Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 79
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard "Designing tube preamps for guitar and bass" vragen topic

    Er zijn hier meerdere mensen die in het bezit zijn van het boek 'designing tube preamps for guitar and bass' van Merlin Blencowe.
    Ik ben hier sinds kort in begonnen ook en heb het met nico en G.G. welleens gehad om een vragen topic te openen over dit boek. Ik zag dat dit nog niet gebeurd was dus bij deze doe ik het.
    Als je dus bezig bent met dit boek en je komt ergens niet uit kun je hier de vraag stellen.

    Ik zit momenteel op blz. 30. Een stuk over input en output impedantie. Ik heb het stuk al paar keer gelezen maar ik 'zie' het niet waar ze het nu over hebben. Wat is nu 'the circuit being driven' en wat 'the driving circuit'?
    Kan iemand mij hier hetgene wat beschreven word in het boek uitleggen dat ik voor me zie wat er gebeurd?

    Ik weet dat impedantie een begrip is wat de frequentie afhankelijke weerstand aanduit van bijvoorbeeld een condensator.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Goed initiatief!

    De schrijver heeft ook een website hier: http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

    En voor wie het boek (nog) niet heeft (zoals ikzelf), het eerste hoofdstuk, inclusief het stukje over de impedantie staat online:

    http://www.freewebs.com/valvewizard1...Gain_Stage.pdf
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ah kijk das handig voor mensen die het boek niet hebben. Het staat op blz 31 zie ik ipv 30.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik zit momenteel op blz. 30. Een stuk over input en output impedantie. Ik heb het stuk al paar keer gelezen maar ik 'zie' het niet waar ze het nu over hebben. Wat is nu 'the circuit being driven' en wat 'the driving circuit'?
    Kan iemand mij hier hetgene wat beschreven word in het boek uitleggen dat ik voor me zie wat er gebeurd?
    Zoals de tekst het zegt. Het circuit dat aangestuurd (dus de volgende trap) wordt en het circruit dat aanstuurt (de zendende trap).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik weet dat impedantie een begrip is wat de frequentie afhankelijke weerstand aanduit van bijvoorbeeld een condensator.
    Dat is de impedantie van een condensator. Maar je hebt ook de impedantie van een spoel (ook frequentie afhankelijk).

    Maar er is ook de uitgangsimpedantie en de ingangsimpedantie.
    Deze kun je vergelijken met de weerstand die een bron "ziet" als de keten rond is.
    Stel je hebt een gitaar element met een impedantie van 10K. Je hebt een ingangsimpedantie van bijv. 1M op de ingang van de versterker trap. Beide vormen een kring waardoor stroom loopt. De spanning van een enkelspoel element is rond de 100mV. Dat betekent dat de stroom (0.1 / [1000000 + 10000] = 99nA (nano ampere). De spanning op de ingang zou dan rond de 1000000* 0.00000099 = 99mV zijn.

    Bij de uitgang moet je kijken naar de impedantie van de anode weerstand, de interne weerstand, de kathode weerstand en hoe deze zijn geschakeld). De Ra kun je gewoon berekenen adhv de buis instelling. De anode weerstand staat parallel aan de Ra + Rk omdat bij wisselspanning de voeding ahw een weerstand van bijna 0 ohm heeft en de Anode weerstand ahw aan GND hangt (let wel alleen voor AC).
    In het voorbeeld komen ze tot een weerstand van rond de 41K. Je zou dus het Driver circuit kunnen vervangen voor een gitaar element (in gedachte) met een impedantie van 41K dat bijv. een signaal afgeeft van 5V of 10V (afhankelijk van het ingangsisgnaal). De koppeling naar de volgende trap loopt via een koppel kondensator met een variabele weerstand (Z = 1 / (2 x PI x C x f) afhankelijk van de frequentie. die staat in serie met een 1M weerstand (de ingangs impedantie van de volgende trap; bijv. de 1M potmeter) en je hebt weer een kring waarbij je kunt berekenen wat er van je signaal overblijft. Enz enz.
    Vergeet ff het Miller effect. Eerst dit begrijpen en de Thevenin schema's.
    Nico


  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Goed initiatief!

    De schrijver heeft ook een website hier: http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

    En voor wie het boek (nog) niet heeft (zoals ikzelf), het eerste hoofdstuk, inclusief het stukje over de impedantie staat online:

    http://www.freewebs.com/valvewizard1...Gain_Stage.pdf
    Cool topic.

    Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft. Ik vind het een subliem boek, maar heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut (die eigenlijk voor 99% met hifi bezig is).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    ....heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut .....
    Als ik het daarna ff mag lenen hoef je het idd niet te scannen wat mij betreft

    Sorry, kon het niet laten. Het moest er gewoon uit dus hoef het niet te lenen hoor.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 24 augustus 2010 om 21:26
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Cool topic.

    Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft. Ik vind het een subliem boek, maar heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut (die eigenlijk voor 99% met hifi bezig is).
    Vind ik idd goed plan om niet alles van dit boek te publiceren. Het boek is niet duur en zeker het aanschaffen waard!



    @nico, Bedankt alvast voor de uitleg. Even om te checken of ik het nu goed begrijp:


    een element leverd bijvoorbeeld 100mV. Het heeft een impedantie (weerstand) van 10k.
    Dit komt de versterker binnen en staat in principe via de 1M ingangsweerstand naar gnd.
    Dit geeft de ingangimpedantie zoals jij die uitrekende wat er voor zorgt dat er 99mA de grid van de buis binnen gaat. Hier word deze versterkert.
    De uitgangs impedantie is in principe de vervangingsweerstand van het blauw omrande gedeelte. In het voorbeeld van het boek geven ze voor hoge en midden freq dat dit berekend word door de interne weerstand en de anode weerstand parallel. De kathode weerstand valt weg omdat deze gebypassed word door de condensator.
    Voor lage frequenties is echter de kathode weerstand wel aanwezig dus word de uitgangsimpedantie bepaald door de interne weerstand+de kathode weerstand parallel aan de anode weerstand.
    Hoe bereken je nu wat er over gaat blijven aan de output van de stage?

    Maar dan de ingangsimpedantie van de volgende trap is de uitangsimpedantie van deze trap + de koppelcondensator en eventuele weerstand of potmeter van de volgende trap?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Alleen hoort de 1Meg bij het rechter blauwe vakje, dat is een deel van de ingangs impedantie val de gedreven trap.
    Het element rechts kun je beschouwen als een ideale spanningsbron met in serie een inwendige weerstand.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 24 augustus 2010 om 21:39
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ok dus de gridleak weerstand hoort ook bij de output impedantie?
    En die staat dan weer parallel aan de interne weerstand en de kathode weerstand?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft.

    De auteur heeft zelf hoofdstuk 1 online gezet
    Laatst gewijzigd door driftkop; 24 augustus 2010 om 22:03
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top