Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 28 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 272
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard Zelfbouw Trainwreck Express

    Hey allemaal,

    Na wat stampboksjes gemaakt te hebben begint het echte avontuur nu voor mij. Het wordt een clone van een trainwreck express van de befaamde versterkerbouwer Ken Fischer. Na het internet doorgezocht te hebben op filmpjes audio en diverse fora sprak deze versterker mij enorm aan. Vrij simplistisch, mooie sound en natuurlijk ook veel mojo eromheen.

    Echter de belangrijkste eigenschap waarom ik deze versterker bouw is omdat hij verukkelijk goed op je gitaar reageert. Op verschillende gitaren, elementen en potmeter standen klinkt de versterker heel anders, en de amp zal dus een welkome plaats bieden in mijn rig, set-up, etc. Uiteindelijk is het de bedoeling om deze dan te koppelen aan mijn silver jubilee, en dan later ook nog een Dumble OTS erbij, en me dunkt dan moet het toch wel 'Tone Heaven' zijn.

    De lay-out heb ik van het Ceriatone Forum.

    Lay out

    http://www.ceriatone.com/images/layo...nCeriatone.jpg

    Aan de hand van het schema zijn er op verschillende fora een aantal mods opgesteld, Iets met de weerstanden bij de phase inverter, en bij de eerste coupling caps. Als je door de filmpjes op Youtube heengaat dan valt het al snel op dat de ene express een stuk dunner klinkt en meer gain, en de andere express wat voller is met wat minder gain. Ik prefereer graag een express die meer richting hard-rock heavy blues sound gaat ipv een gepimpte jcm800 sound. Hieronder een aantal quotes die ik heb verzameld van verschillende fora.


    Changed C2 from 500pF to 250pF (Silver Mica)
    Changed C12 from 47pF to 100pF (Mica)

    I also changed R5 from 2.7k to 1.5k to give it a bit more gain.

    It is really starting to get the sound I am looking for. I can back off of the bass and mid now. I will order some Polysterene caps and give that a go next week when they arrive.

    I have also been experimenting with my chopstick. My wires are fairly short and tight, so they don't have much play, but at least I have't found any loose solder connections.

    As to the amp being overly bright, the first thing I would do is try this. Replace the first 25/25 cap with a 250uf/25VDC version. I suggest this because, by doing this swap, the amp should be MUCH fatter. Your gain should also increase at the same time. ...So, if you do this and the amp REMAINS bright, replace/return the cap with the original 25/25 value and move on to the .002 cap. Here you just need to try another type. I will suggest the Sozo mustard version as I use this and it seems consistantly good. ....OK, did this change the bass content? If not, next replace the second 25/25 cap with the 250/25 version. ....Did this increase the bass and gain????


    Change the 10k tail resistor and 470 ohm cathode resistor in the phase inverter to 39k and 1k respectively. I like a 68k feedback resistor, too.

    I'm a strat player, myself. Those couple changes make the amp far fatter and remove a lot of the hiss. You might like the 250k treble pot with this configuration. I use one in my main amp.

    But, if your amp is unstable, it will sound bright in a rough and grindy way, sort of like an 18 watt marshall. If it oscillates with all the controls dimed, you might try changes in the lead dress or some rewiring, too.


    Natuurlijk zijn er nog een aantal punten vooraf te noemen.
    1. Ik heb geen technische achtergrond, ben gewoon student Maatschappelijk Werk. Lay-out wil dus prima, maar heb verder basale kennis, dus schema's wordt al lastig. "Ja hoor er mag gelachen worden, maar ik heb wel lef lol.".
    2. Ik maak betrekkelijk weinig gebruik van de mojo van Ken Fischer, zo gebruik ik dus gewoon lekker zijn gehate 'braided wire' in de toonsectie.
    3. Ik heb nog advies nodig over een PT en een OT voor de amp.
    4. Als ik alles eenmaal gesoldeerd heb, is ook advies over de bias en dergelijke zeer welkom.
    5. Eerste foto's komen zeer binnenkort.
    6. Ik zit er aan te denken om een PPIMV in te bouwen, maar men zegt dat de versterker daar niet goed op reageert. Dan dacht ik misschien nog aan een Fixed Attenuator dmv een paar dikke weerstanden en een treble bleed cap.

    Dus voor degenen die dit bouwproces met mij gaan volgen, schroom niet om advies en feedback te geven, kritiek op zekere hoogte mag ook nog wel, poets die blinde vlekken van mij maar lekker weg want die zijn er als beginnende hobby amp bouwer genoeg.

    Euh ik zeg... soldeerbout..... check, soldeertin............. check, bestelling binnen...... check, mouwen opgestroopt....... check. Aan de slag.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Leuke amps, heb er zelf een paar gebouwd.
    Trafo's zou ik kijken naar Toneslut, Mercury Magnetics heeft nu ook speciale TW
    trafo's maar beetje duur.

    Bouwen is opzich niet moeilijk, gewoon logisch nadenken.
    Daarna wordt het wel moeilijk, hoe los je eventuele problemen op...

    Gelukkig zitten hier veel mensen met ervaring!

    Als je geen ervaring hebt, kijk dan heel goed uit, op sommige delen van de
    amp blijft spanning staan ook al staat deze uit.
    Altijd netsnoer ontkoppelen en de voedingcaps ontladen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Goed meeste onderdelen zijn binnen en ik ben dus aan de slag gegaan. Het chassis komt wat later, maar de componenten boards zijn al klaar. Het tone circuit en de elco's kon ik zo kopieren van de lay-out. Maar het stroomvoorziening gedeelte behoefte nog wat werk om het op een normaal turretboard uit te voeren. Elco's aan elkaar gelijmt. Heb er twee in serie gezet 10Uf en 22Uf ipv een enkele 33uf. Zo ook de de weerstanden in de powersectie. Heb gelijk ook wat andere waardes gebruikt voor de PI, ipv de 10k tail resistor en de 470 ohm cathode resistor heb ik een 39k en 1k gebruikt.












    zal de zwarte draad signalen gaan oppikken? Het is van het tooncircuit.



    Laatst gewijzigd door kassie; 7 september 2010 om 19:40
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard





    Schiet al aardig op al zeg ik het zelf..
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Weet je dat serie en parallel bij condensatoren anders werkt dan bij weerstanden?

    10uF + 10uF parallel is 20uF
    10uF + 10uF in serie is 5uF

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Ah, fout nummer 1. Dankje, verhelp ik even.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    En? Hoe staat het ermee?
    Heb je nagedacht over de trafos en behuizing?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Hey, ja gaat voorspoedig, eigenlijk heb ik alles af wat nu maar af kan. Maar ik wacht nog op het chassis, dat komt redelijk laat. Chassis wordt een jtm45 type. En ik kan niet zo snel de juiste trafo's vinden. Ja MM heeft ze wel, maar komt uit op 500E voor een setje (Kost nog meer dan de totale amp zonder trafo's bij elkaar), en ik heb even wat soundsamples uitgezocht en ik vind ze redelijk hifi klinken. Ik ben bang dat het voor de trainwreck dan te schel wordt. Plus dat Ken Fischer ook veel goedkopere trafo's erin deed. Op Ampgarage.com staat een hele trainwreck express discussie. Daar waren ze ook niet zo'n fan van MM. Het is een beetje lastig want het moeten specifieke express trafo's zijn. Althans de OT in ieder geval. Merken die genoemd worden van de Express zijn Toneslut, Heybour en Pacific. Maar die moeten allemaal uit de VS komen, heb nog niet een EU dealer gevonden.

    Verder lijken alle soldeerverbindingen tot nu toe erg goed, overal contact en signaal en dergelijke. Mooi rustig doorgewerkt. Nog wat foutjes gecorrigeerd. (Gaat snel genoeg zeg). Ik zal straks nog even wat foto's posten.

    Oja nog een vraag. In de toonsectie heb ik een aantal metaalfilmweerstanden maar ze zien er redelijk klein uit. Het is van een voordeelpack van Newtone, daar vermelden ze dat ze 0.6 watt zijn dus in principe moet dat genoeg zijn toch? Ik kreeg laatst andere metaalfilm weerstanden van tonefactory en die zagen er een stuk groter uit. Dezelfde grote als de carbon comp weerstanden zeg maar. Volgens mij had jij daar ook iets mee in je topic toch?
    Laatst gewijzigd door kassie; 12 september 2010 om 13:24
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard







    Voor de rest wachten op het chassis. Weet iemand nog tips om waar trafo's te bestellen van heybour, toneslut of pacific?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  10. #10

    Standaard

    Ik heb er zelf een gebouwd met een toneslut set (worden door heyboer gemaakt), maar die zijn er niet meer schijnbaar , je zou het ook met een hammond set kunnen proberen. (bluegate zou je het verschil moeten kunnen vertellen) .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top