Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 15 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 147

Discussie: Studio Monitoring

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Elektronisch veld wil ik nog inkomen, maar magnetisme?

    Voornaamste reden waarom gebalanceerde kabels minder problemen geven, is omdat het signaal gewoon en omgekeerd wordt meegestuurd. Daarna worden die 2 bij elkaar opgeteld, en moet je theoretisch 'niets' uitkomen, behalve de ruis. Die ruis wordt dan afgetrokken van het gewone signaal, en voila: het ruisvrije signaal. Die velden, dat was niet de oorspronkelijke bedoeling. Anders werden alle gitaarkabels zo gebouwd Trouwens, waar dient de 'massa' (sleeve op een TS-jack) anders voor?

    Elektrische of magnetische velden zijn bijzaken. Of hoe doe je dat in een gebalanceerde multicore kabel met 32 kanalen? Je denk toch niet dat de fabrikant er van uitgaat dat de 32 magnetische velden alles gaan tegenhouden, zonder interferentie?
    Laatst gewijzigd door MaximVMH; 28 augustus 2010 om 15:42

  2. #22
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Nee, jij hebt er echt niet het fijne van begrepen. Het electrische veld waar hier sprake van is, komt van alle apparatuur om ons heen. Dat levert brom en ruis.

    Het magnetische veld bestaat ook, daar is de werking van de pickup op gebaseerd.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 september 2007
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d ijssel
    Berichten
    164

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximVMH Bekijk bericht

    Voornaamste reden waarom gebalanceerde kabels minder problemen geven, is omdat het signaal gewoon en omgekeerd wordt meegestuurd. Daarna worden die 2 bij elkaar opgeteld, en moet je theoretisch 'niets' uitkomen, behalve de ruis. Die ruis wordt dan afgetrokken van het gewone signaal, en voila: het ruisvrije signaal.
    Bijna, het gaat zoals The Bertman op de vorige pagina zegt:

    Het werkt zo: signaal gaat door de plus-draad in fase, en door de min-draad in tegenfase. Ingestraalde brom en ruis straal op de plus en de mindraad in dezelfde fase. Bij de voorversterker aangekomen wordt de plus gewoon verstrkt, en de min in fase omgedraaid. Als je die twee signalen nu samenvoegt is het audiosignaal weer netjes in fase, en de ruis staat opeens in tegenfase, dus die heft zichzelf op.
    Zoals jij het hier uitlegt met eerst de ruis filteren en daarna pas van het signaal af te trekken geeft wat onnodig gedoe met de elektronica. Het gaat zo simpel als The Bertman het zegt: signaal reist in tegenfase door de kabel, ingestraalde interferentie staat in fase, en aan het einde van de kabel word een van de 2 aders weer in fase gedraaid, waardoor het signaal in-fase staat, en de interferentie uit-fase, en zichzelf uitdooft.

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Een electrisch veld heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het uitzoeken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ries89 Bekijk bericht
    Zoals jij het hier uitlegt met eerst de ruis filteren en daarna pas van het signaal af te trekken geeft wat onnodig gedoe met de elektronica. Het gaat zo simpel als The Bertman het zegt: signaal reist in tegenfase door de kabel, ingestraalde interferentie staat in fase, en aan het einde van de kabel word een van de 2 aders weer in fase gedraaid, waardoor het signaal in-fase staat, en de interferentie uit-fase, en zichzelf uitdooft.
    Neen hoor. De manier waarop The Bertman het uitlegt, betekent dat als maar 1 ader interferentie opvangt (of meer opvangt), en de andere ader niet(of minder), dat die interferentie aanwezig blijft.

    Overigens, de manier hoe er met een gebalanceerd signaal wordt omgegaan kan verschillen van toestel tot toestel (en vooral: de kwaliteit van het toestel). Er zullen sowieso apparaten zijn die de manier van The Bertman volgen, maar er zijn zéker ook apparaten die mijn manier volgen. En er zijn ook nog totaal andere manieren, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: het signaal wordt 2x (waarvan 1x omgekeerd) verzonden.

  6. #26
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Allebei de aderen vangen precies evenveel instraling op. Door dat signaal van 1 van die aderen omte draaien ben je vrijwel alle storing kwijt, in tegenfase wordt het uitgedoofd. Een andere manier van een gebalanceerd signaal bestaat er volgens mij niet.

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Een electrisch veld heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het uitzoeken.
    Iedere radiozender, iedere mobiele telefoon. Da zijn elektrische signalen, geen magnetische.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Bertman Bekijk bericht
    Allebei de aderen vangen precies evenveel instraling op. Door dat signaal van 1 van die aderen omte draaien ben je vrijwel alle storing kwijt, in tegenfase wordt het uitgedoofd. Een andere manier van een gebalanceerd signaal bestaat er volgens mij niet.
    Dan heb je een probleem wanneer een ader meer of minder 'straling' opvangt dan een andere ader. En dat is perfect mogelijk: een stroomkabel die naast de gebalanceerde kabel ligt, zodat 1 ader dichter bij de stroomkabel ligt.

    Nogmaals, er bestaan verschillende technieken om om te gaan met een gebalanceerd signaal. Zelfs van dezelfde fabrikant kunnen er toestellen zijn die anders omgaan met een gebalanceerd signaal.

  9. #29
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Nee, sorry, wat ik verteld heb is de normale, algemeen gangbare manier. Als jij andere manieren van balanceren weet, hoor ik dat graag, ben benieuwd.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Denk aan een stereo feed die iedereen krijgt en twee MORE ME kanalen. Dat zijn twee extra auxes die op een kanaal van de headphone distributer ingeplugd worden voor MORE ME.

    Dus je maakt een lekkere stereomix. Iedereen blij. En dan iemand (drummer & zanger ) MORE ME geven.

    Dus daar zoek je je koptelefoonsysteem op uit. De ART en Presonus zijn mooie exemplaren. De Behringer kan dat geloof ik ook. Let op. Ruis, geknetter e.d. is waarschijnlijk een kapotte kabel. Tenzij zo'n ding gewoon heel hard staat.

    Als je een hoofdtelefoonsysteem hebt met twee aansluitingen per kanaal kun je altijd je koptelefoon inprikken in het kanaal van de persoon die klaagt. Dan hoor je wat zij horen.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top