Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 20 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 200
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Sommige mensen zijn eigenlijk vooral verzamelaars, spelen een beetje gitaar als rechtvaardiging van het verzamelen van apparatuur. Leuke hobby die ik ze van harte gun. Ik zelf vind best dat ik met 25+ jaar ervaring en een okee lopend bandje goeie spullen "verdien". Gevoelsmatig ga ik echter toch altijd voor de werkpaarden: wel goed, maar zeker niet vintage, boutique of superduur. Zo'n prachtige Gibson van 5000 euro is soort van intimiderend of zo. Ik speel veel lekkerder op een gitaar van tussen de 800-1800, waarmee ik op de bank kan hangen, die ik in het oefenhok tegen de muur zet en waar een krasje op mag komen.

    Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt. Sommige mensen denken dat vrijwel alle apparatuur kl*te klinkt en alleen net die ene gouden combinatie van zeldzame dure, gemodde spullen een aceptabele sound kan opleveren. Dan moet je echt gaan werken aan je spel, aan het afstellen van je spullen en aan je gehoor/begrip van klanken en productie.

  2. #92

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Sommige mensen zijn eigenlijk vooral verzamelaars, spelen een beetje gitaar als rechtvaardiging van het verzamelen van apparatuur. Leuke hobby die ik ze van harte gun. Ik zelf vind best dat ik met 25+ jaar ervaring en een okee lopend bandje goeie spullen "verdien". Gevoelsmatig ga ik echter toch altijd voor de werkpaarden: wel goed, maar zeker niet vintage, boutique of superduur. Zo'n prachtige Gibson van 5000 euro is soort van intimiderend of zo. Ik speel veel lekkerder op een gitaar van tussen de 800-1800, waarmee ik op de bank kan hangen, die ik in het oefenhok tegen de muur zet en waar een krasje op mag komen.

    Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt. Sommige mensen denken dat vrijwel alle apparatuur kl*te klinkt en alleen net die ene gouden combinatie van zeldzame dure, gemodde spullen een aceptabele sound kan opleveren. Dan moet je echt gaan werken aan je spel, aan het afstellen van je spullen en aan je gehoor/begrip van klanken en productie.

    Erg goede bijdrage!

    Het is heel belangrijk, dat je een strat kunt laten klinken als een strat, en een les paul als een les paul... etc dat hoeven geen echte te zijn, met gitaartjes onder de 500 euro kan dat ook al prima...

  3. #93

    Standaard

    Precies. Ik vind het zelf soms wel een beetje kansloos dat sommige mensen denken dat je een geweldige buizenversterker en rijen pedaaltjes moet hebben voor een redelijke sound, en de middenklasse als rotzooi afkeuren. Prima als zij zo denken en ik laat ze wel gewoon in hun waarde, maar dat is voor mij niet de essentie van een leuk geluid

    Een goed geluid zit in je vingers, dus als je met een beetje versterker en een degelijke gitaar geen goed geluid kan krijgen, ligt er iets aan jezelf

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Waar ik dan weer niet tegen kan, is dat verzamelaars door hun hobby de prijzen enorm kunnen opdrijven. Ik ben een gitarist van het soort "een gitaar is om op te spelen" en velen met mij spelen graag op oude meuk. De rijke verzamelaars weten echter al die mooie oude spullen op te kopen en achter de vitrine te zetten, waardoor dat wat nog op de markt is enorm in waarde stijgt en zo niet meer betaalbaar is voor de gemiddelde gitarist. Dat vind ik dan weer zonde.
    -

  5. #95
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt.
    Je raakt hier geloof ik wel de kern van waar het hier om draait..Wat je verder ook investeert, als je deze vaardigheden niet beheerst, heeft dure gear geen enkele zin, want je sound en je spel wordt er niet beter van..

  6. #96
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heibel Bekijk bericht
    Je raakt hier geloof ik wel de kern van waar het hier om draait..Wat je verder ook investeert, als je deze vaardigheden niet beheerst, heeft dure gear geen enkele zin, want je sound en je spel wordt er niet beter van..
    Dat kan misschien wel zo zijn, maar een goede gitaar speelt over 't algemeen ook wel fijner dan een mindere.
    En dat gaat nog meer op voor versterkers vind ik. Of je nu goed kan spelen of niet, een goede versterker gaat altijd beter klinken dan een 10W transistorversterkertje dat je bij je squier bullet-beginnerspakket gekregen hebt. En ok, goed leren spelen kan voor heel vele mensen echt het belangrijkste zijn, maar voor mij primeert vooral het plezier dat ik eraan beleef... Dat goed worden komt wel als ik genoeg met plezier oefen...

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Los van de discussie of de persoon het waard is: ik vind het vaak zonde van de gear zelf. Wat EuroCinema zegt: niet alleen goeie gear is leuk en belangrijk, je moet er ook nog dat uit kunnen halen wat erin zit. En niet alleen kwa speeltechniek, maar ook kwa instellingen. En dat laatste geldt voor alle rangen en standen gitaristen. Hoe vaak heb ik niet redelijk tot goeie gitaristen met vette gear gezien die er een kutgeluid uit haalden! Heb een keer op een festival van 3 dagen slechts één gitarist gehoord die een goede sound uit z'n gear haalde. Ja, dan denk ik wel: zonde van de gear, want voor dat kutgeluid had je geen E10.000 hoeven betalen. Geef dat spul dan aan iemand die er wel iets moois mee kan (maar er het geld niet voor heeft)

    Denk dat dat toch met de gedachte "als ik die en die gear heb dan klink/speel ik fantastisch" te maken heeft...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht
    Of je nu goed kan spelen of niet, een goede versterker gaat altijd beter klinken dan een 10W transistorversterkertje dat je bij je squier bullet-beginnerspakket gekregen hebt.
    JE wil niet weten hoe makkelijk mensen er hetzelfde geluid uit weten te halen....
    -

  8. #98
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    JE wil niet weten hoe makkelijk mensen er hetzelfde geluid uit weten te halen....
    Waarom koopt dan iedereen toch die ongelooflijk dure buizenbakken als je door veel te oefenen toch dezelfde klanken uit een oefenversterkertje van 50€ kan halen?

    Op welke amp speel jij?
    Laatst gewijzigd door smullie; 17 september 2010 om 11:07

  9. #99
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Je leest 't verkeerd om. Volgens mij bedoelt 'ie dat mensen een 10 watt oefenversterkertje inruilen voor een dure buizenbak en nog steeds klinken als een natte scheet. Zonde van die dure versterker.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  10. #100
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Wat rijsberman zegt

    Al hoewel andersom ook kan... een goede gitarist die met gear kan omgaan kan ook goedkope meuk lekker laten klinken. Het zal nooit als bij goede/dure gear worden, maar het zal best leuk klinken.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 17 september 2010 om 12:00
    -

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top