Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 28 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 272
  1. #21
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Met een attenuator probeert de fabrikant het lastige impedantiegedrag van een (willekeurige) luidspreker te emuleren.
    Dat vergt nogal wat onderzoek en verder nog wat extra onderdelen.
    Mooi kastje erom, degelijke connectors enz. , marketing, promotie, distributie... it all adds up.

    Zo'n L-pad bestaat slechts uit twee regelbare weerstanden met verwaarloosbare zelfinductie.
    Dit is den gitaar-altonist eene gruwel, maar heej, als het in jouw oren OK klinkt, dan is het OK!!
    Ik gebruik zo'n L-pad al jaren in een verder met gewone weerstanden uitgeruste dummyload en om te meten & te testen bevalt 'ie prima!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Zo'n L-pad bestaat slechts uit twee regelbare weerstanden met verwaarloosbare zelfinductie.
    Dit is den gitaar-altonist eene gruwel, maar heej, als het in jouw oren OK klinkt, dan is het OK!!
    Ik gebruik zo'n L-pad al jaren in een verder met gewone weerstanden uitgeruste dummyload en om te meten & te testen bevalt 'ie prima!
    Zeg je nu dus dat de L-Pad de toon ontzettend beinvloedt? Want dat heb ik nog niet persé gemerkt.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Heb er zelf eind jaren 80 mee ge-experimenteerd...

    Werkt op zich wel maar je verliest dynamiek, hoog en strakheid in het laag, net als +/- alles tussen uitgangstrafo en speakers ingezet tast het gewoon de interaktie tussen speaker, OT en eindbuizen aan.

    Daarnaast moet je echt opletten, zo'n 100 Watt L-pad zou ik zelf niet met 50 of 100 Watt amps gebruiken.

    Nogmaals: 't werkt maar mijn oren ervaren wat minpunten.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    Heb er zelf eind jaren 80 mee ge-experimenteerd...

    Werkt op zich wel maar je verliest dynamiek, hoog en strakheid in het laag, net als +/- alles tussen uitgangstrafo en speakers ingezet tast het gewoon de interaktie tussen speaker, OT en eindbuizen aan.

    Daarnaast moet je echt opletten, zo'n 100 Watt L-pad zou ik zelf niet met 50 of 100 Watt amps gebruiken.

    Nogmaals: 't werkt maar mijn oren ervaren wat minpunten.
    Oké, ik zal eens wat dieper experimenteren met balans volume versterker en L-Pad voor de juiste combi. En hoe het zich verhoudt. Ik heb het gister gewoon met 1 speaker getest, maar ik vond wel dat het beter klonk ophetzelfde volume. En wat nou als ik 2 Lpads doorlus. Dan zit ik in principe op 200 watt toch? Wordt de marge alweer wat hoger. Wordt het 16 ohm. En kan ik probleemloos ook 2 8ohmige speakers aandrijven.

    Nouja, ik denk dat de keuze voor het één toch altijd een nadelig effect heeft voor het ander. Mijn speakers Eminence Delta's hebben in ieder geval een hele transparante respons. Ik zit dus niet met speaker distortion.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Hey allemaal, chassis is binnen gekomen en ik ben meteen weer aan de slag gegaan. Alleen de ec83 sockets waren te klein, die heb ik groter moeten boren. Nog uitgeschoten met de boor met een lelijke kras als resultaat. Niet echt mooie rondjes geworden maar je ziet er niet veel van weer. Verder nog de houders erin geboord voor de poin to point plaatjes. De 'Heater' wires ook erin gesoldeerd. Ziet er wel aardig uit al zeg ik het zelf. Nog wel een uitdaging is; het JTM45 chassis is precies omgekeerd van het standaard Trainwreck chassis. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Dus het was even wat onderdelen verplaatsen. Voor de rest laat ik alles zoveel mogelijk hetzelfde.

    Laat maar even jullie feedback horen of ik wat dingen beter anders kan doen. nu verder met het monteren van de circuit bordjes.













    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Nog even weer een update.

    Heb het circuit bord er ook bij, De kant van de potmeters is al gesoldeerd, de kant van de voorversterkerbuisjes nog niet. De elco's zitten er ook in. Deze heb ik vastgeplakt met dubbelzijdige tape. Het geheel zit goed vast maar ik vraag me af hoeveel warmte ze genereren. Wellicht dat ik daarvoor nog een iets duurzamere oplossing voor kan vinden. Iemand tips daarvoor?

    Ik vroeg me nog af. Er lopen enkele draden onder het bord door. Twee draden moeten nu een lange afstand overbruggen naar de Eindbuizen. Het zijn de draden die aan de witte dikke weerstanden zitten. Levert dat later geen oscillatie of ruis op? Welke draden kunnen elkaar wel rustig passeren en welke niet?







    Zo, volgend weekend weer verder.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Die schakelaars, zijn die wel geschikt voor het voltage dat op die punten staat?
    Volgens mij kunnen die max 250V aan.
    Op de Standby schakelaar staat 400V DC, op netschakelaar 230V AC.

    Verder zijn draden geen probleem als je maar logisch nadenkt.
    Indien een signaaldraad bijv. de gloeispanningsdraden over moet, dan altijd onder 90 graden kruisen.

    Loop je schema na alle verbindingen nog goed door, laat het vervolgens een dag liggen en controleer het dan nogmaals.
    Start op zonder buizen en meet de spanningen liefst met een gloeilamp als beveiliging.

    Condensatoren zet ik vast met lijm en op de kant die aan ground ligt maak ik een lusje en schroef deze vast aan het chassis.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Hey,

    Ja ik was al niet zo tevreden over de schakelaars, ik zoek toch wat meer naar echte versterker schakelaars. Daar kijk ik nog even naar. Nog wel even een vraagje daarover. Ze hebben 6 contactpunten, maar er worden maar 4 gebruikt. Wat nu als ik een schakelaar tegenkom met 4 of 5 contactpunten. Ik ben al enkele van die schakelaars tegengekomen namelijk. Werkt dat ook? De schakelaar van de bright switch voldoet wel neem ik aan?

    Zou het ook niet iets kunnen zijn om bepaalde signaaldraden in te wikkelen in koperfolie met een linkje naar de massa?

    Duurt nog even voordat ik hem opstart hoor. Eerst de trafo's erop en de Power supply moet ook nog. De bevestiging van de Elco's kijk ik nog even naar.

    Heb ook onderdelen voor een PPIMV besteld. Ik ben van plan de Larmar te gebruiken. Echter de condensatorwaardes worden ook veranderd in de PI sectie. Van 0.022UF naar 0.1uf. Is dat persé noodzakelijk? En hoe belangrijk is het als de stereopot allebei op 250K zit. Het schommelt vaak nogal. Bijvoorbeeld de ene helft op 220K en de andere op 260K bij wijze van spreken.

    Oh en nog iets. Op de newtone website staat dat de metalfilm weerstanden 0,6 watt zijn. Maar ik vraag het me sterk af omdat ze zo klein zijn. Zijn ze wel geschikt? Ze zijn namelijk een stuk kleiner in lengte en dikte dan de carbon comp weerstanden.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Oh en nog iets. Op de newtone website staat dat de metalfilm weerstanden 0,6 watt zijn. Maar ik vraag het me sterk af omdat ze zo klein zijn. Zijn ze wel geschikt? Ze zijn namelijk een stuk kleiner in lengte en dikte dan de carbon comp weerstanden.
    Afmetingen zeggen niets. Wat wel van toepassing is:
    - max operating voltage: 350V. Zal geen kwaad kunnen in de pre-amp ook al zou de buis kortsluiten
    - Vermogen dat in de weerstand gedissipeerd wordt. Bij sluiting in de buis zul je bijv. bij 350V en 100K (vergeet ff de kathode weerstand)een stroom krijgen van 350 / 100000 = 3.5mA. P = U x I = 350 x 0.0035 = 1.2W. De weerstand zal uitfikken.

    Dus onder normale omstandigheden geen probleem. Bij sluiting einde oefening van de weerstand.
    Nico


  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Bright switch is prima.
    Voor Power en Standby zou ik wat betere nemen.
    Kijk ff in de sig van Nico

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top