Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 678
Weergegeven resultaten: 71 t/m 79 van 79
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Blokking distortion ontstaat als het AC boven de roosterruimte uit gaat komen. Het rooster gaat dan als gelijkrichter werken en kapt de positive signaalhelft af. De buis is dan volledig in geleiding en meer dan dat kun je niet bereiken, hoeveel positiever je ook gaat.
    Ok bedankt Frans, Het eerste deel snap ik. Wat blocking distortion betreft is dus eigenlijk de normale distortion die je uit een buis haalt (de grid zo negatief dat het boven de max anode spanning uitkomt en dus clipt) alleen dan zo extreem dat hij bijna de hele positieve kant van je signaal clipt?

    Het boek heeft het verder nog over het het laden en ontladen van de condensator en daardoor treed blocking distortion op. Misschien iemand die het boek heeft die het uit kan leggen wat er precies bedoeld wordt daar?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok bedankt Frans, Het eerste deel snap ik. Wat blocking distortion betreft is dus eigenlijk de normale distortion die je uit een buis haalt (de grid zo negatief dat het boven de max anode spanning uitkomt en dus clipt) alleen dan zo extreem dat hij bijna de hele positieve kant van je signaal clipt?

    Het boek heeft het verder nog over het het laden en ontladen van de condensator en daardoor treed blocking distortion op. Misschien iemand die het boek heeft die het uit kan leggen wat er precies bedoeld wordt daar?
    Het is de normale distortion, maar het verhaal erna is mij niet helemaal duidelijk.

    De buis is ingesteld op een bepaalde BIAS spanning (negatiev grid spanning tov. de kathode).
    Daar tel je het AC signaal bij op. Als de som richting 0 gaat, dan gaat het rooster ook geleiden op dat laatste stukje en gaat stroom trekken. echter je zal niet boven de 0V komen met het signaal, omdat de grid alleen maar meer gaat geleiden en dus in feite optreedt als een gelijkrichter. Het signaal wordt afgekapt. Als je nu een grid stopper ervoor doet, zal er een spanning over die weerstand vallen waardoor het signaal op de grid weer daalt. Hierdoor krijg je een soft clipping effect.
    Als de voedingsspanning ontoereikend is en het signaal groot genoeg, dan zou er een situatie kunnen ontstaand dat er meer spanning over de anode weerstand valt als dat er voedingspanning is. Dan wordt het signaal hard afgekapt (hard clipping bij de positieve deel van de pulse).
    Als nu de som negatiever wordt (bias + signaal) kan het zijn dat je onder de minimale bias spanning van de buis komt. Op dat moment geleidt de buis helemaal niet meer omdat hij is afgeknepen. Echter door de krommen van de buis zal dit geleidelijk bereikt worden. Dus ook een vorm van soft clipping.

    Het is best de moeite om eens te experimenteren met een pre-amp stage die best veel signaal krijgt (bijv. 10v pp) en dan de buis heel koud af te stellen (rond -4V oid). Door de toevoeging van het signaal wil de grid tussen de +1 en -9V bewegen. Het eerste zal voor een deel blocking worden (of een weerstandje op de grid zetten). Het laatste zal de buis dicht knijpen.
    Nico


  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Dat laatste is wat ik bedoelde nico. Maar ik denk dat ik het niet begrepen heb. Stel dat je onderstaande stage zou nemen, dacht ik dat wanneer je bijvoorbeeld grid spanning naar -6v haalt dat de buis afknijpt omdat als je lager dan -6V gaat je voorbij de 220v anode spanning gaat. Maar het is dus omdat je onder de minimale bias spanning van de buis komt.
    willekeurige afbeelding van internet:


    maar dit is ook de manier hoe je distortion krijgt in je versterker. Dus blocking distortion is eigenlijk een extreme versie van 'normale' distortion.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 11 juli 2011 om 19:53
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dat laatste is wat ik bedoelde nico. Maar ik denk dat ik het niet begrepen heb. Stel dat je onderstaande stage zou nemen, dacht ik dat wanneer je bijvoorbeeld grid spanning naar -6v haalt dat de buis afknijpt omdat als je lager dan -6V gaat je voorbij de 220v anode spanning gaat. Maar het is dus omdat je onder de minimale bias spanning van de buis komt.
    willekeurige afbeelding van internet:


    maar dit is ook de manier hoe je distortion krijgt in je versterker. Dus blocking distortion is eigenlijk een extreme versie van 'normale' distortion.
    extreem suggereert een verlengde van. Ik zou het een andere vorm van willen noemen. Vergelijkbaar trouwens met diode clipping. Dus keihard afkappen van signaal.
    Nico


  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Oke bedankt! Ik vind het echt geweldig interessant om de materie te lezen maar het is af en toe wel moeilijk om het te 'zien'. In hoofdlijnen kan ik het allemaal wel volgen wat er gebeurd en wat waar voor dient, maar als me nu gevraagd wordt om een gainstage te ontwerpen met een bepaalde versterking en frequentiebereik heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb ook het idee dat er heel veel verschillende manieren zijn om op hetzelfde uit te komen, zo bijvoorbeeld de treble boosten (of het laag wegsnijden). Er staan een hoop verschillende manieren in het boek om dat te doen.
    Dat 'zien' is dat een kwestie van ervaring opdoen of moet ik meer informatie opzoeken betreffende de onderwerpen om de materie beter te kunnen begrijpen?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 11 juli 2011 om 21:50
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Thiez, misschien is dit leuk.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Bedankt frans! dat is zeker duidelijk ja. Ik moet voor mezelf ook nog een keer een scoopje en een toongenerator aanschaffen. Dat geeft echt heel veel duidelijkheid over wat er nu precies met je signaal gebeurd. Het lijkt me heel leerzaam om een keer me 1 buis (2 gekoppelde gainstages) een toongenerator en een scope een dagje te gaan spelen en kijken wat nou precies allemaal gebeurd met het signaal over een bepaald frequentie bereik.
    Je ziet wel dat bij het uitgangsignaal de toppen minder vloeiend afvlakken dan bij ingang.
    En wat is precies die cross-over vervorming?

    Je ziet in dat boek ook van die mooie bode-diagrammen over frequentie verloop ten opzichte van de versterking. Hoe zou je die diagrammen kunnen simuleren? Weet iemand of dat met multisim gaat?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    En wat is precies die cross-over vervorming?

    Bij een pushpull eindtrap werken de buizen niet gelijktijdig maar nemen ieder een halve top van de sinus voor hun rekening. Rond de nullijn neemt de ene buis dus over van de andere buis. Als dat niet helemaal vloeiend gebeurt krijg je zo'n knikje rond de nullijn. Het kan nog veel erger hoor. Dit geldt trouwens net zo goed voor transistor eindtrappen, daar is de overgang zelfs nog scherper dan bij buisjes.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ok bedankt! weer wat geleerd
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top