Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Welk soort frees gebruik jij?

    Hoi,

    al enige tijd speel ik met het idee zelf een gitaar body te maken.
    Nu vroeg ik me af wat voor frees ik nodig heb (bovenfrees, handbovenfrees, tafel, ...)
    als ik een body wil frezen met behulp van een template, pickup cavities en bindings wil routen?
    Welk merk/type gebruiken jullie?
    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hier worden allerlei merken van bovenfrezen gebruikt. het hoeft niets bijzonders te zijn, wel zou ik niet voor het allergoedkoopste gaan, frezen is nl een levensgevaarlijk klusje.
    Vooral ook zien dat je de frees diepgenoeg kan instellen. Ik zou ook wegblijven van frezen met een schacht van slechts 6,. mm, liefst 8 of 12
    Ik gebruik een oude Makita met een schacht van 12, is me eigenlijk iets te krachtig

    Freestafels: enkel voor mensen met ervaring, nl nog gevaarlijker

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2009
    Locatie
    Badhoevedorp
    Berichten
    32

    Standaard

    Ik heb nog geen bovenfrees, maar als mn 1e gitaar de planningsfase uitkomt, veranderd dat vast.

    Ik heb wel een kollomboor. Zou het een goed idee zijn om de freeskopjes hierin te zetten. Dan beweeg ik het hout ipv het apparaat... het spaart me zo 100 euro, en het is maar de vraag of ik ook nog ooit een 2e gitaar zal bouwen.

    of kan dit echt niet? wellicht is er eentje lenen van iemand veiliger?

  4. #4

    Standaard

    Nee, dat is geen goed idee want zo'n kolomboor draait daarvoor veel te langzaam.

    Er is wel een freesmethode die gebruik maakt van een kolomboor en schuin afgeslepen boortjes: de O'Brien-methode.

    Ik zal de youtube-link even opsporen.

    EDIT:

    Dit is 'm:
    http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

    Ik heb er al vanalles-en-nog-wat mee uitgefreesd. Goedkoop en veel veiliger dan met een bovenfrees. Voor het afronden van randen is een bovenfrees wel erg handig, echter niet onontbeerlijk.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 27 augustus 2010 om 23:16
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    haha wel een aparte manier vna frezen. maar wel een ontdekking.

    Ik werk zelf met een Elu bovenfrees. Heeft me pa ooit 2e hands gekocht voor 180 euro. Inclusief geleiders, freesjes en conversiebussen. Alleen staaf voor de diepte instelling was eruit maar daar zit nu gewoon een andere metalen staaf in geschoven en doet het prima.

    Freestafel lijkt me wel erg handig omdat je dan veel meer draagvlak hebt. De voet van een bovenfreesje is soms wat te klein om hem mooi vlak te kunnen houden op het oppervlak.
    Maar freestafel heb je wel open frees waar je veel makkelijker tegenaan komt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2009
    Locatie
    Badhoevedorp
    Berichten
    32

    Standaard

    @aaronstonebeat
    Goede tip, ik ga het zeker proberen.
    Mn kollomboor heeft behalve snelheidsregeling op de motor ook rollen met een snaar. Hiermee kan ik (zeker met wat creativiteit) de snelheid redelijk hoog krijgen, hoewel de kracht dan natuurlijk afneemt.
    Wellicht dat ik voor het grote werk beter een frees leen, en voor kleine 'even freezen' klusjes deze methode gebruik. (of ik moet iets goedkoops kunnen vinden)

    @barno
    ik zag op wehkamp.nl (no spam intended) een Frees voor 70 euro. Bij de info staat spantangopname: 6 en 8 mm. Dat is neem ik aan die schacht-dikte die je noemt? Hij kan 5cm diep, dat is misschien ook nog al aan de krappe kant?
    Laatst gewijzigd door RalfB; 28 augustus 2010 om 14:40

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    spantang is idd de schacht. Als hij 6 en 8 kan is het waarschijnlijk 8mm en voor 6mm zit er dan een conversie bus bij.

    Ik zou echter niet aan freesje van Ferm beginne. dat is echt een goedkoop merk. Dan kun je beter 2e hands kijken naar een wat betere denk ik.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Het toerental is echt te laag, je kunt een kolomboor echt niet als vervanging gebruiken voor een frees, alhoewel die ene toepassing met afgeslepen boor goed werkt voor bepaalde toepassingen.

    Maar je wilt natuurlijk ook bindinggroeven en zo frezen, en een echte frees heb je denk ik wel nodig.

    Ik heb een zwaardere Dewalt en een makita 7207 (geloof dat dat het type is) met een 6mm tang waar standaard een kwart inch spantang bij te krijgen is wat wenselijk is voor mogelijkheid van gebruik van grote diversiteit aan freesjes. Met alleen de Makita zou je denk ik alles kunnen, ik ben er dan ook heel tevreden over. Ik kan deze dus aanbevelen.

  9. #9

    Standaard

    1: Een lekkere, grote bovenfrees is ideaal. 12mm schacht (ik heb alles in inches, bitjes zijn veel goedkoper in de VS). Meer kracht en meer massa is veiliger, omdat het een stabielere snede heeft. Als je een te kleine frees gebruikt, loop je dikke kans dattie langzamer gaat draaien en 'hapt'.

    2: Freestafels zijn wel lekker, maar leer eerst maar eens een 'gewone' bovenfrees kennen, leer deze gebruiken, begrijp wat wel en niet kan/mag/moet. Google eens op 'roters go left', en houd je aan de stelregel 'depth of cut = 1/2 diameter of bit', met her en der uitzonderingen. Template frezen op volle diepte is geen probleem, mits je niet teveel in een keer probeert weg te halen.

    3: Je kolomboor is geen geschikte frees. Punt een, dat ding is geboud op axiale belasting, niet laterale belasting, en je loopt de kans dat de kop er gewoon vanaf valt. Op volle toeren. Met bitje erin. In het beste geval sloop je je werkstuk, in het ergste geval sloop je jezelf. Niet doen dus. Wat O'brien in zijn video doet is bijna meer graveren, minimale hoeveelheden hout wegsnijden, en dat kan net wel met een kolomboor, maar echt frezen...neen. Punt twee, zelfs met versnelling haal je de 24,000 toeren per minuut die een frees haalt (en waar frezen voor zijn gemaakt) niet.

    Ik heb zelf een blauwe bosh en verschillende Porter Cable bovenfrezen (en een Triton in de tafel), maar Makita, DeWalt en Hitachi zijn ook mooie opties. You get what you pay for.

  10. #10

    Standaard

    Doe ik er goed aan als ik één van deze 2 bovenfrezen aanschaf?

    Freeskorfslag, is dit de diepte of 'breedte'?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top