Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1

    Standaard Gedeeltelijk schuren van een gitaar?

    mijn excuses als deze vraag al een keer is gesteld, maar ik kon niets vinden met de zoekfunctie.

    Sinds een paar maanden ben ik een blije eigenaar van een MonkeyLord ML-1, een erg leuk gitaar project, waarbij het de bedoeling is dat je de gekochte gitaar naar eigen smaak aanpast.

    Ik heb al het een en andere veranderd, waaronder de electronics en de pickups, maar ik wilde nu eens met de body aan de slag.

    De gitaar ziet er als volgt uit:


    Het is een vrij donkere lak(?) waar je het hout net doorheen kan zien.
    Ik wil het hout meer naar voren laten komen, in het midden moet het een stuk helderder worden, de zijkanten van het voorblad mogen vrij donker blijven (ik wil dus alleen het voorblad bewerken).

    Kan dit door een fijne grit schuurpapier te pakken en voorzichtig te gaan schuren, of zijn hier betere manieren voor?

    Of weten jullie een mooiere finish die niet al te moeilijk/duur is?

    Alvast bedankt


    p.s. nog een beetje info:
    Body Colour/Finish: Thru Black Satin
    http://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml1/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Aargh! Ik kan er niet aan doen maar ik vind zo'n reversed headstock berelelijk. Nuja dat zal een kwestie van smaak zijn.
    Aangezien je gitaar zo al wat laat doorschijnen zou het kunnen lukken door te schuren met een fijn grit, maar let toch maar op want je zit al snel op het blanke hout (ik spreek uit ietwat teveel ervaring de laatste tijd).
    Mogelijkheid 2 zou zijn alles eraf en stainen, dan maak je't zo donker als je wil
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Ik vrees dat de kans groot is dat dit niet zo gaat werken. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat de kleurlaag in de onderste laklaag zit (of zelfs dmv beits direct op het hout zit) en dat de bovenste laag of lagen bestaan uit blanke lak. In dat geval bereik je met het schuren dus helemaal niets...

    Verder hangt het te verwachten resultaat ook nog af van de gebruikte lak op de gitaar. Het is best mogelijk dat die zo hard is, dat je weinig bereiken zal. Op dit forum vind je genoeg vragen over het verwijderen van dergelijke laklagen, schuren is daarbij meestal geen oplossing.

    Ik zou als ik de finish zou willen veranderen op een gitaar, de oude finish helemaal verwijderen, dus terug naar blank hout en dan opnieuw de gewenste laklaag opbouwen. En ja, dat is inderdaad niet iets wat je even snel doet helaas...

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de reacties,

    Het ligt er dus aan wat voor soort finish er op zit...maar hoe kom ik daar achter?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Ik ga mee met de eerdere reakties. Waarschijnlijk zit hier een laag PU lak/ 2k lak op, snoeihard en alleen maar goed voor 100 jaar bescherming. Om een soort van sunburst te creeren heeft het geen zin om te gaan schuren op de manier die je voorstelt. Het hout zal gestaind zijn en daarna gelakt. Je gaat het dus niet lichter maken door de schuren. En afhankelijk van de diepte van de stain moet je flink in het blanke hout schuren ook om de stain lichter te maken...
    Ik heb iets dergelijks gedaan met een ibanez. Helemaal blank schuren met bandschuurmachine korrel 60 en fijnere grids als je er genoeg af hebt . En dan zelf stainen en opnieuw blank lakken.
    Vergis je niet, dit is geen gemakkelijk karwei en zal waarschijnlijk helemaal geen verbetering van het uiterlijk gaan opleveren..Mijn voorstel als je het toch echt wil: Bespaar je misschien de ontzettende ellende van het schuurwerk en pak een nieuwe kale identieke body en stain die zelf en ook zelf aflakken. Dan is het meer je eigen ding een veel leuker om te doen en waarschijnlijk beter om aan te zien als het klaar is.

  6. #6

    Standaard

    Ik wil de gitaar wel een beetje orgineel houden, dus een nieuwe body heb ik liever niet.

    Als een burst zo lastig te maken is, dan vind ik zoiets als die ook wel gaaf:
    http://www.youtube.com/watch?v=3oOdscLwHKM
    dat is de zelfde gitaar als ik heb, maar dat het hout wel goed zichtbaar.

    Is dat gewoon een kwestie van flink schuren en dan lakken?

    Als er een stukje hout vanaf wordt geschuurd is het niet zo'n probleem, de body is verschrikkelijk zwaar:P

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    In het filmpje lijkt het meer op een afwerking met olie. Of het is een erg dunne mat finish

    Maar ik denk dat je echt de hardheid van zo'n laklaag onderschat. Zo'n 2k lak is niet even een kwestie van flink schuren... Dat gaat een hoop schuurpapier kosten (eigenlijk gewoon niet te doen). Je kan dan beter met een verfbrander gaan werken en dan is het weer oppassen dat je het onderliggende hout niet verbrand.

  8. #8

    Standaard

    Dus het advies is nog steeds: niet doen?

    En als ik zo koppig ben om het wel te doen, dan moet ik een verbrander pakken, en krabber, en rustig als er af krabben?
    Zodra ik dat gedaan heb, de voorkant stainen, en schuren tot het licht genoeg is?

  9. #9

  10. #10

    Standaard

    Je zou hem wel redelijk simpel een ander kleurtje kunnen geven door hem te spuiten, maar dat voldoet niet aan jou wensen denk ik?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top