Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard Lewa gitaar ombouwen

    Hallo allemaal,

    Dik een jaar geleden heb ik een oude (triplex) akoestische jazz-gitaar van gitaarmarkt gekocht. Hij zag er wel oké uit, en leek me goed te gebruiken om het een en ander aan te verbouwen.
    Doel: een semi-hollow bluesbakje van maken.
    De slagplaat, de brug en het staartstuk waren inbegrepen. Toen ik hem binnen kreeg zag hij er zo uit:


    Ik was helemaal in mijn nopjes toen ik hem in mijn handen had, want ik was op slag verkocht aan de vorm van het model! Echter, na een uitvoerige inspectie bleek dat er wel wat werk aan gedaan moest worden..

    De body en de hals waten wit gekwast, maar op sommige stukken zaten wel erg veel druipers.. De hals was amateuristisch genoeg voorzien van een te lange trussrod en de trussrod ingang was volgekit, waardoor de trussrod onbruikbaar geworden was. Tot overmaat van ramp zat er een gat aan de achterkant van de hals..en hij was zo krom als wat. (naar rechts)
    Ik kwam tot de -helaas- conclusie dat de hals onbruikbaar was..

    De body zag er wel goed uit, zonder noemenswaardige beschadigingen. Dit had de verkoper mij ook al laten weten. Het f-gat onder de slagplaat was alleen wat beschadigd.
    Afijn, na alle witte verf te hebben verwijderd kwam er een oude burst tevoorschijn:



    Vanaf toen wist ik dat het om een Lewa ging, aangezien de letters nog een beetje zichtbaar waren op het stuk tussen de brug en de hals.

    Ik wil er een semi-akoestische gitaar van maken. Ik ben bang dat stalen snaren teveel trekkracht hebben voor de body zoals hij nu is, daarom moet er een blok in de gitaar komen. Hopelijk benader ik daarmee deels ook het geluid van een semi-hollow. Een gat voor het element was zo gemaakt, evenals de gaten voor de potmeters. Spuiten had ik misschien beter wat later in het proces kunnen doen, maar ik kon het natuurlijk niet laten. Nu heb ik dit in mijn kamer staan:



    De volgende stap is echter het blok in de gitaar installeren. Hoe zal ik dit het beste aanpakken? Ik heb overwogen om het hele bovenblad eraf te halen. Dit zie ik mezelf eerlijk gezegd nog niet netjes doen.

    Nu denk ik eraan om de vorm van de neckpocket uit te steken tot een rechthoek, en deze dan door te boren. Vervolgens zou ik dan van bovenaf een blok in de gitaar kunnen zetten. Onderin de gitaar zit ook een massief stukje hout om het staartstuk te kunnen houden, daar zou het blok op kunnen hechten. De hals zou dan op de les paul manier ingelijmd kunnen worden (long-neck tenon ofzo?). Deze manier lijkt me op zich wel haalbaar.

    Hoe zouden jullie dit aanpakken?

    Alvast bedankt! En tosti-ijzer, dit is het topic dan

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Moet er wel een blok in? ik heb het nog niet gedaan maar de manier die jij beschrijft om er blok in te steken, lijkt me erg risky. Ik denk dat je meer succes hebt met de top eraf te halen, dan kan je overal goed aan enz...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Leuk projectje dit. De snaarspanning moet hij wel kunnen hebben mits je de hals weer goed terugplaatst en het onder en bovenblad nog goed vastzitten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2009
    Locatie
    Meerssen
    Berichten
    439

    Standaard

    hier heb ik op gewacht

    alvast veel succes

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Blok? Een balk à la ES-335? Lijkt me niet nodig. Ik heb een oud Combo (=Egmond) gitaartje, lijkt heel erg op deze, en dat houdt zich prima met 0.012 flatwounds, zelfs zonder pen in de hals (formaatje baseball-bat, dat wel...).

    Als je bang bent dat de top zal inzakken kun je een stapel onder de brug plaatsen. Je hebt een gat voor een humbucker gemaakt zie ik, via dat gat kom je er makkelijk bij natuurlijk.

    Maar als je echt voor een blok wilt gaan, lijkt mij juist de hechting blok-bovenblad erg belangrijk voor de klank en voor het tegengaan van feedback, dus dan kom je er niet onderuit om toch de top er af te halen lijkt mij.......

    Stapel gaat feedback trouwens ook al behoorlijk tegen!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Hee wat een leuke reacties allemaal zeg.
    Tsja Barno, je hebt natuurlijk wel gelijk. Het is erg riskant en eigenlijk ook een beetje van de zotte. Bovenblad eraf halen is wel een hele operatie..Ik sta er eerlijk gezegd wel van te kijken dat een balk blijkbaar niet nodig is. Jullie zullen daar ongetwijfeld gelijk in hebben. Dus dat is mooi, scheelt weer werk!

    En dan hebben we nog die ''stapel'''. Ik neem aan dat je daarmee gewoon een basis voor de brug bedoelt of zit ik er nu helemaal naast? Ik zit er nu wel een beetje mee dat ik zonder balk geen hout heb om de brug echt in te verankeren (komt trouwens een tune-o-matic van Saf op). Zou je me het principe van de stapel een beetje kunnen verduidelijken? Het lijkt me een tamelijk interessante optie.
    Bedankt allemaal!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard


    De stapel is een verbindingsbalkje tussen onder en bovenblad zoals bij een viool, cello etc. De tunomatic zou je eventueel op een los blokje kunnen monteren zoals ook wel bij hollowbody's gedaan wordt:

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard o, zit dat zó

    He Oigun!
    Dat ziet er wat anders uit dan ik verwacht had zeg. Ik heb gelijk even wat info bekeken op wikipedia, en dit lijkt me wel wat. Leuk om weer wat nieuwe dingen te weten te komen over trillingen van het bovenblad en de ideale plaats van zo'n stapeltje.
    Over dat voetje: Waarom dacht ik daar niet eerder aan?!...
    Ik ga meteen wat hout zoeken voor de brug. Als het goed is heb ik nog wat wenge, mahonie en esdoorn liggen. Esdoorn lijkt me wel wat, en steekt mooi af tegen het zwart. De bedoeling is om uiteindelijk ook een Esdoorn toets te gebruiken.

    Groeten,
    Jilles

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zelfs zo'n stapel is niet nodig, een gewone akoestische steelstring met element (zoals een gibson es 125 of es 140) heeft geen extra versteviging onder het klankblad, buiten 2 'zang'balken. Let wel dat je tijdens het plaatsen van het element geen balken hebt doorgezaagd, dan heb je wel een probleempje, want dan verdwijnt de sterkte van het klankblad. Hoewel ik vermoed dat om een triplex instrumentje gaat (niet slechts over triplex, ik hou enorm van de sound van een gibson es 125 !!! )

    Ik zou wel gaan voor een brug met grote voet, zoals oigun liet zien. Dat is zowat standaard op archtops.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Het is inderdaad een triplex ding, daarom was hij ook niet zo duur. Maar waar ik dan weer op kick, is dat deze gitaartjes van net na de oorlog waren. De fabrikant nam er een zooitje op zijn rug mee terwijl hij over de dijkjes naar de winkels fietste. Deze heeft zo misschien óók over zijn schouder gehangen!
    Met het zagen van het elementgat kon ik niet anders dan door die balkjes heen gaan. Ik heb ze weer gerepareerd met twee op maat gemaakte latjes esdoorn. Misschien dat ik het geheel nóg wat steviger kan maken..

    Die voet voor de brug gaat er zeker op komen Stijn, dat is wel een leuk klusje voor van het weekend.

    groeten!
    Jilles
    Laatst gewijzigd door Jilles; 1 september 2010 om 20:07

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top