeurige kaarsvet, maar echte paraffine.
    Dat is vaak wel in korrelvorm te koop bij drogisterijen en is wat minder hard dan stearine, wat ook vaak in kaarsen wordt gebruikt. Stearine brokkelt sneller dan paraffine, met name als het uitdroogt/ouder wordt.
    Paraffine zit ook vaak in waxinelichtjes.

    Ik hoop dat je hier even mee vooruit kunt.
    Laatst gewijzigd door Xtrme; 17 september 2010 om 16:37

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2009
    Locatie
    Hoornsterzwaag ( Frielsand )
    Berichten
    578

    Standaard

    Bedankt voor je informatie, het is me helemaal duidelijk.
    Zodra ik thuis ben zal ik de polepieces even opmeten.
    Ook heb ik het filmpje even bekeken waar alles duidelijk uitgelegd word.
    Ik ga ze deze week bestellen en dan hou ik jullie op de hoogte of het geslaagd is.
    Flightcase voor ENGL thunder 50 reverb gezocht ( in de omgeving van friesland )

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top