Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34
  1. #11

    Standaard

    Deze werkt natuurlijk op 9v, maar zijn er ook kleine transformatoren om de buis op 100+ volt te laten werken. Volgens mij werken die blackstarpedalen ook zo toch?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gobius Bekijk bericht
    Deze werkt natuurlijk op 9v, maar zijn er ook kleine transformatoren om de buis op 100+ volt te laten werken. Volgens mij werken die blackstarpedalen ook zo toch?
    Ja, daar zit dan wel een AC voeding bij (zodat dit rechtstreeks de trafo in kan). Klein trafo'tje met een 6.3V aftakking voor 1 buis en wat hoogspanning hoeft niet duur te zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Bree
    Berichten
    297

    Standaard

    Zoiets bvb
    http://www.tube-town.net/ttstore/pro...-6-3-7-VA.html

    Niet van de uiterst kleinsten maar toch mooi om een 2 x ecc83 projectje mee te maken op volle spanning. Een volwaardige preamp als het ware.

    Of een 220 --> 9V trafo omdraaien.. Wel zwaar genoeg nemen..

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juli 2004
    Locatie
    Scherpenzeel
    Berichten
    131

    Thumbs up

    De valvecaster heb ik onlangs ook gemaakt met een oude Philips ECC83 erin. Ik heb nog een heleboel oude Philips buizen liggen en er zijn maar twee ECC83's die goed werken op 12V. Binnenkort ga ik een aantal 12au7 buizen aanschaffen(misschien klinkt dat nog wel beter) Een aantal weerstanden en condensatoren heb ik aangepast naar eigen smaak.

    Er zijn veel meningen over 'starved plate tube' pedalen, maar die valvecaster heb ik naast een DIY zendrive op mijn pedalboard liggen. De lead-gitarist van mijn band wil er nu ook één in plaats van zijn Trex Moller. Nuff said...
    Who do we think we are?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.326

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendrix Bekijk bericht
    Een aantal weerstanden en condensatoren heb ik aangepast naar eigen smaak.
    Welke en waarom?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juli 2004
    Locatie
    Scherpenzeel
    Berichten
    131

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Welke en waarom?
    De input condensator is van 47nF naar 10nF gegaan gevolgd door een 68K weerstand. 1M weerstand is 1M5 geworden. De volgende condensator 47nF werd 100nF met 680K naar aarding ipv 470K. De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan. De tone control heb ik weggelaten.

    En waarom..? De valvecaster heb ik getest met mijn Epiphone Riviera (ex-Moke) en een Vox Cambridge en ik was tevreden met het resultaat. Tijdens de laatste bandrepetitie heb ik een Tokai SG (met Iommi-humbucker) en Vox AD60vt over 2x12" cabinet gebruikt en klonk het perfect.
    Who do we think we are?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.326

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendrix Bekijk bericht
    De input condensator is van 47nF naar 10nF gegaan gevolgd door een 68K weerstand. 1M weerstand is 1M5 geworden. De volgende condensator 47nF werd 100nF met 680K naar aarding ipv 470K. De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan. De tone control heb ik weggelaten.
    Even kijken... De input cap verlagen heb ik al vaker gelezen, omdat de Valvecaster vrij donker kan zijn. 1M naar 1M5 is de ingangsimpedantie verhogen.

    47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen...

    Wat die laatste condensator doet weet ik niet...

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juli 2004
    Locatie
    Scherpenzeel
    Berichten
    131

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen...
    Misschien was mijn omschrijving wat onduidelijk, maar als je de layout van de originele valvecaster erbij houdt, wordt het wel iets duidelijker. De plaatsing van de onderdelen heb ik niet veranderd, alleen de waarden.
    Who do we think we are?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.326

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendrix Bekijk bericht
    Misschien was mijn omschrijving wat onduidelijk, maar als je de layout van de originele valvecaster erbij houdt, wordt het wel iets duidelijker. De plaatsing van de onderdelen heb ik niet veranderd, alleen de waarden.
    Daar heb ik het toch ook over? Ik probeer alleen te verklaren wat er veranderd is met je wijzigingen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Even kijken... De input cap verlagen heb ik al vaker gelezen, omdat de Valvecaster vrij donker kan zijn. 1M naar 1M5 is de ingangsimpedantie verhogen.

    47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen...

    Wat die laatste condensator doet weet ik niet...
    De input cap zal weinig doen voor de helderheid: de kantelfrequenties die je noemt kloppen gewoon hoor. Die C is puur voor het blokkeren van eventuele gelijkspanning op het ingangssignaal. In principe kan dit niet voorkomen bij een goed systeem, dus zou je hem weg kunnen laten. De ingangsimpedantie verhogen zorgt ervoor dat het signaal van het pedaal (of je gitaar) die daarvoor staat minder zwaar belast wordt, waardoor met name de lage tonen beter overeind blijven.

    De laatste condensator doet hetzelfde als de eerste: op de plate van de buis staat gelijkspanning, met daar 'bovenop' het signaal. De koppelcondensator haalt deze gelijkspanning weg, maar filter 'parasitair' ook wat lage frequenties weg. Grote condensatoren laten meer laag door, waar kleine wat meer laag filteren.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 8 september 2010 om 10:08

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top