Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard Zangles: ervaringen?

    Om met de deur in huis te vallen: ik kan niet zingen. Tenminste, niet bijzonder goed ... Nu heb ik een tijdje wat geprobeerd en een paar zanglessen gehad, wat op zich wel hielp. Nu begrijp ik dat aangezien ik er geen aanleg voor heb, nooit een fantastische zanger zal worden, maar het lijkt me toch leuk rond t kampvuur wat te kunnen zingen, of misschien een tweede stem in één van mijn bandjes te doen. Daarom wil toch maar weer wat zanglessen gaan volgen.

    Wie heeft er hier allemaal zangles? Wat zijn je ervaringen? Helpt het ook echt? Kun je zang echt leren, van valse kraai naar nachtegaal?

    Verder: heeft er iemand tips over hoe te beginnen? Wat zijn makkelijke nummers (in mijn geval vooral rock) om mee te beginnen met zingen / meespelen?

  2. #2

    Standaard

    Deze draad ga ik in de gaten houden. Zelf speelde ik veel liedjes van Jack Johnson op vakantie en mijn vader zei toen; alleen nog zingen en dan zou het compleet zijn. Als ik dat nu doe, kijken mensen me denk ik raar aan als in dat het niet goed klinkt. Ben het volkomen met ze eens want ik heb mezelf al eens opgenomen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  3. #3

    Standaard

    Sinds een maand of 6 heb ik zangles. Ik heb op het conservatorium ook wel koorzang gedaan als verplicht vak, maar dat hield zangtechnisch niets in gezien je met 50 man tegelijk (op maandag om 11:00 met kater) geen individuele aandacht kreeg.

    In mijn top 100 band zitten veel songs die gewoon 3 of 4 stemmig veel beter tot hun recht zouden komen. Tot maart dit jaar deden de leadzangeres en een persoon met 2e stem alles. Daarna heb ik ondertussen zangles genomen, en arrangementen gemaakt om met 4 man dit te verdelen. Dus in feite zangles met een heel duidelijk doel.

    Ik heb les in Groningen bij Jose Zwerink, dat is oa. een van de zangeressen uit "Vrouw Holland". Het is heel leuk om als je al veel muziekkennis hebt, met een 2e (3e/4e) insturment te beginnen imo omdat je al veel (theoretische) algemene kennis hebt en je niet vanaf nul hoeft te beginnen. Wel moest mijn gebruik van mijn stem vanaf de basis worden opgebouwd.

    In de eerste maand gingen we alle ademtechnieken, uitspraken, klanken adhv. songs en oefeningen behandelen. Meteen leerde ik op mijn eigen verzoek ook gelijk zingen met microfoon/monitor etc. in combinatie met mijn gitaarspel om zoveel mogelijk al die livesituatie na te bootsen. Daarna gingen we heel specifiek de nummers uit mijn repertoire bekijken qua arrangement en mijn ideale partij eruit zoeken.

    Kwam tot de maffe conclusie dat er veel meer met mijn stem te halen valt dan ik dacht, zo zing ik bv. de topnoten in sommige doobie brothers stukken met kopstem terwijl ik de donkerste stem heb van de hele club. Ik vond die hele hoge partijen altijd "gay", maar als je die topnoot strak en zuiver zingt icm. een gedubbelde partij een octaaf onder je en 2 middenstemmen is het echt kicken live. En het gaat de eerste paar keren soms minder maar na 10 optredens kun je in combinatie met wat basislessen zang echt hele toffe resultaten halen.

    Moet zeggen dat harmonisch inzicht in akkoorden wel een uitkomst voor mij is geweest, zo kan ik sommige partijen met lastige middenstemmen veel makkelijker analyseren en onthouden / inzetten. Beetje solfegeskills zijn ook goed om te ontwikkelen als je dit wilt doen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluesbreaker Bekijk bericht
    In de eerste maand gingen we alle ademtechnieken, uitspraken, klanken adhv. songs en oefeningen behandelen. Meteen leerde ik op mijn eigen verzoek ook gelijk zingen met microfoon/monitor etc. in combinatie met mijn gitaarspel om zoveel mogelijk al die livesituatie na te bootsen. Daarna gingen we heel specifiek de nummers uit mijn repertoire bekijken qua arrangement en mijn ideale partij eruit zoeken.
    Zingen met microfoon en monitor is wel een goed idee, geen flauw idee hoe dat is namelijk ... Sowieso is het enorm wennen je eigen stem te horen vind ik.

    Ik ben op zich wel aardig met dingen op gehoor doen (noten en harmonischen binnen akkoorden na-zingen zeg maar). Qua theoretische muziekkennis heb ik alleen de basis (nootjes lezen lukt net) en solflege is sowieso niet voor mij weggelegd, dus daar valt nog wat te verbeteren ...

    Goed om te horen dat er toch wel het één en ander mogelijk is. Ik heb ook een donkere stem en er zit een enorm gat tussen mijn gewone stem en kopstem, waardoor mijn toonbereik nogal gebrekkig is. Volgende week heb ik een proeflesje bij een nieuwe zanglerares, dus ben heel benieuwd.

  5. #5

    Standaard

    Iedereen kan zingen, je stemband is gewoon een spier die je (net zoals bij fitnis) kunt trainen door veel te zingen.
    Neem vooral les, een docent kan je vanalles leren over ademhaaltechnieken e.d.

    Indien het bovenstaande niet werkt, zorg ervoor dat je 2/3 pakjes sigaretten en wat whiskey per dag consumeert:
    http://www.youtube.com/watch?v=hXlzci1rKNM
    Laatst gewijzigd door Arvoitus; 3 september 2010 om 18:50

  6. #6

    Standaard

    en je moet vooral veel schijt hebben

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.288

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht

    Wie heeft er hier allemaal zangles? Wat zijn je ervaringen? Helpt het ook echt? Kun je zang echt leren, van valse kraai naar nachtegaal?
    Ik heb met een klassiek opgeleide zangeres gehokt, en gemerkt dat zingen inderdaad een techniek is. Je stem is een instrument wat je kunt leren beheersen. Zoek een zanglerares die bij je past en ga aan de slag!
    Mwa...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ANGC Bekijk bericht
    en je moet vooral veel schijt hebben
    Ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan in mijn geval ... Maar het helpt wel, paar biertjes vantevoren doet wonderen, al schijnt het minder goed voor je stem te zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    410

    Standaard

    Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als de topicstarter en ik zie dat er nog niemand is geweest die antwoord op deze vraag heeft gegeven:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Verder: heeft er iemand tips over hoe te beginnen? Wat zijn makkelijke nummers (in mijn geval vooral rock) om mee te beginnen met zingen / meespelen?
    Ook vraag ik mij af wat beter is om mee te starten. Privé- of groepsles.
    Hierbij de voor en nadelen die ik in gedachten heb bij groepsles.

    Nadeel: Groepsles heb je natuurlijk dat je het risico loopt niet om niet mee te kunnen komen, je juist voorop loopt met je vaardigheden of dat er dingen insluipen/onopgemerkt blijven omdat je minder aandacht krijgt dan bij privé les.

    Voordeel van groepsles is dat je kan leren van andere mensen en dat de kosten lager zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Nu enkele maanden zangles verder en het begint zowaar ergens op te lijken. Het is erg moeilijk vind ik, want de verschillen in mijn eigen oren 'tijdens het zingen' zijn subtiel, maar wanneer ik mezelf terughoor op oude en nieuwe opnames merk ik dat het wel echt beter wordt. Echter blijkt het consequent doorzingen lastig: sommige nummers (of stukken van nummers) gaan soms goed, soms erg slecht, soms een slechte of goede uithaal. Soms bijna willekeurig, soms consequent hetzelfde stuk. Lastig allemaal ... Maargoed, het is wel leuk om te doen, zolang er vooruitgang in zit!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top