Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    410

    Standaard

    Goed om te horen dat er vooruitgang in zit. Dat is toch weer een goede motivatie om door te gaan.

    Ook ik ben begonnen met lessen. Hiervoor heb ik eerst een aantal proeflessen gedaan voordat ik iemand vond waar ik een goede klik mee heb. Ook ik merk als ik terugkijk een erg groot verschil, maar met zingen heb ik meer het idee dat je vooruitgaat in sprongen (en tussen de sprongen soms ook een tijdje niet). Iets wat ik niet gewend ben van het gitaarspelen. Daar is het eindresultaat ongeveer evenredig met de tijd die je erin hebt gestoken. Met zingen merk ik zelfs dat het de ene dag goed kan gaan en dat ik het de dag erop net niet haal of niet zo lang vast kan houden (het zanginstrument is veel gevoeliger voor alcohol en kou dan mijn gitaar (al weet ik het van de alcohol niet zeker)).

    Wel stoor ik mij aan de klank van mijn stem bij een geluidsopname. Ik hoop dat dit beter zal worden door gewenning (aan het eigen geluid) of door techniek. In het ergste geval dat dit niet zo is zal het ook wel meevallen want er zijn ook genoeg zangers met een irritante stem en in mijn hoofd klinkt het wel goed ;-)

    Het grootste nadeel voor mij is dat ik niet zoveel kan oefenen als ik zou willen. Als ik 's avonds tijd heb (na mijn werk, eten, sport, vriendin etc.) willen mijn huisgenoten vaak al slapen. Helaas blijkt mijn stem net zo hoorbaar voor hun te zijn als het geluid van mijn akoestische gitaar (die al maanden in de tas zit en vervangen is voor een elektische). Maar ik kom er wel, het zal alleen langer duren.

  2. #12

    Standaard

    van valse kraai naar nachtegaal is overdreven,
    maar je kan ver vooruit gaan.
    Ik zit op een toneelopleiding, met 1 uur zang.
    Wij leren basistechnieken, en zingen verschillende soorten muziek.
    Niet dat ik nu goed kan zingen, maar wel beter.
    Ik hoop dat ik je hiermee help

  3. #13

    Smile

    Ik heb nu anderhalf jaar zangles ongeveer, en mijn stem is veranderd van een Jennifer Ewbank piepstem (no offense) naar een (iets rauwere) eigen stem.

    Volgens mijn zanglerares (ik heb les op de Nieuwe Veste in Breda) zit er echt verbetering in. Ik ben ook na twee maanden zangles al benaderd geweest door een producer (zit hier ook op het forum geloof ik) naar aanleiding van een opname. Die opname was dan wel nog met een iets andere stem dan de stem die ik nu heb, maar ook volgens hem maakte ik vooruitgang.

    Ook heb ik het boek 'complete zangtechniek' van Cathrine Sadolin aangeschaft, die ze volgens mij ook op de rockacademie/'t conservatorium gebruiken. Daar staat sowieso elke zangtechniek in, beschreven met meer dan honderd oefeningen (ook op CD), maar ook wat goed is voor je stem en wat niet, hoe vaak je moet oefenen, een schema waar je je bereik in kan vullen zodat je kunt zien of je vooruitgang maakt. Uit dit boek krijg ik ook zangles, de lesmethode heet CVT.

    Nu ben ik nog best wel jong (bijna 17) dus mijn stem in nog steeds niet volledig ontwikkeld, maar ik ga dit jaar sowieso auditie doen voor de Rockacademie. Ik had al een een auditie gedaan voor een soort cursus, alleen ze vonden me nog te jong en dat het een beetje pril was etc. Ze hebben me wel goeie aanwijzigingen gegeven (ik begeleidde mezelf bijvoorbeeld zittend met gitaar terwijl ik eigenlijk gewoon acapella of met een band zou moeten auditeren, staand) en wilden me graag bij de officiële audities terug zien, want ik had volgens hen talent.

    Op dit moment heb ik zangles, theorieles, en een bandje onder begeleiding van een docent die wat tips geeft. Dat alles in één week en ook nog eens tijdens mijn examenjaar, dus het is wel wat druk. Maarja ik heb het er wel voor over.

    Ook als de audities niet goed gaan en ik word niet aangenomen blijf ik gewoon zingen, en dan probeer ik het volgend jaar weer. Ik probeer in de tussentijd gewoon zo veel mogelijk podiumervaring op te doen en ik blijf oefenen.

    Aan zangles heb je echt wel wat, als je er maar een beetje in gelooft en er plezier in hebt. Als je wat serieuzer bent zou ik zeker dat boek aanschaffen, waar trouwens door de schrijfster wordt gezworen dat "Iedereen kan zingen."

  4. #14
    Member
    Geregistreerd
    23 januari 2010
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    46

    Standaard

    Iedereen kan zingen, maar niet iedereen zal willen luisteren:P

    Ik heb er zelf ook over na zitten denken, omdat ik ook wel graag een 2e stem zou willen vervullen.. Het enige waar ik mee zit is een vrouw die ik ooit een keer in "scooters got talent" heb gezien ( kleine talentenjacht/show in een kroeg hier ). Die had dus een paar jaar zangles gehad en ging "diamonds are forever zingen"..

    De hele kroeg liep blauw aan omdat ze hun lachen in moesten houden, aangezien die vrouw zo verschrikkelijk serieus was..

    Dus, ik denk niet dat iedereen kan zingen, je zal wel een klein beetje aanleg moeten hebben, maar ik weet zeker dat iedereen wel heel veel kan verbeteren..

    (probleem is natuurlijk alleen dat je het eerst moet proberen voordat je weet of het wat gaat worden..)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Sommige mensen hebben echt geen maatgevoel, ritmegevoel en toongevoel en dan wordt zingen héél erg lastig. Het zal dan enorm veel moeite kosten om zuiver te leren zingen.
    Andere mensen hebben dat gevoel wel (ik ben er gelukkig een van) en zingen is dan meer een kwestie van de juiste technieken leren. Het zal veel natuurlijker voelen.
    Toch is er ook een soort magische spark nodig. Elke stem is anders en sommige stemmen hebben een enorme 'wow'-factor. Dat zijn de mensen die echt groot kunnen worden met zingen. Ik vind van mezelf dat ik goed technisch en niet vals zing, maar de wow-factor heb ik niet. Gelukkig heeft mijn band sinds kort een zanger die die factor absoluut wel heeft (hoewel het natuurlijk wel persoonlijk is).

    Zonder de wow-factor kun je heel goed leren zingen, maar het ligt eraan wat je er mee wilt bereiken. Ik vind mijn stem geschikt voor backing vocals, maar zou mezelf niet naar de finale van Idols laten gaan.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Sommige mensen hebben echt geen maatgevoel, ritmegevoel en toongevoel en dan wordt zingen héél erg lastig. Het zal dan enorm veel moeite kosten om zuiver te leren zingen.
    Andere mensen hebben dat gevoel wel (ik ben er gelukkig een van) en zingen is dan meer een kwestie van de juiste technieken leren. Het zal veel natuurlijker voelen.
    Toch is er ook een soort magische spark nodig. Elke stem is anders en sommige stemmen hebben een enorme 'wow'-factor. Dat zijn de mensen die echt groot kunnen worden met zingen. Ik vind van mezelf dat ik goed technisch en niet vals zing, maar de wow-factor heb ik niet. Gelukkig heeft mijn band sinds kort een zanger die die factor absoluut wel heeft (hoewel het natuurlijk wel persoonlijk is).

    Zonder de wow-factor kun je heel goed leren zingen, maar het ligt eraan wat je er mee wilt bereiken. Ik vind mijn stem geschikt voor backing vocals, maar zou mezelf niet naar de finale van Idols laten gaan.
    En sommige zangers hebben zelfs eens wow-effect zonder helemaal juist te zingen. (Zie Jimmy eat world)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Zonder de wow-factor kun je heel goed leren zingen, maar het ligt eraan wat je er mee wilt bereiken. Ik vind mijn stem geschikt voor backing vocals, maar zou mezelf niet naar de finale van Idols laten gaan.
    Dat geldt voor mij ook zo ongeveer. Ik heb ook niet de ambitie lead zanger te worden (hoewel het me op zich wel leuk lijkt, maar ik ben 'realistisch' aangelegd zal ik maar zeggen).

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik heb een paar jaar zangles gehad en ben ook zanger geweest van een band. Als je gitaar kan spelen, heb je sowieso al een voorsprong omdat je snapt hoe timing, harmonie etc. werken. En als je dan je stem redelijk leert beheersen en zorgt dat je 'm niet kapot zingt, kom je best een eindje. Maar ik moest wel concluderen dat ik gitaar spelen veel beter kon en vooral veel leuker vond, dus ik zing alleen nog op familiefeestjes

  9. #19

    Standaard

    (Eerste post: hallo!)

    Heeft er iemand enig idee of het handiger is om als man ook daadwerkelijk les te krijgen van een man, of maakt dat niet heel veel uit? Ik ben nu 22, en verwacht ook zeker geen topzanger meer te worden, maar zou uiteindelijk toch graag een beetje mee willen zingen met de nummers die ik speel zonder dat iedereen direct in hoog tempo mijn omgeving uit rent

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    410

    Standaard

    Ian, welkom op het forum. Ik denk dat je doelstelling zeker haalbaar moet zijn met goede zanglessen.

    Ik heb even nagedacht wat het verschil zou zijn tussen lessen van een man of een vrouw. Allereerst denk ik dat het belangrijkste is dat je iemand vindt:
    1. die zelf bekwaam is (dus dingen voor kan doen waar je het ook van aan kan nemen)
    2. die het over kan brengen
    3. waar je een klik mee hebt
    en dat je al erg blij mag zijn als je iemand kan vinden die bovenstaande voor een leuk tarief aan kan bieden.

    Als je dan nog de luxe hebt om te kiezen tussen een man en een vrouw dan zijn er twee punten waar ik aan denk die anders zijn.
    1. het bereik van een vrouw is meestal hoger. Al zou het ook kunnen dat je als man les krijgt van een tenor en dat je zelf een bas bent (of omgekeerd).
    2. je (on)plezierig wordt van fysiek contact met een man of vrouw.

    Het bereik zal waarschijnlijk verschillen, het voorzingen van een oefening of lijn uit een lied zal door een vrouw waarschijnlijk een octaaf hoger gezongen worden. Zelf heb ik hier weinig last van, maar ik zou me voor kunnen stellen dat er mensen zijn die dit lastig vinden.

    In tegenstelling tot andere instrumenten is het bij zingen minder zichtbaar wat er met het instrument gedaan wordt. Technieken zijn dan soms ook lastig te verwoorden of aan de buitenkant te zien. Daarom zul je vooral bij ademhalingsoefeningen wel eens fysiek contact hebben met je leraar. Of om te voelen hoe deze handelingen zou moeten voelen of als de leraar bij jou voelt of je het goed doet. Ook heb je fysieke correctie als je constant wegzakt naar een verkeerde houding. Het zou kunnen dat je het onplezierig of onacceptabel vindt als een vrouw of juist een man dit doet.

    Kort samengevat.
    Er zijn kleine verschillen die vooral persoonlijk zijn. Ik denk dat je al blij mag zijn als je iemand hebt die zelf goed kan zingen, dit goed over kan brengen en waar je een klik mee hebt (en een goed tarief heeft).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top