Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 15 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 147

Discussie: Studio Monitoring

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Heren, danku zeer voor alle waardevolle antwoorden en verklaringen!

    Roman, ik ga zeker eens naar die HP6 kijken, schijnbaar al leverbaar vanaf E130,-, prima bedrag!
    enkele vragen nog: die HP6 heeft 4 stereo ingangen. hoe heb jij deze verdeeld nu?
    die HA4700 heeft stereo in (zet ik de main mix op) en 4 auxingangen (hier stuur ik auxsends van de tafel heen, voor individuele instrumenten). er zit ook nog een "main/aux" balance knop op, die ik heelhandig vind! Mijn HA4700 hangt namelijk in de liveroom, en muzikanten kunnen zo hun eigen koptelefoonvolume, en zelfs toonregeling bepalen. EN ze kunnen zelf de balance tussen de mainmix en hun eigen signaal bepalen.
    Dat lijkt dan niet te kunnen met die HP6....
    ik zie 2 mogelijkheden: OF ik gebruik 1input voor de mainmix(mono) en 1 voor het auxgeluid(mono). en dat dan voor 4 groupen. OF ik ga aan de gang met de "controlroom" functie in nuendo en ga zelf stereo mixen maken. ik heb nog 20 uitgangen op mn interfaces beschikbaar, dus daarmee kan ik dat wel versturen lijkt me (helaas wel ongebalanceerd!).

    dan nog: De auxen op mn tafel zijn gebalanceerd (TRS) en de ingangen op de HA4700 dus ook (TRS). welke kabels gebruik ik dan het best in dit geval? het gaat om een lengte van 10meter. Waarom ik over "gebalanceerd" begon was omdat ik dat dacht als je een TRS-TRS kabel gebruikte (welke idd doorgaans stereo is) ik dacht dat je dan een gebalanceerd mono signaal kan versturen...

    PS ik ga idd eens een compressor zetten op dat roommicsignaal. dacht zelf ook al dat dat wel moet kunnen, maar wist niet of het gebruikelijk was. een ducker heb ik geloof ik niet, maar als compressor niet werkt kan ik die wellicht aanschaffen!

    BTW, dit is maar een gerucht, maar er is een kansje dat over niet al te lange tijd ik een andere live-room binnen het pand krijg voor de studio, welke dan een stukje groter wordt
    Laatst gewijzigd door skabouter; 27 augustus 2010 om 17:06

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman Bekijk bericht
    let wel op, de gebalanceerde signalen zijn in dit geval MONO.
    Daarom zitten er ook 2 ingangen op ...

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximVMH Bekijk bericht
    Daarom zitten er ook 2 ingangen op ...
    Joh... . .
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skabouter Bekijk bericht
    Roman, ik ga zeker eens naar die HP6 kijken, schijnbaar al leverbaar vanaf E130,-, prima bedrag!
    Hij is een 100 euro duurder ongeveer. En als jij het voor 130 kunt doen moet je meteen je slag slaan. Er zijn meer goede amps overigens. Deze heb ik toevallig EN is prima betaalbaar. Heb zoals geschreven ook de behringer gehad en die is allang de deur uit.

    enkele vragen nog: die HP6 heeft 4 stereo ingangen. hoe heb jij deze verdeeld nu?
    die HA4700 heeft stereo in (zet ik de main mix op) en 4 auxingangen (hier stuur ik auxsends van de tafel heen, voor individuele instrumenten). er zit ook nog een "main/aux" balance knop op, die ik heelhandig vind! Mijn HA4700 hangt namelijk in de liveroom, en muzikanten kunnen zo hun eigen koptelefoonvolume, en zelfs toonregeling bepalen. EN ze kunnen zelf de balance tussen de mainmix en hun eigen signaal bepalen.
    Dat lijkt dan niet te kunnen met die HP6....
    Dat kan allemaal. Zelfde functionaliteit. Je kunt een stereo main spoor en submixen naar elk kanaal sturen en die door elkaar mixen per kanaal.

    ik zie 2 mogelijkheden: OF ik gebruik 1input voor de mainmix(mono) en 1 voor het auxgeluid(mono). en dat dan voor 4 groupen. OF ik ga aan de gang met de "controlroom" functie in nuendo en ga zelf stereo mixen maken. ik heb nog 20 uitgangen op mn interfaces beschikbaar, dus daarmee kan ik dat wel versturen lijkt me (helaas wel ongebalanceerd!).
    Ja, doen! Nuendo kan maximaal 8 studio sends versturen. En je interface verstuurd deze wellicht al versterkt? Dan zijn het idd geen gebalanceerde signalen (meer) waarschijnlijk.

    dan nog: De auxen op mn tafel zijn gebalanceerd (TRS) en de ingangen op de HA4700 dus ook (TRS). welke kabels gebruik ik dan het best in dit geval? het gaat om een lengte van 10meter. Waarom ik over "gebalanceerd" begon was omdat ik dat dacht als je een TRS-TRS kabel gebruikte (welke idd doorgaans stereo is) ik dacht dat je dan een gebalanceerd mono signaal kan versturen...
    De verwarring ligt aan het feit dat zowel een stereo als gebalanceerd signaal van 3 touwtjes gebruik maakt. De stereo, echter, gebruikt naast de aarde een links en rechts signaal. De gebalanceerde draad gebruikt aarde, signaal en en 180 graden gedraaid signaal (uit fase). Eigenlijk moet ik zeggen: de apparatuur draait de fasen om. Het draadje blijft uiteraard gewoon het zelfde.
    Stereo en Gebalanceerd zijn dus 2 verschillende dingen afhankelijk van de aangesloten apparatuur. 10m gebalanceerd is prima te doen. TRS-TRS is dan wat je nodig hebt (als je geen XLR gebruikt) inderdaad.
    Laatst gewijzigd door Roman; 27 augustus 2010 om 19:45
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    De reden van een gebalanceerde leiding is even simpel als doeltreffend. Rond een draad waar een stoom over loopt heerst een klein magnetisch veld, wat die kabel gevoelig maakt voor storingen van buitenaf.

    Bij een gebalanceerde kabel heb je idd twee draden met een tov alkaar gedraaide fase, dus heffen de magnetische veldjes elkaar op en is de kabel zo goed als ongevoelig voor storingen van radio Moscou etc.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    j een gebalanceerde kabel heb je idd twee draden met een tov alkaar gedraaide fase, dus heffen de magnetische veldjes elkaar op en is de kabel zo goed als ongevoelig voor storingen van radio Moscou etc.
    Dat geloof je zelf toch niet?

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximVMH Bekijk bericht
    Dat geloof je zelf toch niet?
    Ik weet het zelfs zeker, rond een draad waar een stroom over loopt heerst een klein magnetisch veld en als die stromen tegengesteld zijn aan elkaar zijn die magnetische velden ook tegengesteld aan elkaar en dus heffen ze elkaar op. Dat is de reden voor een gebalanceerde kabel.

    Microfoons geven slechts enkele milivolts en een ongebalanceerde microfoonkabel van een meter of tien/twintig tussen de dimmerpacks en LS kabels pikt gegarandeerd een zootje storing op.

    Waarom denk je dat een lange gitaarkabel zoveel troep oppikt? Laatst had ik iemand in de studio met een 10 meter lange gitaarkabel, een bak herrie waar je u tegen zegt. Andere gitaarkabel, ook van 10 meter, zelfde bak herrie. Kabel gepakt van een paar meter, stil.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Han heeft volkomen gelijk, behalve dat het niet om magnetische maar om elektrische velden gaat.
    Het werkt zo: signaal gaat door de plus-draad in fase, en door de min-draad in tegenfase. Ingestraalde brom en ruis straal op de plus en de mindraad in dezelfde fase. Bij de voorversterker aangekomen wordt de plus gewoon verstrkt, en de min in fase omgedraaid. Als je die twee signalen nu samenvoegt is het audiosignaal weer netjes in fase, en de ruis staat opeens in tegenfase, dus die heft zichzelf op. Bingo.

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Magnetisme en electriciteit gaan hand in hand, een electrische stroom is immers het gevolg van magnetisme, tenzij het uit een accu komt. Maar daar is het ook eerst in gestopt door een dynamo welke werd gelijkgericht.

    Onze electriciteit wordt opgewekt met magneten en spoelen en een spoel is een opgewonden draad. Als je dus een stroom door een draad stuurt heb je rond die draad een magnetisch veld.

    Als je de zaak omdraait en een wisselend magnetisch veld om die draad creëert krijg je een electrische stroom. En dynamische microfoon is een dynamo, een electrische gitaar in feite ook omdat de bewegende stalen snaar een wisselend magnetisch veld veroorzaakt. Dit is dan sterk versimpeld, maar in principe werkt het zo, net als de tines van de Rhodes het magnetisch veld laten bewegen en de toonwielen van de Hammond doen precies hetzelfde.

    Een Les Paul met nylon snaren valt niet te versterken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Sorry Han, een magnetisch veld en een elektrisch veld zijn niet hetzelfde. Ik weet wel wat je bedoeld, maar het zijn echt verschillende dingen, al zijn ze familie van elkaar. Pickups werken idd met een magnetisch veld. Instraling is een electrisch verschijnsel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top