Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 147

Discussie: Studio Monitoring

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Studio Monitoring

    Hey allen!
    Ik zit met een probleempje in mn studio, met betrekking tot mn headphones systeem.
    Ik werk veel samen met een band met goeie muzikanten, die hoge eisen aan de koptelefoonmix stellen. Ik krijg het alleen niet goed!

    ik zit met:
    - altijd wat basisruis, zeker op de auxgeluiden
    - de koptelefoongeluiden zijn mono (alles in het midden dus!)
    - ieder instrument apart klinkt gewoon goed, ook de drummix. maar de hele band tegelijk wordt een brei!
    - teveel direct geluid.

    De installatie is ook erg crap, meer dan een Behringer HA4700 met 6 goedkope (semi) open headphones is het niet! ook zijn de kabels ongebalanceerd.

    De band in kwestie oefend vaak in mn studio, en wil ook oefenen met koptelefoon, en is bereid om er geld in te gaan steken, wat ik dan mag regelen!

    Wat doe ik?
    - Is een duurdere (niet-behringer) koptelefoonversterker aan te raden?
    - goede gesloten headphones kopen lijkt me duidelijk!
    - de auxsends van mn tafel zijn gebalanceerd, moet gebalanceerd gaan bekabelen neem ik aan?
    - Is het aan te raden om te monitoren vanuit mn DAW? er zit een "control-room" optie in, maar heb ik nog nooit gebruikt. hierin kan je geloof ik headphonemixen maken en verzenden right? kan dit dan ook stereo? zodat de headphonemixen ook stereo worden?

    Nog meer tips?
    Graag jullie input danku!

    PS: nog een vraag:
    ik heb een roommic in de live-room om te communiceren met de band.
    gesprekken verstaan in die ruimte gaat prima, maar er zit een groot verschil tussen stemvolumes en instrumentgeluiden. soms moet ik hem erg hard zetten om mensen te verstaan, maar schrik ik me dan dood als de drummer ineens gaat roffelen. Wat te doen?
    een mic naast de drummer zetten helpt niets, de verhouding tussen stem en drum is nog erger dan.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Kun je geen goedkope mangpaneeltjes aanschaffen Arjen en dan vanuit je CR paneel die dingen voeden zodat men zijn eigen stereo mix kan maken? Eventueel kun je dan met een stereo aux zelf een drummix maken en die naar twee kanalen van die paneeltjes sturen.

    En het laatste probleem los ik op met een Behringer Intellifex, een noise gate die je ook als ducker kunt gebruiken door simpel een knopje in te drukken. Hij werkt dan andersom en gaat dicht bij een bepaalde instelbare grens. Als iemand staat te praten is hij open, bij de eerste klap op de drums of een gitaarstroke is hij in een paar miliseconden dicht en gaat weer open als het stiller wordt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skabouter Bekijk bericht
    Hey allen!
    Ik zit met een probleempje in mn studio, met betrekking tot mn headphones systeem.
    Ik werk veel samen met een band met goeie muzikanten, die hoge eisen aan de koptelefoonmix stellen. Ik krijg het alleen niet goed!
    Je zult niet de eerste zijn. Het hele foldback systeem is vaak de budgetsluiter bij mensen die een "studio" willen beginnen.

    Okay:
    -Aux uitgangen is altijd mono op een mono spoor. Je kunt die ding niet per kanaal naar links/rechts schuiven dus je zult nooit een stereo spoor krijgen zoals je wilt. Overigens is mono soms juist beter voor de spelende muzikant.
    - Neem gesloten koptelefoon indien de mix niet goed hoorbaar is.
    - Zorg voor een goede koptelefoon versterker die het juiste aantal wattage kan versturen. Ik heb zelf een presonus HP6, dat kreng BLAAST 150mwatt per kanaal en daar heb je dan 6 van, zonder vervorming. Heb ook een behringer ding liggen, dat is echt prutsspul in dit geval. Forget about that.

    DUS:
    - Is een duurdere (niet-behringer) koptelefoonversterker aan te raden?
    JUP!
    - goede gesloten headphones kopen lijkt me duidelijk!
    ja, ook
    - de auxsends van mn tafel zijn gebalanceerd, moet gebalanceerd gaan bekabelen neem ik aan?
    Een mic signaal is (KAN) gebalanceerd (zijn), een headphone (line) signaal niet. Daar spreek je dan van Stereo (2 gescheiden signalen, links en rechts)
    - Is het aan te raden om te monitoren vanuit mn DAW? er zit een "control-room" optie in, maar heb ik nog nooit gebruikt. hierin kan je geloof ik headphonemixen maken en verzenden right? kan dit dan ook stereo? zodat de headphonemixen ook stereo worden?
    Sure! Weet niet wat je gebruikt, maar ik gebruik dan Nuendo met de "studio" functie welke niets anders is dan STEREO headphone signalen (gescheiden mixer!). Werkt fantastisch.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman Bekijk bericht
    Een mic signaal is (KAN) gebalanceerd (zijn), een headphone (line) signaal niet. Daar spreek je dan van Stereo (2 gescheiden signalen, links en rechts)
    .
    Zou je dit even willen toelichten, want ik snap hier niets van. Stereo en gebalanceerd zijn twee heel verschillende zaken, die niets met elkaar te maken hebben.
    Een linesignaal kan best gebalanceerd zijn. Alleen moeten de apparaten dat ook allebei zijn, zowel je tafel als je koptelefoonversterker.
    Een headphonesignaal is geen linesignaal. Een headphonesignaal is een licht luidsprekersignaal. Luidsprekers zijn idd nooit gebalanceerd.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 september 2007
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d ijssel
    Berichten
    164

    Standaard

    Het volume verschil met de mic in je opname ruimte tussen stem en muziek is gemakkelijk op te lossen door er een compressor op te zetten. Doen veel studio's.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ries89 Bekijk bericht
    Het volume verschil met de mic in je opname ruimte tussen stem en muziek is gemakkelijk op te lossen door er een compressor op te zetten. Doen veel studio's.
    Maar je zit als technicus ook met een microfoon om met de muzikanten te praten en als je compressie op de TB microfoon zet in de opnameruimte ben je ongeveer verplicht om zelf ook een koptelefoon te gebruiken omdat het binnen no time rondzingt als je het op de studio luidsprekers zet. Want ik werk meestal zonder koptelefoons, mensen moeten spelen zoals ze dat gewend zijn.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 september 2007
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d ijssel
    Berichten
    164

    Standaard

    Dat klopt, maar de meeste studio's (waar ik werk/gewerkt hebt) gebruiken voor het grootste deel koptelefoons. En omdat skabouter het ook over een koptelefoon systeem heeft lijkt een compressor me een goede optie. In de talkback systemen die ik ken duckt (ducked?) de TB microfoon in de CR het geluid dat uit de recording room komt, om feedback op de CR mic te voorkomen.
    Laatst gewijzigd door Ries89; 27 augustus 2010 om 13:12

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Om te beginnen:

    1. Een goede mono-mix is moeilijk. Als je er problemen mee hebt, kan je inderdaad beter stereo gaan.

    2. Gesloten hoofdtelefoons kunnen helpen, maar half-gesloten moet eigenlijk lukken.

    3. Het is niet omdat elk instrument afzonderlijk goed klinkt, dat de mix daarom goed klinkt. Een instrument moet je mixen in functie van het geheel, niet in functie van het instrument. Neem nu een gitaar: vaak moet je wat low wegdoen, waardoor ie minder klinkt, om er voor te zorgen dat de basgitaar beter hoorbaar is. Je maakt de gitaar dus 'lelijker' om de mix beter te doen klinken.

    4. Ik gebruik zelf een Behringer HA-4700, niets mis mee. Geen last van ruis of modderige mixen.

    5. Zeker kijken of je kan mixen vanuit je DAW, en of je stereo kan mixen.

    6. De Behringer HA-4700 heeft gebalanceerde ingangen. Als jouw interface gebalanceerde uitgangen heeft, is het zeker de moeite waard gebalanceerde kabels te gebruiken

  9. #9

    Standaard

    let wel op, de gebalanceerde signalen zijn in dit geval MONO. Je hebt dus 2x mono nodig om stereo te krijgen. Dit zijn de inputs, de outputs (headphone) zijn stereo. Ook 3 touwtjes, maar een ander type signaal.

    Google om het begrip gebalanceerd/balanced/synchrone te begrijpen.

    Verschillende signalen, begrijpelijk lastig in eerste opzicht.

    Een goede headphone amp bewijst zich redelijk eenvoudig.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Oftewel, als je de koptelefoons stereo wilt doen, kost je dat twee auxen per kopto. Dan hangt het van het aantal aux-sents af hoeveel verschillende mixen je kan maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top