Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 79
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Hier klopt echt niets van...
    Leg uit!
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  2. #22

    Standaard

    De ingangs impedantie is geen 10K, de spanning gaat niet via 1M naar ground en er gaat al helemaal geen 99mA de buis in.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Bree
    Berichten
    297

    Standaard

    (ik zal maar zeggen wat niemand anders doet zo te zien)

    Wat is het dan wel?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je komt dan de anodeweerstand tegen welke voor wisselspanning aan massa ligt. De andere kant op kijk je door de buis en daarmee in serie staande kathode weerstand mits niet overbrugt door een cap, die is nagenoeg nul voor het signaal.
    Dus in dat plaatje is Rp de anode weerstand ?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ja Rp is anode weerstand. sorry voor verwarring. De Rp stond al bij het plaatje, zo van internet geplukt. Normaal is het Ra.
    Maar ra is ook weer de interne weerstand van de buis. Moeilijk moeilijk, in het boek gebruiken ze hoofdletters en kleine letters zoals nico al zei.

    @guitarnijboer, zou je misschien uitleg kunnen posten hoe het wel is?
    Ik zie dat ik foutje heb gemaakt in mijn post. Ik bedoel 99mV ipv 99mA. die 99mV haalde ik uit de berekening van nico.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 25 augustus 2010 om 14:39
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #26

    Standaard

    De ingangsimpedantie is de 'weerstand' die de signaalgever in dit geval ziet t.o.v. massa. Dit is eerst een 10K weerstand die in serie staat met de signaallijn. Daarna is er een 1M weerstand naar massa.

    Natuurlijk heb je ook nog een ingangsimpedantie van de buis zelf (er loopt een zeer kleine roosterstroom en de capaciteit Cgk, maar dat wordt in de praktijk verwaarloost.

    Je kunt dus voor de ingangsimpedantie uitgaan van 10K + 1M wat dus eigenlijk gewoon neerkomt op 1M

    99mV klopt.

    De 1M weerstand Rg dient er niet voor om het ingangsignaal naar massa af te voeren, maar om het gelijkspanningspotentiaal van het rooster op 0 volt te brengen. Zonder deze weerstand zou de ingang zweven. Door de zeer kleine roosterstroom die er loopt kan de weerstand erg hoog worden gekozen. Immers: als er geen stroom door een weerstand loopt is het potentiaal op beide zijden van de weerstand gelijk. (wet van ohm)

    Het ingangsignaal wordt dus niet kortgesloten maar staat dus over de 1M weerstand.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ok dus voor de ingangsimpedantie van de volgende gainstage ga je kijken wat er tussen de output van deze staat en de aarde? (wat in mijn ax84 ampje neerkomt op een koppelcondensator en een gainpotmeter)

    Hoe zou ik nu kunnen berekenen wat het voltage word op de output van deze gainstage?
    Er gaat 99mV de buis in, stel dat de buis 50x versterkt, en uitgangsimpedantie is bijvoorbeeld 70k. Dan kan ik door middel van die gegevens de output uitrekenen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #28

    Standaard

    als ie 50 x versterkt is het gewoon 50 x 99mV.

    De uitgangsimpedantie en/of ingangsimpedantie van de volgende trap is belangrijk om de versterkingsfactor zelf uit te rekenen.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ok ik ga rustig verder lezen in het boek. Word vast nog wel behandeld.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #30

    Standaard

    Om het echt te begrijpen moet je je realiseren dat de + van de voeding voor wisselspanningen aan de massa zit. Er zit immers een elko tussen die wisselspanningen kortsluit. (voedingselko)

    Om het nu eenvouding te maken kun je een schema voor wisselspanning tekenen. Hierbij gaat alles wat aan de + zat nu naar massa. Dit maakt voor wisselspanningen niet uit.

    Als je dit doet zie je direct dat Ra en de buis parallel staan aan de uitgang van de trap en de ingangsimpedantie van de volgende trap daar weer aan parallel staat.

    Bij Ra // Zi (van de volgende trap) geld dus dat hoe kleiner de impedantie van de volgende trap, hoe kleiner Ra wordt en dus hoe kleiner de versterkingsfactor.

    // = parallel aan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top